Ako ten čas letí...
Ešte pred niekoľkými týždňami sme zdobili vianočný stromček, oslavovali príchod nového roka či leňošili v posteli. Ani sme sa nenazdali a je tu sviatok sv. Valentína. Určite už každý vie, že je to sviatok zaľúbených.
Tak ako v predchádzajúcom čísle, tak aj teraz máme postarané o zábavu (krížovky, hlavolamy,...).
Veríme, že nielen počas sviatku sv. Valentína, ale každý deň si spríjemnime chvíle vzájomnou toleranciou a pozornosťou voči sebe.
Peter Andraško – 4.AP (druhý zľava)
Láska je ako kvet – ak ho nepolievaš, zvädne.
(arabské príslovie)
Čo na to, pán zástupca?
Prečo sa zamilujeme?
Na vine je fenyletylamín
Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, ako sa stane, že sa odrazu zamilujete? Je to jednoduché. Keď prvý raz uvidíme nejakého človeka, ľudské oko prenesie jeho obraz do mozgu, ktorý vyhodnotí či sa tento človek hodí práve k nám. Vo svojom povedomí, vra,j nosíme zapísané určité charakteristické rysy a tie dávame najavo rečou tela tým, ako sa pohybujeme, tvárime, správame.
Keď sa na nás pozrie osoba opačného pohlavia, jej mozog v priebehu sekundy vyhodnotí, či nesieme rovnaké znaky. Ak mozog vyhodnotí, že sme osobou vhodnou na zoznámenie, spustí sa v našom tele ďalšia reakcia. Vzruchy prenesú do nadobličiek pokyn, aby začali produkovať hormón adrenalín. Ďalej sa uvoľňuje fenyletylamín, ktorý vyvolá eufóriu, podobne ako droga. Ďalej sa uvoľňuje dopamín, zlepšujúci náladu a nonadrenalín, ktorý sa podieľa na prenose vzruchov do mozgu. Na tvári zamilovaného človeka sa objavia malé červené fliačiky, čo je spôsobené prekrvením ciev.
Pozor, zamilovaný človek začína byť postupne od fenyltylamínu závislý! Ak nedostane svoju dávku, neje, nespí, nepracuje... Fenyletylamín sa vylučuje zakaždým, keď sme v prítomnosti milovanej osoby. Žiaľ, jeho vylučovanie sa neskôr znižuje a nahradzuje ho iný hormón – endorfín. Ak ľudia nie sú pripravení na to, že ich láska pomaly vyprchá, teda,že hladina fenyletylamínu sa zníži, dochádza k rozchodu.
Pripravil :PaedDr. Milan Mihok
Šťastie je len sen iba bolesť je skutočná.
(Voltaire)
Čo je to „zabuchnuté“ srdiečko?
Zaľúbenosť! Problém či realita nášho každodenného života? V jednej slovenskej populárnej piesni sa spieva: „Zaľúbení sú chránení, aj lietať smú bez oprávnení...Zaľúbení, neskúsení, tajomní blázni, každý z nás im závidí...“
Odborníci psychológie a medziľudských vzťahov tvrdia, že zaľúbenosť sa začína prežívať ako silná sympatia a obdiv, snívanie a snaha nadviazať kontakt a byť s tým druhým čo najviac. Obdivovanie a snívanie je prvým a ešte naplno neuvedomelým prejavom budiacich sa citov. Ich predmetom je osoba, ktorá mladému človekovi v niečom zaimponovala. Je ideálom, ktorý chce nasledovať. Prejavuje sa to ako zbožňovanie tejto osoby (politik, učiteľ, kňaz, športovec, umelec, spevák, starší kamarát...) Niekedy tento obdiv prerastá do platonickej lásky. Keď si človek neuvedomí, že sa zamiloval do ideálu a nie do človeka, môže mu to ublížiť. Platonická láska zaľúbených idealizuje, má ružové okuliare, preto nutne potrebuje čas, aby mohla dozrieť do reality a tak sa ukázať pravda o konkrétnom vzťahu. Ak človek pod vplyvom platonického opojenia urobí krok, ktorý neskôr ľutuje, zakúsi sklamanie. Bolesť a sklamanie sa zažije aj vtedy, keď svoje túžby napĺňa bez poriadku a rozumu, teda slepo a vášnivo. Bolesť na začiatku vzťahu učí mladého človeka obetovať sa. Je to škola obety - lásky. Sebazapieraním a sebaovládaním sa v tomto období človek učí spoznávať a prijímať seba samého a pripravuje sa aj na prijatie iných. Platonická láska zaľúbených má pripraviť človeka pre skutočnú lásku. Samozrejme, ak sa chce ovládnuť a v tichu prekonávať svoje bôle. Lebo pravá láska bolí a na to je potrebné dozrieť intelektuálne, biologicky, ale aj citovo.
14. februára oslavujeme sviatok sv. Valentína, patróna všetkých zaľúbených. Tento deň nie je len o tom, že niekomu kúpime pekné perníkové srdiečko, pošleme obrazovú sms, zaujímavé foto, prípadne červenoružovú pohľadnicu poštou alebo mailom. Je to deň, keď sa každý má a môže zamyslieť nad svojimi kamarátstvami, „kama – láskami“, láskami..., jednoducho vzťahmi, ktoré v živote vytvárame a potrebujeme. Zaľúbenosť - to však nie je problém iba 12 až 17-násť ročných teenagerov...Nikto z nás by nemal tento jav podceňovať. Keď človek sníva a lieta, keď vypadne z reality života a buduje si vzdušné zámky, potrebuje citlivo a nenásilne povzbudiť, aby sa vrátil na zem. Veď v takomto „lietaní“ už nejeden „tajomný blázon“ narobil sebe aj iným dosť komplikácií, a trúfam si povedať často aj s vážnymi dôsledkami.
Preto odvážne skúmajme svoje vzťahy, postoje, túžby a reči o ľuďoch, ktorí sú nám v niečom, alebo vo všetkom veľmi sympatickí a príťažliví. Počúvajme nielen svoje rýchlejšie bijúce srdce, ale aj hlas svedomia, hlas Boží v nás! Prosme Boha o silu hľadať pravdu v každom vzťahu. Nesmejme sa „zabuchnutým“ ľuďom a ich rýchlo bijúcim srdciam a lacno nad nimi neohŕňajme nos. Ježiš nás chce v živote učiť pravej láske. V každom veku a stave, v každom povolaní. Preto sa snažme byť každý deň, a na sv.Valentína zvlášť, nohami na zemi, rukami pri práci a srdcom pri Bohu.
Podľa Metodickej príručky výchovy k láske a čistote spracoval kaplán Ľubik
Každé poznanie pramení z utrpenia.
(S. Zweig)
Fašiangové
tradície a zvyky
Fašiangy - symbol veselosti, zábavy, hodovania a pitia. Také boli fašiangy v minulosti a také sú v redukovanej podobe takmer vo všetkých regiónoch Slovenska i dnes. Fašiangové obdobie sa vlastne začína už v čase od Troch kráľov a trvá do popolcovej stredy. Je v podstate obdobím prechodu od zimy k jari. Po ňom nasleduje čas štyridsaťdňového pôstu.
Fašiangy sú pôvodne pohanská slávnosť zasvätená bôžikovi vína a nestriedmosti Bakchovi alebo Liberovi. Tieto oslavy nazývané Bakchanália alebo tiež Liberália oslobodzovali od starostí všedného života hlavne svojim obsahom, čo bolo hodovanie, obžerstvo, opilstvo a všetky možné prejavy nemravností.
Tieto slávnosti mali pôvod v Egypte, odkiaľ sa tieto slávnosti preniesli do Téb v Grécku, kde sa veľmi rýchlo rozšírili po celej zemi. Počas krátkej doby prekročili Jadranské more a prišli do Ríma a odtiaľ postupne do takmer všetkých kútov Európy. Fašiangy boli a sú akýmsi spojivom medzi vážnym časom Vianoc a vážnym obdobím predveľkonočným a má svoje práva a svoju veselosť.
Fašiangy sa oslavovali hravosťou. Neboli žiadne predpisy, žiadne tresty, spytovanie svedomia, žiadne pôsty. Naopak z komôr zmizlo veľa mäsa, veľa pitia. Ľudia sa častokrát zadlžovali, aby si mohli tiež užiť. V tomto období sa odohrávalo veľa akcií - svadby, zabíjačky, tanečné zábavy. Každú nedeľu sa konali tanečné zábavy alebo bály. A na záver potom prišla tá najslávnostnejšia zábava, koniec fašiangov so sprievodom a s obchádzaním domov a neodmysliteľným pochovávaním basy.
Naši
predkovia si na bujaré fašiangové zábavy veľmi potrpeli, čo bývalo mnohokrát
tŕňom v oku cirkvi. Vtedy však býval fašiang dosť hlučnejší a odviazanejší než dnes.
Každý sa snažil užiť si fašiangové zábavy ako najlepšie vedel. Veselil sa
bohatý aj chudobný, pán i sluha, majster aj tovariš.
Na Slovenskom vidieku v minulosti k fašiangom patrili neodmysliteľné zakáľačky,
maškary a muzika. Mnohé dediny si tieto obyčaje zachovávajú dodnes.
Mládenci
- fašiangovníci poobliekaní do masiek sa v poslednú fašiangovú nedeľu vydávali
na obchôdzku z domu do domu. Za odmenu dostávali slaninu, klobásu, vajíčka,
koláče a samozrejme aj vypiť. K typickému pečivu “na ponúkanie” patrili smažené
šišky - pampúšiky a fánky. Vyvrcholenie fašiangových sviatkov bolo vo
fašiangový utorok - posledná muzika spojená s pochovávaním basy.
V mestách sa zase v čase fašiangov okrem tanečných zábav a plesov konali
rôzne sprievody remeselníckych cechov, súťažné hry, prijímanie učňov za
tovarišov a pod.
Na tučný štvrtok má každý veľa jesť a piť, aby bol po
celý rok silný.
Na fašiangový pondelok, keď sa konal tzv. “mužský bál”,kam smeli len ženatí a vydaté, vyhadzoval sedliak pri tanci sečku vysoko, aby sa mu na poli urodil vysoký ľan a ovos.
Na fašiangový utorok sa sliepkam sypalo zrno do kruhu z reťaze, aby nezablúdili a nezanášali. Určite to bol odraz starovekých predstáv o kúzelnej moci kruhu proti úkladom zlých duchov. V ten istý deň sa nemalo vešať prádlo na pôjd, lebo to vraj viedlo k premnoženiu bĺch. Ženy nesmeli šiť, aby sliepky dobre niesli.
Na fašiangový utorok bola sála plná dievčat. Uprostred stál dlhý stôl a na ňom
boli poháre so sladkým likérom pre dievčatá. Pred každým pohárom namaľoval
zvolený mládenec toľko bodiek, koľko musela dievčina zaplatiť zlatiek na muziku
za to, že tancovala s chlapcami po celý rok. Tento obyčaj sa nazýval “vyplácanie
dievčat”. Hospodár mal s gazdinou cez fašiangový utorok tancovať, aby vraj sa
im v tom roku urodili veľké zemiaky a dlhý jačmeň.
Fašiangom končil tanec a tancovať sa smelo až zase v máji pri stavaní a váľaní
májov a potom až neskoro cez jesenné obdobie. Tieto staré zvyky sa však
dodržiavali len zhruba do konca 19. storočia, potom sa na ne už málo dbalo.
Že sa blíži deň zamilovaných spoznáme, keď sa obchody začnú hmýriť červenými srdiečkami a darčekmi pre zamilovaných. V tento deň si vyznávame lásku častejšie a intenzívnejšie ako inokedy. Túlime sa k sebe bližšie a obdarúvame sa nielen malými darčekmi, ale aj bozkami, pohladeniami a nežnými osloveniami.
Každý z nás chce byť milovaný a šťastný, prežiť aspoň raz v živote tú ozajstnú lásku, pri ktorej strácame dych, podlamujú sa nám kolená a úplne sa rozplývame v milovanom človeku. Šťastie sa neraz ukrýva i v tých najmenších daroch. Keď sa v našom srdci usadí najväčšia bolesť a máme priateľa, ktorý nás podrží. Je to ako svetielko, ktoré ožiari aj ten najtmavší kút. Slovíčka ako “Milujem ťa” sú tými najčastejšími, najnežnejšími a najsladšími.
Francúzsky vojvoda Karol Orleánsky patrí medzi zakladateľov tradície zaľúbených valentínskych lístočkov. Po prehratej bitke pri Azincourte v r. 1415 sa dostal do britského zajatia. Z londýnskeho Toweru poslal svojej žene do Francúzska prvú “valentínku” - niekoľko veršov pozornosti a horúcej lásky. Komercionalizácia zasiahla deň sv. Valentína až v 19. storočí.
Sláva sviatku zaľúbených sa prostredníctvom masovokomunikačných prostriedkov rozšírila do celého sveta. Vďaka tomu zaľúbení v tento deň podpisujú svoje listy “Od tvojho
Valentína” aj v tých krajoch, kde kresťanstvo nestihlo zapustiť hlbšie korene. Prvé predtlačené valentínske pozdravy boli delikátne a pomerne jednoduché. Dnešná ponuka pohľadníc, kvetov, plyšových srdiečok či plastových Cupidov je omnoho pestrejšia.
V súčasnosti katolícka cirkev pozná najmenej troch rozdielnych svätých, ktorí nesú meno Valentín či Valentinus. Všetci zahynuli mučeníckou smrťou. Ten, na ktorého si spomíname 14. februára, bol kňazom v Ríme. Odsúdili ho na mučenie palicovaním a keď sa ani potom nevzdal svojej viery, sťali ho spolu so sv. Máriom. Jeho hlavným “zločinom” však nebolo kresťanstvo, ale niečo iné.
Rímska ríša v 3. storočí viac než inokedy musela odolávať vpádom polobarbarských germánskych kmeňov. Skončila éra veľkých dynastií, na cisárskom tróne sa v rýchlom slede striedali generáli, ktorí si uzurpovali vládu, opierajúc sa o vojenskú moc légií. Jeden z nich - imperátor Claudius II. Gótsky - v snahe vytvoriť mocnú armádu, vydal poľutovaniahodné nariadenie. Keďže si všimol, že slobodní regrúti bojujú statočne a s väčším nasadením, ako vojaci, ktorých doma čakajú manželky a deti, zakázal sobáše mladých párov. Vstúpiť do manželského stavu mohli len tí, ktorí neboli vhodní pre vojenské remeslo, resp. tí, ktorí si už svoje roky v armáde odslúžili.
Kňaz Valentín, však nerešpektoval nariadenie svojho cisára. Napriek upozorneniam zo strany úradov naďalej v tajnosti sobášil mladých ľudí, ktorí si chceli vyslúžiť túto sviatosť. Jeho činnosť však bola čoskoro odhalená, za čo ho vzali do väzby. Napriek mučeniu odmietol ponuku zachrániť si život zrieknutím sa Krista. Cisár Claudius II. ho poslal pod katovu sekeru 14. februára roku 269.
Pripravila : Bc.Mária Ščavnická
Úsmev je najkratšia vzdialenosť medzi ľuďmi.
(V. Borge)
História
sviatku
Pôvod mena: lat. valens – mocný, silný, zdravý.
Valentín spravoval v 3. storočí diecézu v Terni v Umbrii. Počas svojho pôsobenia údajne napriek zákazu sobášil mladé páry. Pri prenasledovaní kresťanov zomrel mučeníckou smrťou okolo r. 268. Jeho úcta sa dostala do Ríma už v 4. storočí. Biskupove pozostatky boli dočasne uložené vo Valentínovej bazilike na Via Flaminia.
Valentín bol veľakrát zamieňaný s inými nositeľmi tohto mena. V stredoveku bol vzývaný ako orodovník počas ťažkých chorôb, zvlášť nervových a epilepsii. V románskych krajinách, v Anglicku a v Spojených štátoch bol zvolený za patróna zamilovaných.
V mnoho krajinách sveta sa 14. februára darujú zo strany mužov kvety ako dôkaz lásky. Korene tohto zvyku siahajú do ďalekej minulosti. V starom Ríme sa 14. februára slávil deň bohyne Juno, ktorá bola považovaná za ochrankyňu manželstva a rodiny. Ženám v rodine sa v tento deň darovali kvety.
V obchodníckych mestách sa cechy moreplavcov, kupcov, remeselníkov a iné bratstvá schádzali na spoločné posedenie. Je patrónom mládeže, cestujúcich a včelárov.
V ikonografii je zobrazený ako kňaz v ornáte, s kalichom v ľavej ruke a s mečom v pravej; tiež v oblečení biskupa, ktorý uzdravuje chlapca z padúcnice. Na Slovensku je jeho zobrazenie zriedkavé. Socha tohto svätca sa nachádza vo farskom kostole v Novákoch.
Pripravila : Valika Káčerová 4.AP
Skutočným umením života je úsmev vo chvíli, keď
ti je do plaču...
Potraviny a zdravie
Tekuté zlato
Povestní milovníci Francúzi dobre vedia, že láska prechádza žalúdkom a každoročne si 14. februára pripravujú sladké dobroty. Zabudnite toho roku na dezerty a pripravte na Valentína pre svoju priateľku/priateľa netradičný darček- MED.
Medom už sladili ľudia v dobe kamennej. Starí Egypťania naň nedali dopustiť a používali ho v stovkách liečivých receptov i pri skrášľujúcich procedúrach. Využite jeho liečivu silu aj vy!
Med obsahuje unikátnu kombináciu až 180 rôznych druhov látok! 80 % tvoria sacharidy (hroznový cukor glukóza, ovocný cukor fruktóza, sacharóza), zvyšok voda, enzýmy, aminokyseliny, kopec vitamínov, rôzne minerály a stopové prvky, hormóny, farbivá či vonné látky.
· Je rýchlym zdrojom energie a posilňuje organizmus, čo ocenia najmä vyčerpaní ľudia a športovci.
· Pomáha liečiť vírusové ochorenia- chrípku, zápaly horných dýchacích ciest či nosohltana.
· Pôsobí antibioticky a protizápalovo- obsahuje špeciálne látky, ktoré ničia baktérie.
· Medové obklady urýchľujú hojenie rán, popálenín, zabraňujú vzniku pľuzgierov a popálenín.
· Zlepšuje trávenie.
· Prospieva pečeni, črevám i obličkám.
· Znižuje tvorbu žalúdočných štiav, takže ho oceníte pri liečbe žalúdočných vredov.
· Vďaka vysokému obsahu železa je vynikajúcim liekom pri málokrvnosti.
· Čisti pleť, napríklad pri akné.
· Zlepšuje krvný obeh, rozširuje cievy, prekrvuje srdce a znižuje krvný tlak.
· Jedna až dve lyžičky tekutého zlata vo večerných hodinách vás upokoja a zlepšia spánok.
Na
Aby zostal kvalitný
V takýchto podmienkach si zachová kvalitu aj dva roky.
Alergici, pozor!
Med
obsahuje malé množstvo peľu, takže môže vyvolať alergiu.
Med – tmavý i svetlý
Každý med má charakteristickú farbu, chuť a vôňu, ktorá závisí od miesta, kde sa včely „pásli“ a od spôsobu skladovania.
1. Kvetový –
pochádza z nektáru rôznych kvetov, má svetlejšiu farbu, rýchlo
kryštalizuje. Známe sú najmä jednodruhové medy ako
agátový, javorový, repkový či slnečnicový.
2. Lesný –
včely ho filtrujú z miazgy listnatých a ihličnatých stromov, je
tmavej farby, nachádza sa v ňom viac vitamínov
a stopových prvkov, kryštalizuje pomaly.
3. Zmiešaný –
najčastejšie je kombináciu nektáru z malín, ostružín, lipy, lesných bylín
či medovice. Má tmavšiu farbu a jedinečnú
chuť.
Na mede nešetrite
Príliš lacnému medu sa vyhýbajte – od prírodného liečivého nektáru má ďaleko. Aby bola cena čo najnižšia, med často obsahuje škrobový cukor či sirup, neraz aj nepovolené množstvá antibiotík. Najlepšie urobíte, ak budete nakupovať med v biokvalite alebo priamo u včelárov s dobrým menom.
Pripravil : Ing. Jozef Kožuško
Valentínky
Chcete svojmu milovanému poslať malú valentínku? Inšpirujte sa ...
· Ani vesmír nie je taký nekonečný ako moja láska k tebe…
Pripravila : Bc. Mária Ščavnická
Pranostiky
2. |
Ak svieti
slnko na Hromnice, hojnosť žita a pšenice. |
3. |
Na sv. Blažeje slnko ešte nehreje. |
4. |
Svätá Veronika ľady seká u rybníka. |
5. |
Svätá Agáta na sneh býva bohatá. |
7. |
Svatý Radko - na poli hladko. |
14. |
Na
svatého Valentina zamrzne i kolo mlyna. |
16. |
O svätej Juliáne priprav voz a schovaj sane. |
22. |
Mráz na Petra stolovanie znamená dlhšej zimy trvanie. |
23. |
Keď je pekne na Romana, býva žatva požehnaná. |
24. |
Svätý Matej ľady láme, ak ich nenájde, hneď ich narobí. |
|
Zúrivé vetry na konci februára úrodný rok predpovedajú. |
Spracovala: Bc. Mária Ščavnická
Kvet sa neotvára kliešťami, ale slnečným svetlom.
(A.Dermek)
Poradenstvo
Milí čitatelia, sme tu pre Vás...
Na konci chodby na 1. poschodí napravo sa nachádzajú dvere a za nimi múry miestnosti, ktoré si za dlhé roky vypočuli desiatky Vašich osobných príbehov, problémov týkajúcich sa učenia, vzťahov v rodinách, so spolužiakmi, či rovesníkmi.
V onej miestnosti sa snažíme pomôcť v rôznych situáciách, ktoré prináša život a s ktorými si sami neviete rady. Horšie je to s tými, ktorí k nám neprichádzajú dobrovoľne. Sú to žiaci, ktorí sa previnili voči školskému poriadku najčastejšie záškoláctvom, fajčením či šikanovaním. Snažíme sa , aby pochopili, že zle nerobia nám – pedagógom, rodičom, ale predovšetkým sebe. Teší nás, že sa na nás obraciate s prosbou o pomoc v profesijnej orientácii, v zvyšovaní si kvalifikácie. Poradíme Vám v spleti rôznych škôl a študijných programov. Pomôžeme vypísať prihlášku, či splniť ostatné podmienky.
Našim cieľom je Vaša spokojnosť. Sme preto radi, že pomocnú ruku v tomto snažení nám podávajú kolegovia – učitelia, majstri OV, vedenie školy a jej všetci pracovníci, ale aj Vaši najbližší – rodičia. Úprimne im ďakujeme. A keď už ďakujeme, nemôžeme vynechať tých, ktorí nám pomáhajú metodicky a odborne : pracovníkov MC Prešov, Úradu práce Sabinov i pracoviska Lipany, Špeciálno – pedagogickej poradne v Lipanoch i iných, ktorých skúsenosti sú na nezaplatenie.
Dvere na konci 1.poschodia sú otvorené pre každého Tým, ktorí váhajú na ne zaklopať pripomíname, že za nimi je zachovávanie mlčanlivosti úplnou samozrejmosťou.
Výchovná poradkyňa –
Ing. Monika Končulová
Včerajšok je šekom, čo
už neplatí, zajtrajšok je mincou, ktorá ešte nebola uvedená do obehu. Jediná
hotovosť, ktorú máš k dispozícii, je dnešok...
Klebetníček
Čo sme sa dozvedeli od učiteľov a žiakov.
1. Už od malička bol Váš sen stať sa riaditeľom? Nie.
2. Kam by ste sa vybrali na dovolenku? Egypt alebo Grécko.
3. Ako trávite Valentína? Ako bežný deň, ale sú aj raňajšie bozky.
1. Ako sa Vám zdá správanie žiakov na škole? Bolo by treba toho veľa zlepšiť.
2. Ako vychádzate s učiteľmi? Veľmi dobre.
3. Ako trávite Valentína? Nemám rád sviatky.
1. Čo by ste na sebe zmenili, ak by ste mohli? Veľa vecí, v prvom rade aby som bol trpezlivejší. V kritických situáciách, najmä keď žiaci porušujú školský poriadok. 2. Čím Vás napĺňa Vaša práca? Úplne ma uspokojuje, pretože nachádzam v nej potešenie a dobrý pocit, keď môžem odovzdať vedomosti žiakom, ktorí to budú vedieť zúročiť vo svojej praxi.
3. Ako trávite Valentína? Sviatok sv. Valentína trávim tak, že kúpim manželke kvet a kolegyniam na odbornom výcviku kúpim nejakú sladkosť.
1. Kde ste spoznali vašu prvú lásku? V škole.
2. Čo vám hovorí vaše srdce, ste obľúbená v kolektíve? Neviem.
3. Ako trávite Valentína? Pozorovaním mladých.
1. Prečo ste sa rozhodli pre občianskú náuku? Baví vás to? Baví ma to.
2. Čo vás vie na žiakoch najviac vytočiť? Drzosť.
3. Ako trávite Valentína? Prečítam si pohľadnicu, ktorú dostanem.
1. Ste rád, že ste triednym učiteľom? Áno, veľmi.
2. Aká hudba sa vám páči? Bon Jovi, Frank Sinatra, Kurt Cobain, Elvis Presly, Ilona Čáková. …
3. Ako trávite Valentína? Vždy s manželkou, pozvem ju do dobrého hotela na dobrú večeru.
1. Aký je váš splnený alebo nesplnený sen? Neprezradím.
2. Prečo ste sa rozhodli prísť učiť na túto školu? Baví ma práca s mladými ľuďmi.
3. Ako trávite Valentína? Medzi najbližšími.
1. Boli ste športovcom už od malička? Áno.
2. Robili ste aj niečo iné okrem práce učiteľa? Nie.
3. Ako trávite Valentína? V rodinnom kruhu.
1. Čo by ste chceli zmeniť na tejto škole? Väčšia aktivita študentov v športe hlavne vo volejbale – dievčatá.
2. Ktoré miesto na zemi sa vám páči? Slovensko.
3. Ako trávite Valentína? Neuznávam to, lebo láska by sa mala rozdávať každý deň.
1. Prečo ste sa rozhodli učiť Aj? Baví ma to.
2. Aké by ste si zvolili povolanie, keby ste neboli učiteľ? Je to moje druhé povolanie a robil by som predošlú prácu.
3. Ako trávite Valentína? Ako bežný deň.
1. Ako vychádzate v kabinete s kolegyňou Končulovou? Výborne.
2. Chováte doma nejaké zvieratká? Áno.
3. Ako trávite Valentína? Ako bežný deň.
1. Ako vychádzate v kabinete s kolegyňou Marčákovou? Výborne.
2. Chce sa vám tak skoro ráno vstavať do práce? Vôbec sa mi nechce.
3. Ako trávite Valentína? Veľmi smutne.
1. Aké je vaše najobľúbenejšie zviera? Pes.
2.
Baví vás to s tými žiakmi na tejto škole? V celku áno.
3. Ako trávite Valentína? Ako bežný deň.
Ing. J. Novický
1. Čo ste dostali od svojej prvej lásky na Valentína? Neviem.
2. Mali ste niekedy v detstve nejakú prezývku? Nie.
3. Ako trávite Valentína? Ako bežný deň.
1. Rada snívate? Áno.
2. Aká je vaša obľúbená kniha? Je ich viac.
3. Ako trávite Valentína? V rodinnom kruhu.
1. Máte obľúbenú triedu alebo triedy? Nie sú. Sú triedy kde sa spolupracuje lepšie a kde horšie.
2. Baví vás práca s Rómami? Áno vcelku, lebo človek sa im snaží dať určité návyky a zvyky, ktoré by mohli používať aj doma.
3. Ako trávite Valentína? V rodinnom kruhu.
1. Už ste boli niekde v zahraničí? Áno. Učaroval mi Londýn, menej Rím, Angličania sú živší, Rakúsko, Nemecko, Berlín.
2. Aký máte názor na romantikov? Ťažká je pre nich realita. Je dobré byť romantikom.
3. Ako trávite Valentína? Nemôžem prezradiť.
1. Čo si na mužoch všimnete ako prvé po fyzickej stránke? Oči.
2. Máte nejaké zlozvyky? Káva.
3. Ako trávite Valentína? Dostanem kvet. Večera s manželom.
2. Ako sa vám páči táto škola? Táto škola je pre mňa ďalšia životná skúsenosť. Je to pre mňa nová výzva niečo v živote dokázať.
3. Ako trávite Valentína? Sviatok sv. Valentína trávim s rodinou.
1. Baví vás byť triednym učiteľom? Áno.
2. Bude vám 4.AP chýbať? Áno veľmi. Je to super trieda.
3. Ako trávite Valentína? Ako bežný deň.
Čo
pre teba znamená sviatok sv. Valentína?
1.N
Keď trávim ten deň s milovanou osobou, tak to je veľké šťastie. Sviatok zaľúbených - byť so svojím milovaným človekom.
4.AP
Sviatok sv. Valentína by sa mal sláviť, len ak máš na to dôvod. Keď máš niekoho rád, obdaruješ ho.
Deň zaľúbených.
1.CI
Sviatok lásky.
1.AM
Obdobie lásky a zblíženia dvoch ľudí. V tomto období je rozruch, láska, vášeň a šťastie.
2.AM
Nemám to rada. Je to totálna blbosť. Nič. Deň zaľúbených neznamená pre mňa nič..
Touto anketou sme zistili, že málo mladých ľudí má takéto sviatky v obľube. Sú rôzne názory. Ďakujeme žiakom a učiteľom za odpovede.
Pripravili: Zuzana Koscelníková
a Valika Káčerová 4.AP
TEST
ŠARIŠSKÉHO NÁRODA
Niečo aj pre pána školníka.
(...otestuj sa, či ešte rozumieš niektorým slovám našich starých rodičov )
a) búda pre psa
b) škaredý človek
c) súčiastka do bicykla
a) niekde trčať, čušať
b) cmúľať prst
c) tvrdo spať
a) šikovný
b) nevzdelaný
c) pažravý, dotieravý
a) rasa, druh, sorta
b) druh vodnej fajky
c)
mexické občerstvenie
a) druh hliny
b) plátno na formovanie ovčieho syra
c) stroj na bagrovanie
a) osoh, úžitok
b) pristávacie zariadenie
c) verejná listina
a) plniť do betónu
b) viesť el. prúd
c) riadiť, šoférovať
a) rezať plech
b) prežúvať
c) strihať ovce
a) jazdiareň, kde sa jazdí dookola
b) druh kefy
c) dolná končatina kravy
a) nemotorne
b) zamračene
c) chutne, apetítne
Správne odpovede: 1b, 2a, 3c, 4a, 5b, 6a, 7c, 8b, 9a, 10c.
Pripravila:
MVDr. Magdaléna Baňasová
Cigareta – páchnuca vňať z buriny, ktorá má na jednom konci oheň, na druhom blázna.
(A. Lincoln)
Jazykové okienko
Koľko rečí vieš, toľkokrát si človekom
Ovládanie cudzích jazykov sa stáva prioritou v dnešnom modernom svete. V období, keď sa Slovensko stalo členom EÚ, otvára sa pred mladými mnoho možností spoznávania cudzích krajín. Aj naša škola venuje veľkú pozornosť výučbe cudzích jazykov. Žiaci majú možnosť zvoliť si anglický, nemecký alebo ruský jazyk. Keďže sme na strednom odbornom učilišti, veľa žiakov sa pripravuje na maturitu. Cudzie jazyky sa vyučujú aj v trojročných učebných odboroch. Po ich ukončení môžu žiaci pokračovať v nadstavbovom štúdiu. V každom študijnom alebo učebnom odbore je dôležitý najmä prístup žiakov k štúdiu jazykov. Často sa stretávame s otázkami typu: „Prečo by sme sa mali učiť cudzí jazyk? Veď nám stačí vlastný, najlepšie ten, ktorý máme v ústach, občas aj poriadne podrezaný.“ Alebo: „ Zasa sa mám učiť slovíčka? Konverzáciu? Gramatiku?“ Neuvedomujú si, že to je základ, na ktorom môžu ďalej stavať. Táto nechuť sa potom samozrejme prejavuje aj vo výsledkoch. Mnohí sa stretávajú s cudzím jazykom pri počúvaní piesní, pri surfovaní na internete. Po ukončení školy určite niektorí žiaci odídu pracovať do zahraničia. Až vtedy zistia, aké je dôležité ovládať cudzí jazyk, napísať si žiadosť, životopis, či vedieť si preložiť pracovnú zmluvu. Keď sú potom v zahraničí, jazyk ľahšie zvládnu, ak majú základ. Je teda dôležité zmeniť svoj prístup k učeniu. Učiť sa trochu s elánom, s predsavzatím, že to budem potrebovať, že sa niečo nové naučím, čo v živote využijem.
A keďže je tento časopis venovaný sviatku svätého Valentína, skúste vylúštiť túto tajničku, z ktorej zistíte, čo by ste mohli na tento sviatok povedať svojmu nemeckému priateľovi.
Želám všetkým mnoho úspechov pri lúštení, veľa chuti do
učenia a nielen na svätého Valentína veľa lásky.
Mgr. Eva Belišová
Tri veci si neviem zapamätať: mená, čísla a tretie už neviem čo.
(A. Dermek)
Krížovka
Myseľ je ako padák: Funguje len vtedy, keď je otvorená.
(D. Defoe)
Čo sme zažili
Exkurzia na konskú farmu vo Veľkom Šariši
Písal sa deň 14. december 2006.V rámci odborného predmetu Chov koní, sme sa vybrali s p.učiteľom Angelovičom do Veľkého Šariša na farmu..
Ako sme sa tam vlastne dostali ? Vyrazili sme ráno. Chvíľu nám trvalo, kým sme to miesto našli. Po krátkom blúdení Šarišom sme tam predsa trafili. Bránou sme sa dostali na veľký dvor. Privítala nás mladá a sympatická ošetrovateľka a začala sa prehliadka farmy.
Ako prvý sme si obzreli žrebčín. Pred vchodom stála strážna služba. Boli to krásne biele psy – slovenské čuvače. Zo začiatku trochu chránili svoje teritórium, no nakoniec sa s nami spriatelili a pustili nás do areálu. Kone sa z boxov zvedavo vykláňali a vítali nás erdžaním. Po dokonalej prednáške nám jedného žrebca vyviedla von. Bol to čierny krásavec , mal dokonale súmernú stavbu tela, lesklú srsť, na čele polmesiacovú hviezdu a na troch nohách biele ponožky. Volal sa Darling ( Miláčik). Dozvedeli sme sa, že na medzinárodnej výstave v Trenčíne získal spomedzi 130 koní titul „Najkrajší kôň roka 2006“. Okrem toho, že je najkrajší, je aj rýchly ako šíp.
Po prehliadke celého plemenárskeho podniku nás čakala už len jedna dlho očakávaná chvíľa -jazdenie. Naučili sme sa zásady správneho nastúpenia a vedenia koňa. Bol to pre nás veľký zážitok, na ktorý tak skoro nezabudneme.
Aj keď sme sa vrátili domov unavení, doniesli sme si so sebou plno zážitkov. Tie nám nikto nezoberie..
Peter Andraško 4.AP
Vzájomné spoznávanie
Fotoarchív
Šarmantná ošetrovateľka a my
Nesmelé pohladenie
Darling – krásavec
Nie všetci sme rovnako odvážni...
Lukáš na vrchole
Kam ideme, Julka?
Spomienky
VIANOČNÉ TRHY
Stalo sa už tradíciou, že sa naši žiaci zúčastňujú vianočných trhov v meste. Dňa 15.12.2006 žiačky študijného odboru Podnikanie v poľnohospodárstveAnna HAVRILLOVÁ a Jana NOVAKOVÁ predávali výrobky, ktoré sami zhotovili. Boli to rôzne suveníry a módne doplnky. Predaj sa nám podaril. Predali sa všetky výrobky, čo boli pripravené.
Žiačky si tak mohli vyskúšať podnikateľskú činnosť.
Študijný odbor Podnikanie v poľnohospodárstve je štvorročný a je ukončený záverečnou a maturitnou skúškou. Je určený pre dievčatá a je veľmi zaujímavý a rôznorodý. Počas štúdia sa dievčatá učia šiť sukne, nohavice, šaty a rôzne doplnky. Učia sa aj základy varenia, aranžovania kvetov, pestovania kvetov a zeleniny. Oboznamujú sa aj s chovom rôznych druhov zvierat.
Ak by sa dievčatá chceli zdokonaliť v šití a varení , môžu pracovať aj v záujmovom krúžku Šikovných rúk. Zhotovujeme tam rôzne suveníry z látky, ale aj z papiera. Zhotovujeme aj suveníry pre zamestnancov školy napr. na Vianoce, Deň učiteľov a pod. , a takýmto spôsobom sa im chcú poďakovať za ich namáhavú prácu.
Kto by mal záujem pracovať v tomto krúžku je srdečne vítaný.
Vedie ho: Bc. Mária Ščavnická
Čas: každý pondelok od 13.45 do 15.15 hod.
Miesto: Učebňa šitia a varenia
Je určený pre všetky dievčatá. Aj pre tie , ktoré šiť nevedia a chcú sa naučiť.
Pripravila : Bc. Mária Ščavnická
Najľahšou manuálnou prácou,
ktorá človeka uživí, je potlesk.
(P. Gregor)
Fotoarchív
Vianočné trhy 2005
Bývalé žiačky Petra a Mária 4.AP
Zo života
cukrárov
Imatrikulácia
Každý rok sa vítajú do cukrárskeho cechu prváci slávnosťou - imatrikuláciou. Je to udalosť, na ktorú sa tešia všetci. Pozývajú sa triedni učitelia, riaditeľ, zástupca školy, majsterky a samozrejme naši prváci.
Prebiehalo to takto: príhovor mala Lucia Polomská, ktorá privítala hostí a našich prvákov – cukrárov, ktorí prišli na uvedenie do cukrárskeho cechu. Potom sa ujal slova pán zástupca Ing.Mikula.
Postupne sme vyzvali prvákov aby prečítali cukrárenský sľub, v ktorom stálo, že nikdy nezradia svoj odbor, že sa budú snažiť odovzdať svoje vedomosti získané v škole ďalším mladším kolegom. Potom nasledoval samotný ceremoniál – imatrikulácia.Po tomto akte sa hostia zapísali do kroniky a akcia sa ukončila. Zaujímavý a nezabudnuteľný moment pozostával z natretia marmeládou a posypaním kokosom, zjedením kokosovej guľky a zapitím nápoja z prevareného mlieka, octu s cukrom a soľou a prifarbený potravinárskym farbivom.
Nakoniec každý dostal výplatu po zadnej časti tela veľkou drevenou varechou.
I. a V. Berdisové
Kronika pripravená na autogramy
Natieranie lekvárom
V očakávaní
Hobby
Pes – najvernejší kamarát
Kynológia je veda zaoberajúca sa psami.Latinsky canis-pes, logos–veda.
Je založená na vzájomnom porozumení a výchove psa. Zaoberá sa výcvikom na psov slepeckých, záchranárskych, pastierskych, policajných, agility a psov využívaných na canisterapiu. Je to terapia, pri ktorej sa využívajú psy na liečenie pacientov napr: deti s mozgovou obrnou.
Pretože mňa psy odmalička zaujímali začal som sa venovať ich výcviku.Robím to už piaty rok. Ako prvého som dostal nemeckého špica Astu, s ktorou mám veľa úspechov v súťaži agility. Je to súťaž psov , v ktorej pes na pokyny psovoda prekonáva prekážkovú dráhu podobnú ako konský parkúr ,ktorá je zložená z rôznych prekážok. Vyhráva pes ,ktorý je najrýchlejší a spraví najmenej chýb. Za každú chybu sa udeľujú trestné body.
Je to výborný šport a vidieť behať najlepších psov je naozajstný zážitok.
V Sabinovskom Agility klube sme piati členovia a všetci sa umiestňujeme na popredných miestach ,čo znamená ,že sme v tom naozaj dobrí..
Mojim ďalším psom je nemecký ovčiak Kira, ktorá je s preukazom pôvodu, čo znamená ,že ona a jej predkovia sú čistokrvní a majú zloženú skúšku a výstavu. Má veľmi živú povahu , ktorá sa hodí na šport. Preto , že je ešte mladá , musím ju ešte trénovať ,aby sa na súťažiach umiestňovala na popredných miestach.
S naším klubom sa zúčastňujeme aj vystúpení pre verejnosť napr. : letecký deň, rôzne slávnosti.
Kynológii sa môže venovať každý, kto má kladný vzťah ku psom a chce im skutočne porozumieť.
Doterajšie
úspechy v agility:
* Jaklovce
– 1.,2.,3. miesto
* Humenné
- 2. miesto
* Zemplínske
kynologické hry - 3 x 1. miesto
* Košice
- 4 x 1. miesto
* Poprad
- Medzinárodne kynologické hry - 2. miesto a 2x 3. miesto
* Košice
- Krásna nad Hornádom - 1.miesto
* Michalovce
- 3 x 1.miesto
Lukáš Vaško 3.A
Keď pes pohryzie
človeka, to nie je správa, pretože sa to stáva často.
Ale keď človek pohryzie
psa, to už je správa.
(J. Bogart)
Fotogaléria
Tréning Asta
v akcii
Michalovský pretek Víťazstvo
Koniec pretekov Obrana psovoda
Ríša zvierat
Rozmnožovanie
Samec si vyberie samicu, pristúpi k nej a tlačí sa ňufákom k jej slabinám. Samica na to reaguje močením. Samec pritom skloní opatrne hlavu, aby zachytil moč jazykom, potom zodvihne hlavu a vysunie svoje zovreté pysky (flámuje). Zmyslom jeho počínania je snaha odhaliť v akom štádiu ruje samica je a či sa má o ňu zaujímať. Pokiaľ je všetko tak ako má byť, zamilovaný pár sa začne o seba obtierať a nasleduje párenie. Po párení je samica ťarchavá 15 mesiacov a rodí 1 mláďa, iba vzácne sa rodia dvojčatá.
Korytnačka
Obdobie od konca októbra do marca, prípadne až apríla, strávia zimným spánkom. Krátko po prebudení nastupuje párenie, ktoré sa zaznamenalo počas celého obdobia ich aktivity. Samotné párenie prebieha vo vode a predchádza mu svadobný tanec samcov, pričom samček pomocou svojich dlhých pazúrikov na predných končatinách akoby hladkal samičku po hlave.
Chameleón
Párenie je u tohto druhu
pomerne mierne a v prírode sa odohráva podľa rôznych oblastí výskytu v rôznych
ročných obdobiach. To ale pri chove v opatere človeka príliš neplatí a párenie
sa odohráva bez zjavnej závislosti na ročnom období. Samec sa vtedy sfarbí do
tých najpestrejších a najkrikľavejších farieb, sploští sa a v určitej
vzdialenosti sa pred samicou predvádza. Pritom kýva hlavou zo strany na stranu
okolo vertikálnej osi, nafukuje sa, švihá chvostom a blíži sa hojdavým pohybom
k samici. Ak je táto pripravená na párenie, správa sa voči samcovi neutrálne,
no neustále ho sleduje a pomaličky odlieza preč od samca. Ak sa k nej samec
priblíži, opakovane ju silne udrie zavrenou tlamkou do boku a následne na ňu
zozadu vylezie. Samotné párenie, kedy samec podsunie svoju kloaku pod kloaku
samice trvá zväčša 20 minút. Samička je k páreniu ochotná zväčša len 3 - 4 dni
po sebe, a párenie sa odohráva aj niekoľkokrát za deň. Dĺžka spojenia sa
postupne skracuje a znižuje sa počet kopulácií za deň. Samica dá napokon
samcovi svojím výstražným sfarbením najavo, že je gravidná.
Ohnivý salamander
Tento šupinavec používa feromóny podobné
rohypnolu, ktoré intoxikujú jeho korisť. Potom vlezie pod ňu a vypustí
gumenú hrudku semena.
Leopard
Ako by ste mohli očakávať, jemnosť nie
je jeho silná stránka. Panther pardus sa nezaoberá zdĺhavým zvádzaním.
Namiesto toho si vyberie Draculovu metódu: zahryzne sa samici do krku, aby ju
držal, keď na nej hopká. Našťastie to pre samicu trvá. asi smiešnych osem
sekúnd, po ktorých ho ona prednou labou ľahostajne odženie preč.
Niet spôsobu ako
pohladiť ježa.
(Aristoteles)
Ríša zvierat
Asi najviac toho musí skúsiť veľrybia samička:
musí sa jemne trieť medzi dvoma samcami, aby bola vzrušená natoľko, aby mohla
kopulovať. Veľrybí sendvič, ak chcete! Čo je však horšie, samička naťahuje
svojich dvoch nápadníkov až
Svätojánska muška
Svätojánska muška je najväčší zástanca
zvádzania pomocou osvetlenia. Tento hmyz zmieša svetielkujúce chemikálie vo
svojom zadočku a ukazuje sled zábleskov, o ktorých si myslí, že by
mohli byť najviac príťažlivé pre samičku. Nie je v tom žiadne umenie, iba
príroda.
O tvorovi, ktorý je vlastne nahnevaným zeleným dinosaurom s hroznými zubami, by ste si možno mysleli, že jeho párenie bude pozostávať zo zahryznutia... Namiesto toho je to dojímavá romanca: samec ostáva so samicou niekoľko dní pred párením, hladká ju prednými končatinami a citlivo jej do tváre vyfukuje bubliny.
Ovocná muška
Pre obyčajnú Drosophilu bifurcu
je to ťažké: spermia samčeka je šesť centimetrov dlhá – vlastne štyrikrát taká
dlhá ako jeho telo. Môže byť šťastný, že presvedčí samičku, aby akceptovala
jeho obrovskú spermiu a robí to najtradičnejším spôsobom zvádzania: piesňou.
Náš slimačí priateľ má rád dlhú, asi 6-hodinovú predohru. Dotýkanie sa tykadlami a hryzenie genitálií mu pomáha pri zvyšovaní napätia v jeho malých dutinách – až kým nevydrží tlak a nevystrelí na samičku zvápenatenú „šípku lásky“ – jednu spermiu.
Kalifornské myši
Sú to najvernejšie živočíchy na planéte.
Majú dlhodobé vzťahy so svojimi partnermi a často sa starajú
o nevlastné deti. A hádajte čo ešte? Majú najmenšie semenníky zo
všetkých hlodavcov.
Ryby
Aktivity vedúce k reprodukcii sú jedny z
najkrajších, ktoré nám vedia ryby pri ich chovaní poskytnúť. Snaha samcov,
predvádzanie sa pred samičkami je veľmi zaujímavá. Niektoré sú schopné
prenasledovať samičky väčšinu dňa, iné sa tejto činnosti venujú len v určitom
období a za určitých podmienok. Práve preto je vhodné práve počas snahy
o rozmnožovanie viac dbať o tesnosť krycieho skla, pretože najmä
samičky majú neraz snahu ujsť pred dobiedzajúcimi samcami aj skokmi nad
hladinu.
Pokračovanie na budúce.
Spracovali: M.Hardoň,
P.Kaža, J.Michňák, V.Šašala – 1.AM
Zábava
osemsmerovka
B |
G |
E |
J |
Z |
Í |
R |
R |
A |
D |
A |
C |
M |
C |
P |
D |
C |
A |
B |
B |
A |
E |
I |
L |
H |
U |
I |
N |
S |
N |
G |
E |
R |
M |
A |
N |
I |
D |
M |
T |
Y |
N |
É |
T |
A |
A |
N |
O |
S |
R |
B |
M |
V |
V |
L |
J |
T |
R |
L |
P |
E |
D |
O |
F |
J |
U |
O |
A |
Y |
U |
G |
L |
L |
N |
E |
P |
A |
R |
I |
Ž |
S |
F |
G |
I |
A |
D |
R |
O |
J |
F |
G |
H |
A |
G |
H |
K |
J |
K |
I |
O |
O |
M |
Z |
V |
A |
R |
O |
Č |
E |
P |
GERMÁNI, SLOVANIA, ATÉNY, PARÍŽ, RÍM, ANDORA, MONAKO, VOLGA, DUNAJ, PEČORA, ROPA, UHLIE, GEJZÍR, FJORDY
S U D O K U
Humor
- Do prdela, tá rozprávka sa riadne skrátila.
-
Dobrý den, pane, přejete si?
- Pohár Whisky!
- Skockou?
- Nie, bez kocky!
-
Óóó, vy lichotník.
- Žiadny lichotník, zubár.
-
To je tvoj manžel?
- Nemám manžela.
- Tak tvoj priateľ?
- Nemám priateľa. To som ja pred operáciou.
-
Môj frajer ma včera zneužil!
- Preboha a to už ako? - pýta sa druhá.
- To vieš. Pozvala som ho na byt a on sa najedol, napil a potom si jednoducho odišiel!
Pripravil: B.Rabatin 2.AM
“H” je
vlastne luxus : nie všetky národy ho dokážu vysloviť.
(D.Hevier)
Zlatý Amos
24.10.2006 bola na Slovensku vyhlásená anketa o najobľúbenejšieho učiteľa ZLATÝ AMOS.
Za našu školu sme do tejto ankety prihlásili p.uč.Ing.Vladimíra Mika.
1.marca 2007 je na
internetovej stránke www.zlatyamos.sk vyhlásená súťaž AMOS
SYMPAŤÁK. Podporte svojimi hlasmi NÁŠHO nominanta. Súťaž sa končí 20.marca
2007.
Miko Vladimír
SOU Komenského Lipany
Pán učiteľ Miko – pre nás už teraz
„Zlatý Amos“ – je fantastický, skvelý, jedinečný unikát, akého nenájdete na
celom svete. Každé ráno nás víta v škole s úsmevom, povzbudzuje nás,
je tvorivý výmyselník. Je pre nás pozitívnym vzorom, vždy reaguje na naše
úspechy, či neúspechy, radosti a starosti. V škole utvára príjemné
prostredie, rád žartuje, je spravodlivý, ku všetkým sa správa milo, otvorene
a úprimne. Učí nás celým svojím vzácnym srdiečkom rastlinnú výrobu a chémiu.
Veľmi si prajeme, aby Zlatého Amosa získal pán učiteľ Miko, lebo práve on
s našou podporou dokáže v tejto súťaži navodiť tú správnu atmosféru
a bude mať „šmrnc“.
Príhoda
Rajd a stratený učiteľ
Naša škola má družbu so strednou školou v Krynici v Poľsku. V septembri sme dostali pozvanie na Rajd O Puchar dyrektora szkoly – súťaž v speve country piesní a účasť na turistickom pochode. Pán učiteľ nás na túto súťaž pripravoval, lebo vie hrať na gitare a spievať country piesne.
Konečne prišla sobota a ráno nás milým úsmevom vítal pán učiteľ, keď sme
postupne prichádzali k autobusu, ktorým sme cestovali do Krynice. Ani
sme sa nenazdali a už sme stáli pred školou v Krynici.
Turistická trasa bola náročná, každý ďalší krok nám prinášal utrpenie a cieľ bol v nedohľadne. Prestali sme vnímať nádhernú prírodu okolo, krásny spev vtákov, pasúce sa ovečky, chutné čučoriedky. Všetky sme závideli pánovi učiteľovi, ako mu je dobre. To sme však nevedeli, čo prežíval on.
Keď sme sa z posledných síl horko-ťažko doteperili k horskej chate, kde bol zraz, nášho učiteľa sme tam nenašli.
„Kde je? Kde sa stratil? Čo budeme teraz robiť?“ – vírilo nám hlavou.
Našli sme vodiča autobusu a ten povedal, že učiteľ išiel s nami, lebo v autobuse nebol. S nami určite nešiel. „ Kde len môže byť?“ – uvažovali sme. Museli sme ho nájsť, lebo bez neho sme spievať nemohli a ani domov by sme bez neho nešli. Taký vzácny poklad, ako je pán učiteľ, sme nemohli nechať napospas v cudzom meste. Zrazu nám napadlo, či neostal v meste, kde sme z autobusu vystúpili.
Tip nám vyšiel. Našli sme ho tam, uprostred Krynice. Bol opretý o lavičku a smutne pozeral do diaľky. Veľmi sme sa tešili, že sme ho našli. Vystúpil z autobusu a šiel do zmenárne, lebo chcel manželke kúpiť suvenír. Autobus medzitým odišiel a on nevedel kam ísť, tak tam stál na mieste dve hodiny a dúfal, že tam neostane naveky.
Šťastné, že sme našli náš stratený poklad, sme sa vrátili na chatu, kde práve
začínala súťaž country piesní. Už prvou piesňou sme získali srdcia všetkých
prítomných – 800 žiakov a 25 učiteľov. Pán učiteľ hral a my sme spievali
za búrlivého potlesku.
Najkrajšia bola rozlúčka. Lúčili sme sa už hodinu a nie a nie odísť. Pán učiteľ spieval a hral pani riaditeľke do uška, my sme jej tancovali, jedna rozlúčková pieseň striedala druhú. Takto spevom a tancom sme sa blížili k autobusu a tam, na ceste pre motorové vozidlá, sme vytvorili kruh, v ktorom tancovali a tancovali pán učiteľ s riaditeľkou. Autá vytrubovali, ale nikoho z nás to nezaujímalo. Na chvíľu sme tanec prerušili a potom znova. Asi (nie asi, určite) sa náš pán učiteľ zamiloval do šarmantnej riaditeľky a nemohol sa s ňou rozlúčiť. Nakoniec vybozkávala nielen pána učiteľa ale aj nás a priala si, aby sme boli jej žiakmi, že nás adoptuje.
Už sa nevieme dočkať ďalšieho stretnutia. Vďaka, pán učiteľ, bol to zážitok na celý život. Nikdy nezabudneme Rajd, ani vás, pán učiteľ Miko.
Nominantovi prajeme palmu víťazstva!!!
Pripravila: Mgr. Edita Fráková
Lúčia sa s Vami
Redakčná rada :
Veronika Kolesárová
Michal Tarasovič
Branislav Rabatin
Nikolaos Laš
Peter Andraško
Valéria Káčerová
Igor Jacko
Veronika Kormošová
Zuzana Koscelníková
Technická úprava : Ing.Dušan Angelovič
Odborná spolupráca : MVDr.Magdaléna Baňasová
Jazyková úprava : Mgr. Edita Fráková
© SOU Lipany
Krásne prežitie jarných prázdnin!