3. číslo V/ 2007
Časopis žiakov
a učiteľov SOU v Lipanoch
Obsah |
elán 2 |
Obsah ....................................................... |
2 |
Úvodník .................................................... |
3 |
Naša tvorba .............................................. |
4 |
Duchovné slovo ........................................ |
5 |
Srdce ......................................................... |
6 |
Etika dospelých ........................................ |
7 |
Estetika o „ničom“ ................................... |
8 |
Obraz ......................................................... |
9 |
O láske s úsmevom .................................... |
10 |
Potraviny a zdravie ................................... |
11 |
Predstavujeme sa ...................................... |
12 |
O nás .......................................................... |
13 |
Cenník ........................................................ |
14 |
Dočítania .................................................... |
15 |
Sladká exkurzia ......................................... |
16 |
Sweet cup ................................................... |
17 |
Fotogaléria ................................................ |
18 |
Seminár v Rakúsku ................................... |
19 |
Exkurzia v Brne ........................................ |
20 |
Fotogaléria ................................................ |
21 |
Starobylá Nitra ......................................... |
22 |
Fotogaléria ................................................ |
23 |
Spriatelené školy regiónu ........................ |
24 |
Súťaž o mlieku .......................................... |
25 |
Foto ............................................................ |
26 |
Na farme .................................................... |
27 |
Na ranči ..................................................... |
28 |
Foto ............................................................ |
29 |
Turistika .................................................... |
30 |
Foto ............................................................ |
31 |
Térynka ..................................................... |
32 |
O priateľstve ............................................. |
33 |
Zlatý Amos ................................................ |
34 |
Vizitka ....................................................... |
35 |
Vybraté z ankety ...................................... |
36 |
Čas rozchodu 4. AP .................................. |
37 |
Čas rozchodu 2. N .................................... |
38 |
Somariny .................................................. |
39 |
Hlavolamy ................................................ |
40 |
Hlavolamy ................................................ |
41 |
Šport ......................................................... |
42 |
Správne riešenia ...................................... |
43 |
Úvodník |
elán 3 |
Majme sa radi !
Vonku kvitne a vonia nádherný
máj, lásky čas. Láska je ako karavána, nenájdeš v nej nič, čo si si so
sebou nepriniesol. Čím lepšie porozumieme sami sebe, tým máme vyššiu šancu, že
pochopíme aj tých ostatných. A porozumenie k láske určite patrí.
Vám - mladej generácii
sa darí zvládať rýchle životné tempo, hoci ani mnohí mladí ľudia, najmä tí
citlivejší, ťažko si hľadajú svoje miesto v džungli, ktorá nás obklopuje.
Musíme sa naozaj veľmi snažiť, aby sme opustili vychodené koľaje
a vyhĺbili si nové, také po ktorých by sa nám síce mohlo kráčať oveľa
ľahšie, ale až potom, keď budú hotové. Nič, čo má skutočnú cenu, však
nedostávame zadarmo, bez úsilia. Osobitne to platí vtedy, keď sme v hre my
sami a život, ktorý žijeme.
Minimálne zamyslieť sa
však môžete hneď teraz, na to Vám určite postačí časopis, ktorý držíte
v ruke. A keď sa rozhodnete, nech sa páči, májový časopis ich ponúka
plné priehrštie.
Príjemnú pohodu nielen pri čítaní Vám želá redakcia
časopisu elán.
Naša tvorba |
elán 4 |
,,Človek k svojmu
šťastiu potrebuje lásku ľudí, a preto aj on musí mať ľudí rád, aby si ich
lásku zaslúžil“.
(J. Paul)
Nad týmto citátom
som sa dlho zamýšľala a nevedela som ho dobre pochopiť, ale teraz už viem,
že je o ľuďoch, ktorí si medzi sebou vytvárajú vzťahy. Tieto vzťahy sú ako
jedno veľké priateľstvo. S ním je to ako s ružou. Popichá len vtedy,
keď jej niekto ublíži. Keď jeden z priateľov ublíži, ten druhý mu to môže,
ale aj nemusí odpustiť. Ale ak raz odpustí, to priateľstvo - to puto už nie je
také silné ako bolo niekedy.
Niektorí ľudia sú
úplní samotári a v tých posledných
chvíľach svojho života zisťujú, aké by to bolo krásne mať niekoho pri
sebe. Stačila by len nejaká osoba, ktorá by ho vypočula, s ktorou by sa
mohol porozprávať.
Sú aj takí ľudia,
ktorí žijú len pre peniaze a pre svoj blahobyt. Veď niekedy sa treba
pozrieť aj na toho druhého, či nepotrebuje nejakú pomoc.
Iných zase teší
dobrá spoločnosť a priatelia. Ale aj ten najlepší priateľ sklame a to
práve vtedy, keď to najmenej očakávame, keď ho najviac potrebujeme. Veď každý
prežil vo svojom živote ťažké chvíle a najmä v tých by potreboval
lásku a porozumenie. Ale vždy si vyberáme takých priateľov akí sami sme.
A aj ten najhorší človek sa môže zmeniť a nájsť si priateľa.
Jeden spisovateľ
raz napísal: „Každému kúsok lásky odkrojiť a riecť ľuďom prečo sa oplatí
žiť.“
(J. G. Tajovský)
Najlepšie bude, ak
si budeme vytvárať nové a nové priateľstvá, ktoré budú ako ruža, ktorá
vyrastie na miesto starej a opadnutej. Tá nová bude krajšia a väčšia.
A preto sa
k sebe správajme tak, ako keby sme boli jedna veľká rodina.
Veronika Kolesárová 2.AM
Pýcha Ľudskej duše
V údoli
zúfalých duší, Kvetinu do tieňa schovali,
kde lásky už dávno niet, vraj,
aby ju nik nezobral
vyrástol kvet márnej nádeje, Lásku z nej vyrvali,
že láska sa môže vrátiť späť. srdce jej vietor niesol
v diaľ.
Duše, kedysi silných ľudí, Umrela.
znova ožili. Len
pre ľudskosť pochabú.
Dúfajúc, že šťastie našli, Odišla.
presne to, ktoré tak dlho hľadali. Len pre jej krásu
nevinnú.
Slnečný lúč pobozkal srdce kvetiny. More sviec už
zhasína.
Jazero smutných sĺz Mocné
slnko si zakrýva tvár.
sa prebralo k životu, Čia je to teraz vina?
aby prinieslo údoliu úrodu. Ani jazero už nevydá viac rán.
Láska lásku plodí, Všetko
odišlo,nik nezostal.
krajina už zase ožíva. Len
jedna smutná duša,
V láske sa šťastie rodí, čo na okraji skaly stála.
v láske aj umiera. Tam,
kde nad pýchou nemá nik zľutovania!
Duše však nedbalé,
chceli kvet len pre seba.
To sa však nedá!
Kričí slnko zďaleka.
Adriána
Bujňáková 3. AM (Aisha)
Duchovné
slovo |
elán 5 |
Nezabudnime
na vďačnosť, lásku, mamku...
Som presvedčený, že väčšinu z nás napĺňa tento
jarný čas optimizmom, radosťou a nádejou... Príroda sa už dávno prebudila, stromy
a lúky zakvitli, my sme už možno prekonali jarnú únavu a napriek jarnému
kalendáru nás teplomer už občas presviedča, že je tu leto. Všetci maturanti sa
pripravujú na skúšku dospelosti, ktorá ich už o pár dní čaká, naši tretiačikovia na prvé stretnutie
s Pánom Ježišom v Eucharistii.
Mesiac máj je krásny čas, lebo každý čas je Boží a od
Boha. A my, ako Božie deti, by sme ho aj tak mali prežiť. Vďační Bohu, pre Boha
i ľudí. Vďační Bohu i Božej Matke Márii, veď je to zvlášť jej čas. Panna Mária
ako vzor služby a lásky, ako tichá pokorná služobnica Pána, sprostredkovateľkou
veľkých milostí a dobrodení pre mnohé rodiny i ľudské životy aj v tomto
meste, v našej farnosti, v tomto odbornom učilišti. Mária – panna a matka.
Žena plná milostí, najmocnejšia orodovníčka
u svojho Syna. V každej jednej mame, s ktorou som sa v živote
stretol, je niečo jedinečné a krásne z Panny Márie. Čistota, obeta,
nežnosť, ale aj bolesť, slzy , strach o dieťa... No predovšetkým láska, veľa
lásky. Nikdy som o tom nepochyboval a mnohé stretnutia ma v tom len
utvrdzujú, že čistá láska matiek premieňa ľudské srdcia a tak vlastne aj celý
svet. Práve preto je namieste naša vďačnosť a pozornosť. Pozornosť voči Márii,
našej Nebeskej Mame, ale aj ku každej jednej ľudskej mame – nositeľke a sprostredkovateľke
života.
Už niekoľko rokov dozadu veriaci, ale nielen tí, ľudia
dobrej vôle aj v našej vlasti,
oslavujú druhú májovú nedeľu ako Deň matiek. Byť matkou je niečo krásne
a vzácne. Byť sprostredkovateľkou života, ktorý Boh vo svojej dobrote
požehnáva manželom a rodičom a ten nový život tajomne a zázračne
deväť mesiacov rastie a tvorí sa pod jej srdcom. Byť matkou, to však nie
je len sprostredkovať život, priviesť na svet nového človiečika. Byť matkou
a rodičom vôbec, znamená dať mu aj výchovu, sprostredkovať všetko potrebné
pre jeho dušu aj telo, postarať sa o potreby materiálne aj duchovné...
vychovať dieťa pomôcť mu dobre sa postaviť na vlastné nohy, alebo ako sa
obrazne hovorí na vlastné krídla, aby
tak raz mohlo odvážne a bezpečne
„vyletieť„ z rodičovského hniezda.
V tento deň matiek preto nezabudnime obdarovať
tie, ktorým vďačíme za tak veľa. Čo by ich potešilo asi najviac? Každé jedno
dobré dieťa to vie určite najlepšie. Skúsme si pre ne nájsť troška viacej času,
porozprávajme sa, potešme ich milým slovom. Urobme v rodine nejakú prácu,
ktorú zväčša robí mama, ale zvládneme to v pohode aj my. Len sa nebojme,
treba iba chcieť! Venujme našim mamám modlitbu, ruženec či litánie, obetujme za
nich svätú omšu a zvlášť sväté prijímanie. Dokážme povedať od srdca ale aj
z tváre do tváre: „Mamka, ďakujem Ti, mami, mám Ťa rád!“ Veď každá si to
zaslúži počuť aj viackrát v roku, aj viac krát v máji.... A napokon
určite poteší krásny kvet, kvet novej jari, nového života. Veď mama stojí pri
zrode života i všetkom krásnom aj ťažkom na ceste každého z nás. Buďme
preto viac ohľaduplní, pozorní a naozaj úctiví voči všetkým našim mamám,
aj tým, ktoré ako učiteľky, alebo zamestnankyne stretávame na chodbách
a v triedach nášho učilišťa.
P. J. Roberti v knihe Nenápadné čnosti píše: „Milujete Matku Božiu? Je šťastná. Spievajte
jej vždy na chválu s novou vrúcnosťou. Láska k Panne Márii je
pochodňou, ktorá nám svieti na ceste k Bohu. Robí nás bezpečnými a dodáva
nám zmužilosti. Odstráňte ju! Budete síce ešte vedieť kde je Boh, budete poznať
aj cestu, ale nebudete mať odvahu kráčať po nej, budete sa báť. Boh k nám
prišiel prostredníctvom pokornej dievčiny z Nazereta a my zas len pod jej
ochranou prídeme k Bohu. Ak chcete poznať, či niektorá duša žije, len
skúste, či jej je meno Mária ľahostajné, alebo či ju napĺňa radosťou.“
Prajem Vám
všetkým požehnaný máj a zvlášť našim mamkám v duši raj!!!
kaplán
Ľubik
Srdce |
elán 6 |
Symbolom lásky je srdce. Viete o ňom
napríklad toto?
Srdce je pumpa a cievy sú potrubie.
Dohromady to pracuje ako dokonalý distribučný systém, ktorý transportuje
najdôležitejšie médium v našom tele - krv.
Ak máte pocit, že srdce a cievy sú v našom
tele na to, aby sme ich poriadne zničili, skúsme si ešte raz pozrieť, niekoľko
dôležitých údajov o našom najdôležitejšom distribučnom systéme.
Srdce je vytrvalé: pumpuje krv frekvenciou asi 70-krát za minútu (v
stave pokoja) - to je 100 800 úderov za deň a viac ako 36 miliónov za
rok.
-
Ak by vám
z každého úderu srdca padla koruna, prvý
milión by sme mali za desať dní!
-
Vezmite teraz gumenú alebo plyšovú hračku a stlačte ju vo svojej silnejšej ruke
70-krát za minútu! Naše srdce to musí robiť stále. Stále. Nemôže ani na chvíľu
zastať - vám by sa to nepáčilo.
-
Na ruku si navlečte koženú rukavicu a pokus zopakujte: ide to ešte ťažšie, ruka vás bolí viac. Prečo si teda
myslíte, že je v poriadku, keď vaše srdce STÁLE pracuje a vy ho
napriek tomu obalíte zvonku hrubou vrstvou tuku!
Srdce je silné: dokázalo by vytlačiť krv do výšky
-
To so svojou
päťkilovou guľou nedokáže ani majster sveta.
Srdce je usilovné: v stave pokoja každú minútu prečerpá
-
Za jediný jediný deň je to
-
toľko benzínu
by ste minuli za rok, ak by ste pri priemernej spotrebe
-
Za 70 rokov
života vaše srdce prečerpá toľko krvi, že by to naplnilo kanál široký
Srdce je usilovné ešte viac: pri vašej maximálnej fyzickej námahe prečerpá za
minútu až
Srdce je samostatné: aj keď by ste ho z nešťastnej lásky vytrhli,
dokázalo by chvíľu pracovať samo, aj bez mozgu - neskúšajte to však doma, ani
v nemocnici J
Cievy sú dlhé: keby sme nadpojili všetky cievy vášho tela,
dosiahli by dĺžku okolo 100 tisíc kilometrov!
Cievy sú pružné: najväčšie cievy, v ktorých je najväčšia
rýchlosť prúdenia krvi, sú pružné, aby sa mohli roztiahnuť v okamihu, keď
je krv zo srdca vytlačená (systola)
-
Keby cievy pružné neboli, počas plnenia srdca (diastola) by krv
v cievach stála a to by malo katastrofálne dôsledky
-
Ateroskleróza pružnosť ciev oslabuje, a preto
tie dôsledky
Cievy sú husté: výživu buniek zabezpečuje 10 miliárd kapilár.
-
Kapiláry sú
tenké, že červená krvinka sa musí ohnúť, aby sa cez ňu zmestila.
-
... a sú tak
nahusto, že žiadna bunka to nemá k najbližšej červenej krvinke ďalej ako
30 mikrometrov (1 mikrometer = tisícina milimetra).
-
Už veríte, že o taký distribučný megasystém
sa treba poriadne starať?
Pripravila: MVDr. Magdaléna Baňasová
Etika
dospelých |
elán 7 |
ak mám povedať pravdu, tak som sa nikdy nezamýšľal nad
rozdelením etiky podľa veku. Na etiku mladých a etiku dospelých. Je to
veľmi zaujímavá téma na zamýšľanie.
Podľa
mňa sú ľudia rôznych vekových skupín veľmi podobní. Už od detstva sa učíme, respektíve
nás učia, ako správne žiť. Asi najlepšou školou je učenie sa na vlastných
chybách. To však už musí posúdiť každý z nás sám.
Mladí aj
starší ľudia sa rozhodujú samostatne, podľa svojho uváženia. V tom okamihu
dané rozhodnutie považujú za správne. Možno o pár rokov sa budú vyhovárať už
známymi frázami: „Bol som mladý a robil som chyby, ale teraz som už starší
a rozumnejší. Takú chybu už nespravím!“ Lenže nič sa v podstate
nezmení. Roky plynú, no osobnosť nestarne. Vplýva na ňu prostredie a isté
sú tu aj ďalšie vplyvy. Lenže základ, podstatu osobnosti tvoríme my, naše „ja“,
ktoré sa s nami narodí a tiež aj zomrie. Nedá sa ukradnúť a ani
napodobniť. Každý z nás je výnimočný, jedinečný originál. Od narodenia sa
vyvíja naša duša a charakter. To neovplyvní vek. Naša osobnosť sa vyvíja
vlastným tempom, bez ohľadu na čas. U niekoho rýchlejšie
a u niekoho pomalšie. Človek môže mať 35 rokov a správať sa
v niektorých situáciách ako 15-ročný pubertiak. Ak sa raz rozhodol, že
v danom okamihu je niečo správne, rozhodol by sa tak aj o 10 rokov.
V dnešnej
dobe veľa vecí vplýva na život mladej, no aj staršej generácie. Moderná doba sa
vyvíja rýchlo a padá veľa morálnych zábran. Dá sa povedať, že si to už ani
neuvedomujeme. To, čo sa pred pár rokmi pokladalo za prehrešok, je dnes bežná
vec a nikto sa nad tým ani nezamyslí. Je to jednoducho tak. Dá sa povedať,
že tento pasívny prístup najviac deformuje etiku dnešnej doby, a to či už
ide o mladších, alebo dospelých ľudí. Čas plynie a málokto sa to
pokúša zmeniť. Ak sa aj pokúsi, čaká ho reálny neúspech, lebo dnes je doba
taká, aká je. Vymeniť svoje pohodlie za zodpovednosť, dodržiavať určité
pravidlá, je pre väčšinu ľudí dosť náročné.
Zvykli
sme si prijať len to, čo nám vyhovuje a pred ostatným zatvárať oči. Prečo
aj nie? Veď je to také jednoduché. Čo nás potom, čo bude o pár rokov? Či
si budú ľudia v budúcnosti vážiť jeden druhého. Takéto sebectvo sa
vyskytuje veľmi často, a to od tých najmenších, ktorí si to zase nechcú
pripustiť. Patrím k mladej generácii a veľmi intenzívne vnímam
správanie svojich rovesníkov. Ani ja nie som žiadna výnimka a tiež veľa
vecí úmyselne prehliadam.
Peter
Andraško 4. AP
Estetika o „ničom“ ? |
elán 8 |
Ľudia sú od prírody
rôzni. Sú vzdelaní i nevzdelaní, čistotní i zanedbaní, slušní
i hrubí (mimochodom, sociálny debil, tj. ten, kto nevie slušne
a vhodne vychádzať s inými, je normálny seriózny psychologický
pojem!), sú takí, ktorí sú skôr tichí, sú takí, ktorí „melú“ (a dokonca
i vtedy, aj keď nemajú o čom) a tak by sme mohli pokračovať
veľmi dlho. Zastavme sa na chvíľu pri dvoch „týpkoch“. Možno ste stretli
intelektuála, ktorý nevie, čo je to činka. Možno nie, ale sú takí.
A určite ste stretli niekoho, kto sa honosí svalovou hmotou, no
v hlave má prázdno (a je mu to jedno, lebo si myslí, že to nie je vidieť).
Prvý zo spomenutých síce môže dostať Nobelovu cenu za literatúru a ten
druhý môže zvíťaziť na olympiáde, určite však o nich nemožno povedať, že
sú ucelenou osobnosťou. Žiadny extrém nie je dobrý. Žiadna prílišná jednostrannosť.
Začiatkom januára bolo v New Yorku 20 stupňov Celzia. Je to síce fajn, ale
je to aj OK? Už v archaickom období gréckych dejín pestovali Heléni
kalokagatiu – harmonickú jednotu tela a ducha. Už toto by stačilo, aby sme
Grékov nazývali kolískou európskej civilizácie. Nič však nie je ideálne – nie
každý má rovnako rád telovýchovu i estetiku. Na tom nie je nič zlé. Horšie
by bolo, keby nás tešil futbal a zároveň nemali ani poňatia o Donovi
Quijotovi. Horšie by bolo, keby sme milovali prehliadky hradov a zámkov
a nepociťovali zároveň potrebu sadnúť si na pár hodín na „bike“. Človek má
telo preto, aby využíval jeho fyzické možnosti, dušu na to, aby sa nadchýňala
krásou, nech už ňou rozumieme neuveriteľné majstrovstvo Leonardových malieb,
Verdiho árií či trebárs tušenú krásu božieho kráľovstva. Ak už raz žijeme,
možnosti života využijme. Snažme sa v sebe hľadať rôzne schopnosti – mnohí
si až na dôchodku uvedomujú, že je veľa krásnych vecí, ktorým celý doterajší
život nevenovali zaslúženú pozornosť.
Mladý človek cíti
prirodzenú potrebu pohybovať sa a na telesnej výchove ho ani nenapadne
pýtať sa, prečo cvičím. Je potom trochu smutné, ak na hodine estetiky niekto
poznamená, na čo „to“ je. Všetci pritom dobre vieme, že všetko na svete má svoj
význam, cieľ, zmysel, hodnotu. I zdanlivá „chyba“ má zmysel, len nevieme
aký. Pýtame sa vari, prečo existuje austrálska medúza zvaná Chironex fleckeri,
keď je to najjedovatejší živočích na svete (po popŕhlení človek zomrie takmer
okamžite)? A čo ak jej jed obsahuje liek na rakovinu? S estetikou ako
vedou o kráse je to podobné. Na čo je mi trebárs vedieť, že
v starovekom Ríme existovali tzv. baziliky, akési „supermarkety“
v podobe siene s dvomi radmi stĺpov? Nuž – odhliadnuc od toho, že to
patrí k všeobecnej inteligencii – preto, že v ranom stredoveku sa
z tejto baziliky vyvinul klasický typ kresťanského kostola. Je to veľa či
málo? Bez takejto informácie ako civilizácia prežijeme, no potom si nehovorme
vznešene „civilizácia“, lebo tento termín je o kultúre. Ak uvidíme na nejakom
starom flámskom obraze matku s dieťaťom, určite sa dovtípime, že ide
o Pannu Máriu s Ježiškom. Čo však v prípade, ak Ježiško drží
orech? Nie je prejavom civilizovaného človeka nasledujúca vedomosť – zelená
šupka je odveký symbol Ježišovho tela a jeho ľudskej prirodzenosti,
škrupina symbolom kríža, na ktorom zomrel, no a jadro symbolom jeho
prirodzenosti božskej? Ja si myslím, že je dobré a krásne vedieť to
i bez ohľadu na náš svetonázor (mimochodom, je kopa ateistov, ktorí milujú
kresťanské umenie a naopak i kopa kresťanov, ktorí v kresťanskom
umení umenie nevidia).
Je prirodzené, ak
sa človeku nepáči niečo, čo sa vo všeobecnosti považuje za krásne. Nemôže sa
páčiť všetko všetkým, každý má svoj vlastný vkus (to ako prví pochopili
anglickí džentlmeni v 18. storočí). To je v poriadku. Ja napr. nemám
rád skladateľa Schuberta, ale zároveň si uvedomujem, že je to môj problém,
pretože o niečo prichádzam. A možno sa mi zapáči o 20 rokov.
A celkom sa na to teším, lebo to barokové čembalo i dancefloor, ktoré
si občas pustím, sa mi za 20 rokov môžu prejesť
J. Nechajme sa prekvapiť, čo nás v budúcnosti zaujme,
človek sa predsa vyvíja (i učí!) celý život. Isté vedomosti sa nám skrátka zídu
ako Neovi z Matrixu jeho kung-fu. Takže veľa pekných estetických zážitkov
prajem.
Váš
Jozef Ridilla
PS: Pre zaujímavosť pripájam reprodukciu najvzácnejšieho
výtvarného diela, aké kedy bolo na Slovensku vytvorené. Je to neskorogotická
tabuľová maľba, ktorú roku 1506 vytvoril pre Banskú Štiavnicu bližšie neznámy
Majster M. S. (dnes v Maďarskej národnej galérii v Budapešti).
Umelecká hodnota je v podstate nevyčísliteľná, pokiaľ ide o financie,
odhad trhovej ceny je 15 miliónov USD. Ak
si chcete zasúťažiť o hodnotnú
cenu s prekvapením, stačí uhádnuť námet diela a lístok
s odpoveďou mi odovzdať. Výherca bude vylosovaný.
O láske s úsmevom |
elán 10 |
„Láska, Bože, láska, kde ťa ľudia berú, na horách
nerastieš, v poli ťa nesejú...“ spievali si už oddávna naši poeticky naladení
predkovia. Dnes, by sme sa skôr mali pýtať, kam sa tak rýchlo stráca...
Otáznikov okolo tohto sladkobôľneho citu však môže byť ešte oveľa viac.
Čo to láska vlastne je? Koľko ľudí, toľko chutí,
hovorí sa. S láskou je to ešte komplikovanejšie, aj ten istý človek môže
mať na ňu v priebehu svojho života úplne protichodné názory. Na základnú
otázku sa pokúšajú odpovedať známe osobnosti celosvetového kultúrneho
a spoločenského života.
Čo je láska?
Nuž, z definícií sme ktovieako nezmúdreli, rozptyl je pomerne široký:
omyl, fľaša sódovky, dieťa, ochota, mesiac... Skúsme sa radšej opýtať inak.
Aká je?
Bohatá, náročná, slepá aj nemá, ba ešte
k tomu aj krátka? Našťastie sme týmto ani zďaleka nevyčerpali všetky
prívlastky, ktoré si doteraz láska vyslúžila. Ešte môže byť nežná, úprimná,
nádherná, celoživotná, jedinečná, neopakovateľná, ba aj vášnivá či zmyselná.
Pravdepodobne najčastejšie sa spomína takzvaná pravá láska. Napodiv nie je
opakom “ľavej“, o takej sme ešte nepočuli. Ešte stále však o tomto
ospevovanom cite veľa nevieme, pýtame sa teda ďalej.
Čo s ňou?
Pripravila: MVDr. Magdaléna Baňasová
Potraviny a zdravie |
elán 11 |
Antioxidanty - štít proti všetkému?
Určite ste
už o voľných radikáloch počuli. Dnes sú v móde. Pochopili sme, že sú zodpovedné
za mnohé chorobné procesy v živých organizmoch, za ničivé dôsledky
reťazových reakcii, v ktorých stoja na samom začiatku.
Ale čo sú to tie voľné radikály? Sú to atómy alebo
skupiny atómov (molekuly), ktoré majú aspoň jeden nespárený elektrón. Týmto
jedným nespáreným elektrónom sú veľmi agresívne, pretože elektróny - to sú
spoločenské tvory: neznášajú byť osamote. Okamžite, ako sa ocitnú
v atomárnej štruktúre bez svojho partnera, reagujú s elektrónom
najbližšej molekuly. Výsledok je, že ho alebo vytrhnú, alebo sa k nemu
pridajú a v tej chvíli sú opäť v páre, čím voľný elektrón
zaniká. Lenže čo sa stane s okradnutou molekulou? Niekde v nej ten
vytrhnutý elektrón chýba, a tak je vlastne radikálom novým. Okamžite siahne
do susednej molekuly, aby tam našla elektrón na doplnenie svojho „stavu“
a takto sa preženie molekulami - a v konečnom dôsledku našimi
tkanivami a orgánmi - elektrónová búrka, ktorá vážne poškodzuje všetko čo
jej stojí v ceste.
Voľné radikály s obľubou napadajú
a poškodzujú mastné kyseliny, DNK, bielkoviny... Tieto látky nie sú
v našom tele nijakí outsideri.
Voľné radikály sú v skutočnosti
v organizme ustavične prítomné - zúčastňujú sa na mnohých chemických
reakciách a sú pre organizmus dokonca potrebné. Problém nastane vtedy, keď
„premnožia“ a ich počet stúpne nad únosnú mieru. Je to individuálna
situácia, v ktorej organizmus udrží kontrolu nad tvorbou a reakciami
voľných radikálov. Nikto nevie kedy a málokto vie aj ako presne, ale za istých okolností
organizmus túto kontrolu stráca a vtedy je zle!
Okrem toho, že si organizmus voľné radikály tvorí
aj sám, prijímame ich aj zvonku.
Najväčšiu šancu ako zintenzívniť svoju ochranu
pred voľnými radikálmi máme vo využívaní - podľa možností prirodzených antioxidantov.
Flavonoidy, antikyanidíny,
vitamín C, tokoferoly, limonén, tioly... Nie, nemusíte sa tie názvy učiť
naspamäť. Úplne postačí, ak budete jesť veci, čo sa takto volajú. A jedzte
ich dosť, pretože vaše telo ich potrebuje veľa. Všetky tieto zvláštne názvy
totiž patria látkam, ktoré sa označujú ako antioxidanty. Majú spoločnú
vlastnosť. Sú schopné neutralizovať agresívny účinok voľných radikálov
v organizme bez toho, aby sa samy stali pre vás nebezpečnou molekulou.
Antioxidanty - to sú stovky rôznych, a predovšetkým
rastlinných látok. Každý kúsok ovocia a zeleniny, každé obilné zrnko,
šošovica, fazuľka obsahujú látky, ktoré vás chránia, pretože sa „obetujú“
a zastavia šírenie „elektrónovej búrky“ v našom tele.
Antioxidanty - to sú spoluhráči. Nielen vaši, ale aj vzájomne medzi sebou. Kto sa chce napríklad spoľahnúť len na betakarotén
v tabletke namiesto toho, aby jedol mrkvu, paradajky, marhule, brokolicu
alebo červený melón, ktoré obsahujú desiatky rôznych karotenoidov, tvrdí že
brnkanie Beethovenovej symfónie jednoručne na klavíri je to isté, ako keď tú symfóniu
hrá celý orchester. Nebrnkajte jednou rukou na klavíri, vychutnajte si silu
orchestra antioxidantov! Jedzte potraviny, ktoré vám poskytnú najviac
antioxidantov a fytochemikálií
s antioxidačným účinkom.
Pripravila: MVDr. Magdaléna Baňasová
Predstavujeme sa |
elán 12 |
Kaderník - trojročný učebný odbor 6456 2 01
Odbor je určený študentom, ktorí chcú
svoje štúdium ukončiť záverečnou skúškou. Teoretické vyučovanie je v prvom
ročníku tri a praktické vyučovanie dva dni v týždni, v druhom ročníku je
teoretické aj praktické vyučovanie dva a pol dňa v týždni a v treťom ročníku je
teoretické vyučovanie dva dni v týždni a praktické vyučovanie tri dni v týždni.
Absolvent je kvalifikovaný odborník
vo sfére služieb. Má vedomosti z materiálov, technológie, odborného kreslenia,
zdravovedy, psychológie a spoločenskej výchovy, hygieny, bezpečnosti pri práci,
z oblasti podnikania v trhovej ekonomike, z hospodárenia v malých podnikoch, z
pracovného práva, z kontaktu so zákazníkom, komunikácie, etiky, cudzích
jazykov. Je schopný pracovať samostatne aj v kolektíve, vie poskytovať
poradenskú službu zákazníkovi, sústavne sledovať odbornú, ekonomickú
literatúru, nové trendy v odbore, dodržiavať zásady etiky, konať v súlade s
právnymi normami spoločnosti, zásadami humanizmu a demokracie. Absolvent odboru
nachádza uplatnenie ako odborný zamestnanec kaderníctva na prevádzkach malých a
stredných firiem, v živnostenských zariadeniach, ako zamestnanec firiem zaoberajúci
sa výrobkami vlasovej kozmetiky. Ovláda základy výpočtovej techniky. Má odborné
vedomosti o ekonomických javoch a pozná právne formy podnikania v podmienkach
trhového mechanizmu, o materiáloch používaných v odbore, ich zložení,
vlastnostiach a použití, o ich pôsobení na vlasy a vlasovú pokožku, o
usporiadaní a zariadení pracoviska kaderníka, o pracovných postupoch
kaderníckych prác, základoch vlasovej kozmetiky, manikúry, líčenia a
starostlivosti o pleť, o výrobe vlasových doplnkov a úprave parochní. Ovláda
používanie a údržbu kaderníckych prístrojov, náradia a materiálov, pracovné
postupy pri umývaní vlasov a masáži hlavy, techniky vodovej ondulácie, prácu s
elektrickými ondulačnými pomôckami, techniku strihania vlasov a správne postupy
pri ich preparácii, farbenia a odfarbovania, ovláda výrobu vlasových doplnkov a
úpravu parochní, ošetrovanie a regeneráciu vlasov, základy kozmetiky, náročnú
účesovú tvorbu.
www.souplipany.sk
O nás |
elán 13 |
Milí čitatelia !
V našej škole máme prevádzku,
ktorá sa volá kadernícka dielňa. Svoj talent tu predvádzajú študenti odboru
kaderník (- čka ), ktorý je otvorený už druhý rok. Určite v ňom oceníte
nielen zručnosť niektorých žiakov, ale aj ceny, ktoré sú takmer bezkonkurenčné,
ako aj vybavenie našej prevádzky. Pripravujú sa ešte šatne pre žiakov, priestor pre majsterky
odborného výcviku, sociálne zariadenie a čakáreň, ktorá by mala slúžiť pre
našich zákazníkov. Na tvorbe účesov sa budú podieľať žiaci pod vedením svojich
majsteriek: Kataríny Andraščíkovej a Márii Pavlinskej.
Pri práci používame
elektrické strojčeky, fény, farby a odfarbovacie prípravky firmy MATRIX.
Robíme pánske, dámske a detské strihanie, fúkanie, farbenie a melírovanie
vlasov, trvalú onduláciu, techniky vyrovnávania a natáčania vlasov až po
konečnú úpravu. V prvom ročníku je v tomto odbore 23 žiakov. Učia sa
ešte len strihať. Odborný výcvik je dvakrát týždenne. V druhom ročníku je
14 žiakov, z toho päť externých. 15 hodín týždenne sa učia tvoriť
v kaderníckom salóne. Sú už zručnejší a niektorí z nich praxujú
aj v kaderníctvach. Šikovnými žiačkami sú: Martina Maľarová, Daniela
Olahová a Andrea Nehilová. Dúfam, že takýchto žiakov nám bude pribúdať.
V rámci krúžku Vlasová kozmetika sa učia vytvárať spoločenské účesy.
Cenník |
elán 14 |
Cenník úkonov pri tvorbe účesov
Pracovný úkon |
Cena |
Klasický strih |
30,- Sk |
TOP strih |
40,- Sk |
Umývanie vlasov |
|
Krátke vlasy |
5,- Sk |
Polodlhé vlasy |
10,- Sk |
Dlhé vlasy |
15,- Sk |
Vodová ondulácia |
|
Krátke vlasy |
30,- Sk |
Polodlhé vlasy |
50,- Sk |
Dlhé vlasy |
70,- Sk |
Fúkanie vlasov |
|
Krátke vlasy |
40,- Sk |
Polodlhé vlasy |
60,- Sk |
Dlhé vlasy |
80,- Sk |
Balzam na vlasy |
|
Krátke vlasy |
3,- Sk |
Polodlhé vlasy |
5,- Sk |
Dlhé vlasy |
8,- Sk |
Farbenie vlasov – farba dodaná, len za úkon |
|
Krátke vlasy |
15,- Sk |
Polodlhé vlasy |
30,- Sk |
Dlhé vlasy |
50,- Sk |
Tužidlo |
|
Krátke vlasy |
10,- Sk |
Dlhé vlasy |
15,- Sk |
Lakovanie vlasov |
|
Krátke vlasy |
10,- Sk |
Dlhé vlasy |
15,- Sk |
„Dočítania“ |
elán 15 |
Milé študentky a študenti,
jeden z výrazných vonkajších znakov, ktorý
nás dokáže na človeku osloviť sú pekné vlasy. Sú výrazom osobnosti, niečo
o nás vypovedajú. Dokonalý strih vlasov zodpovedajúci typu zvyšuje
sebavedomie a atraktívnosť. Stavte na silu svojej osobnosti.
Človek si vždy nájde
mnoho dôvodov na to, aby so sebou nič neurobil. Všetci máme k tomu sklon.
Málo času? Nestíhame? Sme veľmi zaneprázdnení? A čo by ľudia povedali, keby sme
zrazu vyzerali celkom ináč? Práve táto posledná otázka blokuje rozhodnutie na
sebe niečo zmeniť.
No veď premeny
a zmeny patria k životu - a to je dobre. Veď čo by mohlo byť
napínavejšie než vlastný vývoj a vlastná premena? Keď dostanete chuť na
zmenu štýlu alebo nový účes,je to jednoduché: treba len nabrať odvahu!
Aby sa toto všetko mohlo
s pozitívnym výsledkom zrealizovať, tak starostlivosť o vlasy by sme
nemali podceňovať a zanedbať. Bez zdravých a ošetrovaných vlasov
žiadny strih, farba ani konečný tvar účesu nezaručí ten pravý efekt - pochvalu
okolia, ale hlavne ani vašu vnútornú spokojnosť.
Ako na to?
Je to množstvo
maličkostí, ktoré sa podieľajú na kráse vlasov. V centre pozornosti je
starostlivosť o pokožku hlavy. To je základ zdravých a pekných
vlasov. Tak k tým maličkostiam:
Pravidelné masáže pokožky hlavy.
Na pokožku najprv
nanesiete tonikum s obsahom čajovníkového oleja, a potom ju vymasírujete
pravidelnými krúživými pohybmi prstov. Začnite v strede, prejdite na boky
a k spánkom. Masáž by mala trvať asi 3 minúty.
Správne stravovanie.
Je prekvapujúce
a dokázané, že krása vlasov oveľa väčmi závisí od správnej starostlivosti
než od správnej výživy. Zo stravy bohatej na ovocie a zeleninu profituje
celý organizmus, a teda aj vlasy. Nie je však taký vitamín krásy, ktorý by
podporoval lesk vlasov, aj hrúbka vlasu je podmienená geneticky, no pravidelné
ošetrovanie ich dokáže udržať v perfektnom stave. Poškodenú štruktúru
vlasov teda výživa sama o sebe nedokáže ,,napraviť“.
Vitamínové šampóny.
V súčasnosti sa do
šampónov pridávajú vitamíny, ktoré zabezpečujú správnu výživu vlasov
a pokožky. Vlasy sa tak ľahšie rozčesávajú a sú menej náchylné na
poškodenie a taktiež sa im dodáva lesk.
A keď už sme pri
tých šampónoch, viete odkiaľ pochádza výraz šampón?
Výraz shampoon
pochádza z Indie a znamená masírovať.
Tak to by bolo
z nášho kaderníckeho okienka na
začiatok všetko a na budúce si pre Vás pripravíme ďalšie zaujímavosti
o našich vlasoch.
,,DOČÍTANIA“
Pripravila:
Ing. Henrieta Krakovská
Sladká exkurzia |
elán 16 |
Ocenenie v Tatrách
Dňa 20. 4.
2007 sa zúčastnili dve triedy cukrárov, spolu s majsterkami OV
a učiteľkami odborných predmetov výstavy cukrárenských výrobkov vo
Vysokých Tatrách v hoteli Bellevue.
Ocenenie za
1. miesto v súťaži v kategórii cukrárov o najkrajšiu svadobnú
tortu prevzala žiačka našej školy - Mária Drutarovská. Taktiež boli ocenené aj
majsterky OV Bc. Iveta Šlosárová a Bc. Anna Ptáková, ktoré ju pripravili.
Súťaž s medzinárodnou účasťou sa konala 22. 3. 2007 v Prešove pod
názvom SWEET CUP.
Nebolo to
však jediné ocenenie, ktoré Mária získala. V roku 2004 sa umiestnila
v takejto súťaži na 3. a v roku 2006 na 2. mieste.
Mária je
v súčasnosti v maturitnom ročníku nadstavbového štúdia v odbore
potravinárska výroba. Chcela by pokračovať v štúdiu na vysokej škole.
Sme hrdí, že takúto žiačku máme. Do ďalšieho života jej
prajeme pevné zdravie, veľa radosti, šťastia, množstvo nápadov i životných
víťazstiev.
Posledné
úpravy Víťazná
torta
Spokojnosť
Blahoželáme
!!!
Mgr. Valéria Marčáková
Sweet cup Prešov |
elán 17 |
Diplom
Víťazná torta
V zákulisí
Fotogaléria |
elán 18 |
Priebeh súťaže
Úspešná dvojica
Posledné úpravy
Seminár
v Rakúsku |
elán 19 |
V dňoch 2. – 3. mája 2007 sa zúčastnili majsterka odborného výcviku
Bc. Iveta Šlosárová a učiteľka Ing. Jana Baňasová odborného seminára
v Rakúsku, v meste ASTEN, vo firme BACKALDRIN - v jednom
najväčšom „dome“, a to v Dome chleba, ktorý je jediný v Európe. Táto
svetová firma pôsobí v 15 krajinách.
Účastníci seminára získali rakúsky certifikát. Odborné vedomosti a
zručnosti budú odovzdávať žiakom vo vyučovacom procese.
Dom chleba – Haus des Brotes Predstavovanie
firmy
Aula - najstaršia knižnica
pekárskeho cechu Predvádzanie
výrobkov
Exkurzia
v Brne |
elán 20 |
17. 5. 2007 sme sa zúčastnili exkurzie vo firme Wilton, ktorá sídli
v Brne v Českej republike. Zloženie žiakov:
Po splnení cieľa sme navšívili hrad Buchlov. Zaujímavé boli najmä rytierske
výzbroje a pekný výhľad na okolie.
Občerstvení kávičkou sme sa pustili na spiatočnú cestu domov. Šťastne sme
sa vrátili naplnení zážitkami a dojmami.
M. Múdra, E. Bujňáková, M. Benková, E. Gernátová, A. Murárová 1.N
Cukrárenské pomôcky Ozdoby na
torty
Sladké výrobky firmy
Wilton
Fotogaléria |
elán 21 |
Pri buchlovských
hradbách Unavené
cestovateľky
Nitriansky
expres Na
hrade – v pozadí Zobor
Na
Pribinovom námestí Na
Donovaloch
Starobylá Nitra |
elán 22 |
Dňa 30. 3. 2007 nás
privítalo historické mesto - Nitra. Keďže
toto krásne starobylé mesto sa rozprestiera na západnom Slovensku museli sme
vyraziť skoro ráno. Zraz bol o štvrtej hodine na parkovisku. Precestovali
sme veľkú časť Slovenska. Naším cieľom bola účasť na potravinárskej výstave.
Konala sa na známom výstavisku - Agrokomplex. Dorazili sme okolo 10. hodiny
predpoludním.
Výstavné pavilóny nám
ponúkali nazrieť do potravinárskeho sveta strojov, technológií, surovín,
postupov, receptúr, odbornej literatúry. Medzi nezabudnuteľné budú patriť naše
spomienky na degustáciu. Poniektorí naši študenti zvládli zmrzlinu zloženú
z 30 - tich kopčekov bez toho, aby im bolo zle. A bolo to zdarma.
Týkalo sa to nielen zmrzliny, ale aj zákuskov, šišiek, rôznych druhov pečív,
mäsových výrobkov, piva, vína, kávy, zeleniny, ovocia... Nedá sa to tu všetko
opísať. Jednoducho – super.
Koniec prejedaniu –
nasledovala prehliadka mesta.
Naše zvedavé pohľady sa
najprv zamerali na históriou opradený vrch Zobor. Naše kroky smerovali do
centra mesta. Navštívili sme kultúrne pamiatky.
Ako prvý bol nitriansky hrad, na ktorý
sme sa vyviezli nitrianskym expresom - vláčikom. Cestou späť sme obdivovali
majestátnu sochu veľkomoravského kniežaťa Pribinu a súsošie bratov Cyrila
a Metóda. Navštívili sme aj Poľnohospodársku univerzitu, možno našu budúcu
alma mater.
Môžeme potvrdiť, že
Nitra je jedno z najkrajších miest Slovenska. Bol to pekne strávený deň.
Domov sme si priniesli veľa pekných a nezabudnuteľných zážitkov.
Našim oddychovým miestom
na ceste domov boli Donovaly. Každému môžeme odporučiť zastávku
v rázovitej kolibe U sv. Krištofa, ktorá ponúka svojim návštevníkom
dokonalú pastvu pre oči aj žalúdok. Obslúži vás personál zložený zo slovenských
chlapcov a dievčat, oblečených do typických slovenských krojov. Interiér
koliby pripomínal život našich predkov. Počas víkendu vyhráva cimbalovka. Ak
pôjdete okolo, zastavte sa, nebudete ľutovať.
Veronika Kormošová 4. AP
Nitriansky
expres Pred
súsoším sv. Cyrila a Metoda
Fotogaléria |
elán 23 |
Spriatelené
školy regiónu |
elán 24 |
Priateľské kraje v zjednotenej Európe
3. apríl
2007 patril k mojim najšťastnejším dňom v tomto školskom roku. Určite
si myslíte, že som vyhrala milión. Nie, nevyhrala som ani korunu, ale tešila
som sa z víťazstva mojich ratolestí z 2. AM, ktorí v obvodnom kole
vedomostnej medzinárodnej súťaže Priateľské kraje v zjednotenej Európe obsadili prvé, druhé a štvrté miesto. V silnej
konkurencii 4 sabinovských a 8 prešovských stredných škôl, väčšinou gymnázií,
z celkového počtu 36 súťažiacich Veronika Saxová získala 1.
miesto, Mária Zontágová 2. a Tibor Vencel
4. miesto. Všetci traja postupujú do krajského kola, ktoré sa uskutoční 19.
júna v Prešove a ja pevne verím, že aj tam budú úspešní
a postúpia do medzinárodného kola, ktoré bude v Nemecku.
Milé moje
ratolesti, neprajem si nič viac, ako váš postup do medzinárodného kola. Prajem
vám z celého srdca veľa šťastia pri úspešnom reprezentovaní nielen našej
triedy, ale aj celého Stredného odborného učilišťa v Lipanoch.
K želaniu sa pripája vedenie školy a pedagogický zbor.
P.S. Kiežby takých žiakov, ako ste vy, sme mali plnú
školu!!!
Mgr. Edita Fráková,
triedna učiteľka
Úspešní
študenti Spokojní
so svojim výkonom
m LIEK o |
elán 25 |
Za účasti víťazov
školských kôl stredných odborných škôl a stredných odborných učilíšť s poľnohospodárskymi
odbormi Prešovského kraja sa uskutočnilo 8. marca 2007 krajské kolo Súťaže o
mlieku na pôde Strednej odbornej školy v Kežmarku. Súťaž pozostávala z
testu o mlieku, hodnotenia kvality mlieka, degustačných skúšok a laboratórneho
rozboru mlieka. Vlastné dojenie sa uskutočnilo na súkromnej farme La Terra
v Poprade-Matejovciach. Naši reprezentanti Lukáš Pekár – Hudák, Vlado
Vysocký a Jozef Repko zo 4. AP sa umiestnili na peknom 4. mieste.
Je to krásny úspech
a zásluhu na ňom má hlavne p. majster OV Matej Čuba. Jemu patrí
poďakovanie za trpezlivú prípravu a odovzdanie praktických skúseností
spojené so strojovým dojením dojníc. Blahoželáme a ďakujeme!
Úspešní súťažiaci
Foto |
elán 26 |
Naši súťažiaci Senzorika
Súťažné dojenie Chvíľa
oddychu
Rarita – teľa – albín Preberanie
ocenenia
Na farme |
elán 27 |
Dňa 28. 2. 2007 triedy 2. A a 3. A navštívili farmu
v malej obci Miľpoš. Nachádza
sa v našom okrese. Farma je zapojená do národného environmentálneho
programu IBR (ochrana životného prostredia). Pred vrátnicou nás čakal jej
správca. Navzájom sme sa zvítali. Po predstavení nás oboznámil s tým, čo
sa na farme Miľpoš nachádza.
Hneď v prvej maštali boli ustajnené kotné
ovce. Najkrajšie boli malé jahniatka, ktoré pobehovali popred nás. Rozutekali
sa ku krmivu. V ovčíne sa nachádzalo okolo 300 ks oviec. Bol to pekný
zážitok vidieť malé jahniatka so svojimi matkami.
Nasledovala prehliadka druhej maštale
s ustajnením dojníc a teliat. Práve boli krmené senom. Trochu nás
prekvapil silný zápach senáže.
V tretej maštali boli ustajnené jalovice, kravy a
plemené býky. Kravy boli ustajnené spolu
so svojimi teliatkami, ktoré cicali mlieko z vemena. Plemenné býky sa
používajú na prirodzenú plemenitbu. Uchvátila nás ich majestátnosť
a fyzická sila. Zvieratá boli v dobrej kondícii a bolo vidieť,
že ich majiteľ a ošetrovatelia sa o zvieratá vzorne starajú.
Na odchode sme sa zastavili pri veľkom senníku, v
ktorom bolo už dosť málo sena. Veľká kopa hnoja nasvedčovala o končiacej
sa dlhej zime.
Domov sme si odniesli prirodzený farmársky zápach,
úctu k poctivej práci a príjemné spomienky.
M.
Lukáčová a K. Revická 2. AM
Na ranči |
elán 28 |
Jeden kilometer od
Spišského hradu leží malinká dedinka, zložená z dvanástich obytných domov
– Hodkovce. Uprostred dediny farmárči rodina pána Hadušovského – bývalého
reprezentanta SR v jazdectve. Ich život sa točí okolo spojenia človek –
zvieratá – príroda. Navštíviť toto zariadenie bolo cieľom 4. AP triedy 4. 5.
2007.
Prvým
momentom prekvapenia pri príchode na ranč bol uvítací výbor zložený z psov
a mačiek. Bolo to veľmi milé a príkladné ako sa navzájom tolerovať.
Behali si voľne, nikomu neubližovali. Niektoré psy však oddychovali po nočnej
šichte, pretože ich úlohou bolo ochraňovať teritótium.
Nasedovala
prednáška a vysvetlenie o ekologickom rodinnom podniku. Už samotná
lokalizácia ranča je zaujímavá – leží v chránenej krajinnej oblasti -
Dreveník.
Nezvyčajnými
obyvateľmi sú daniele a muflóny. Poniektorí sme ich videli prvýkrát
v živote. Voľne sa pásli v obore.
Náš
najväčší záujem sa sústredil na jazdecké kone – bolo ich 16 kusov. Zaujali nás
svojou krásou tela a schopnosťou reagovať na povely. Samozrejme, že sme si
jazdu na koňoch nenechali ujsť. Bol to pre nás veľký zážitok... Domáci pán bol
veľmi ochotný a ústretový, bolo vidno, že je dobrý odborník. Živí sa tým
už dlhodobo.
Súčasťou
ranča je penzión poskytujúci ubytovanie pre 20 osôb s možnosťou polpenzie.
K dispozícii je aj vkusne vybavená vínna pivnica.
Deň ubehol
ako voda, počasie nám žičilo, exkurzia splnila svoj cieľ. Takto si
predstavujeme raj na zemi.
Samozrejme,
že cestou späť sme si nenechali ujsť výstup na Spišský hrad.
Ale to už je iná história...
Andrej
Hegedus 4. AP
Prvé
stretnutie Týždňové
žriebä s matkou
Foto |
elán 29 |
Vzájomné
spoznávanie 4.
AP
Zvedavé
daniele Igor
so salašníckym psom
Je to tu celkom
príjemné Spoločný
snímok na konci akcie
Turistika |
elán 30 |
Horám
zdar!
Je sobota ráno 7,00
hod. Začína sa ďalšia akcia turistického krúžku. Tentokrát naša trasa smerovala
na Štrbské a Popradské pleso.
Na Štrbské pleso (
Obišli sme celý
areál, len škoda, že celé bolo prikryté snehom. Cestou sme stretávali mnoho
bežkárov. Dorazili sme až ku svahu na Solisko. Nenechali sme si ujsť ani
mostíky, prekážkou bola len zlá viditeľnosť. Niektorí z nás využili
atrakciu a to jazdu dole svahom na gumovom člne. Obdivovali sme
pohľadnice, valašky a iné suveníry. Stretávali sme mnoho zahraničných
turistov. Dokonca aj konský kočiar.
Ďalším cieľom našej
výpravy bolo Popradské pleso. Išli sme odhrnutou cestou cez les.
Cestou sme stretali psie záprahy. O 13,00 hod. sme dorazili na Popradské
pleso. Bol to dosť vyčerpávajúci výstup do kopca do nadmorskej výšky
Turisti: Baňas 1.I, Laš 2.A, Rabatin 2.A, Tarasovič 2.A,
Vargová 3.M, Maničková 3.M, Marcinko 3.A, Vagaši 3.A, Vaško 3.A, Vitovič 3.A,
Šlosár 3.M, Kozma 3.A, Semančíková
Pedagógovia: Mgr. Jozef Ridilla a Ing.Dušan
Angelovič
Foto |
elán 31 |
Psí
záprah Obdivujeme
suveníry
Zimná
romantika Popradské
pleso
Na
Solisku Pred chatou na Popradskom plese
„Térynka“ |
elán 32 |
Cez Malú studenú dolinu na Téryho
chatu
22. apríla 2007 sme zažili ďalšiu akciu
turistického krúžku, ktorú všetci účastníci považujeme za najvydarenejšiu.
Trasa smerovala z Hrebienka cez Malú studenú dolinu až na „Térynku“.
Nádherné počasie, perfektná zostava, dobrá nálada, výborná kondícia
a čarokrásna príroda zanechali v nás hlboký dojem. Bodkou za akciou
bola sanica dole kopcom umocnená guľovačkou.
Jednoducho: j e d n
a b á s e ň !!! Tí,
ktorí tam boli, vedia o čo ide...
Pri
vodopádoch Zamkovského
chata
Na sanici Pred
vrcholom
Pri
zostupe Na
vrchole
O priateľstve |
elán 33 |
v Skutočné priateľstvo je ako pevné zdravie,
ťažko si uvedomujeme jeho hodnotu, dokiaľ oňho neprídeme...
v
Naozajstný priateľ je ten, ktorý k nám vstupuje do
dverí práve vo chvíli, kedy z nich zbytok sveta odchádza...
v
Nekráčaj predo mnou,
možno za tebou nepôjdem. Nekráčaj za mnou, možno ťa nedokážem viesť. Kráčaj
vedľa mňa a buď môj priateľ...
v
Priateľstvo, to je jedna duša v dvoch telách...
v
Ja sa opriem
o teba, ty sa opri o mňa a bude nám fajn...
v
Keby mali všetci moji priatelia skočiť z mosta,
neskočil by som s nimi. Čakal by som na dne, aby som ich chytil...
v
Každý počuje čo
hovoríš. Priatelia počúvajú, čo hovoríš. Tí najlepší priatelia počúvajú
i to, čo nehovoríš...
v
Všetci sa v živote vydávame rôznymi cestami, ale už
kdekoľvek ideme, vždy si tam so sebou nesieme trochu z toho druhého...
v
Môj otec vždy hovoril,
že keď máš päť skutočných priateľov, keď umieraš, tak máš za sebou krásny
život...
v
Skutočného priateľa drž obidvoma rukami...
v
Priateľ, to je niekto,
kto pozná pieseň v tvojom srdci a dokáže ti ju zaspievať, keď si ty
sám zabudol slová...
Podľa
internetu
Zlatý Amos |
elán 34 |
Anketa o najobľúbenejšieho učiteľa na Slovensku
S radosťou a potešením môžem
napísať, že náš nominant na Zlatého Amosa, pán učiteľ Vladimír Miko, vyhral krajské
kolo tejto ankety. Od odbornej poroty získal 167 bodov, a tak sa stal
absolútnym víťazom krajských kôl na Slovensku. Do ankety sa zapojilo 175
základných a stredných škôl.
S veľkou nádejou na víťazstvo aj
v celoslovenskom finále sme sa 29. 3. 2007 vybrali do Štátneho divadla
v Košiciach. Pán učiteľ Miko so žiačkami Evou Hrabčákovou, Soňou
Maníčkovou, Lenkou Želinskou a Simonou Tulejovou reprezentovali nielen
naše SOU, ale aj Prešovský kraj. Korunku
a žezlo Zlatého Amosa získal pán učiteľ zo Spišskej Novej Vsi, ale my sme
prežili nádherný deň plní emócií, ktorý sa nám hlboko vryl do sŕdc a nikdy
naň nezabudneme.
Záznam celoslovenského finále tejto
ankety Zlatý Amos, ktorú natáčala STV, uvidíte aj na televíznych obrazovkách.
Kedy? Sledujte program STV2 29. júna 2007 o 14,30 hod.
Vďaka Vám, pán učiteľ Miko, aj Vám
dievčatá, za úspešnú reprezentáciu SOU
v celoslovenskom finále. Prostredníctvom STV vysielania bude o nás
vedieť celé Slovensko.
Pripravila : Mgr. Edita Fráková
Vizitka p.učiteľa Mika |
elán 35 |
Kde ste sa narodili ?
V Lipanoch 10. 8. 1943
Kde bývate?
Celý čas v Lipanoch.
Kde ste chodili do školy?
Základná : Lipany
Stredná :
Sabinov
Vysoká :
Nitra
Prvé zamestnanie?
Po vojenskej základnej službe som
nastúpil do Gymnázia v Lipanoch. Moja prvá žiačka bola už teraz moja
kolegyňa Mgr. Edita Fráková. V roku 1974 som nastúpil do tunajšej školy,
kde pracujem už krásnych 33 rokov.
Prečo ste sa stali učiteľom?
Lebo nepoznám lepšie povolanie. Práca
so žiakmi ma veľmi baví.
Váš názor na žiakov?
Žiakov si vždy vážim.
Žiaci sú stale rovnakí. Žiak je
pochodeň, ktorú učiteľ musí zapáliť.
Aká je vaša trieda?
Som triednym učiteľom odboru kaderník.
Sú to zbehlé dievčatá, ktoré sa určite uplatnia v svojom odbore.
Čo by ste zmenili na vašej triede?
Len u niektorých, aby pravidelne
navštevovali školu.
Prekvapilo vás, že ste vyhrali Zlatého Amosa?
Ani som nevedel , že ho žiaci
prihlásili, nič mi nebolo povedané.
Zistil som to až vtedy, keď ma žiadali
o podpis na prihlásenie do súťaže.
Dostal som najvyššie ohodnotenie
- 167 bodov od hlavnej komisie. Najviac
zo všetkých krajov.
Košice: finále za účasti predsedu
vlády a ministra školstva.
23. 3. 2007 som dostal ocenenie
v Prešovskom kraji v športovej hale v Lipanoch.
Za
rozhovor ďakuje Veronika Kolesárová 2. AM
Vybraté z ankety |
elán 36 |
Z ankety
o najobľúbenejšieho učiteľa
ZLATÝ AMOS
Tipnite si, ktorý
pán učiteľ sa skrýva za uvedenou charakteristikou. 10 najrýchlejší so správnymi
tipmi budú odmenení. Ako? Dostanú ďalšie číslo časopisu zdarma.
o
Svoje výlety vie obohatiť vtipnými historkami z jeho
života, poprípade si aj niečo vymyslí, len aby nás zabavil.
...............................
o
Odkedy je na našej škole, je to až radosť chodiť do
školy, lebo všetkým naokolo rozdáva svoj pekný úsmev. ........................................
o
Je sympatický, pekný, je s ním sranda.
.........................................
o
Rád chodí na svadby. Je
veľmi dobrý a aj ja ho mám veľmi rada a na tú súťaž je ako stvorený,
lebo je veľmi pekný a vie rozosmiať všetkých žiakov.
.....................................................................................
o
Pán učiteľ je veľmi mladý, pekný, preto ho dievčatá veľmi
obdivujú, lebo má veľmi pekné oči a veľmi pekne sa smeje a ešte je
veľmi sympatický, a preto ho máme veľmi rady.
..................................
o
Do školy chodí na svojom oranžovom aute. Je to starší
model auta. Ale ku nemu celkom dobre padne.
................................................
o
Je veľmi milá a snaží sa nás naučiť viac
a okrem všetkého pri skúšaní prilepší.
......................................................................................
o
Stále hovorí na hodinách o tom istom aj celý boží
školský rok. Proste stále o tom istom. O tukoch, cukroch
a bielkovinách. ................
o
Keď má s nami hodinu, príde vysmiaty ako také veľké
slniečko. Je sympatický a ešte k tomu pekný.
.......................................................
o
Vie byť aj trošičku zlý čo sa týka žiakov, ktorí nenosia
ospravedlnenky. Nepodporuje lajdákov. ................................................
o
Je schopný poprinášať celý dom do triedy, aby sme mali
útulnú triedu. Je to super učiteľ, nie tyran, tichý, atď..
..........................
o
Je pekný, šarmantný a veľmi sympatický.
....................................
Ak ste uhádli, rýchlo
napíšte ku charakteristike meno a ozlomkrky utekajte za Frákovou, ona vám
povie, či ste tipovali správne a či vyhrávate.
Zo
slohových prác „Koho nominujem na Zlatého Amosa a prečo„ vybrala učiteľka
slovenčiny. CHCETE AJ POKRAČOVANIE?
V zásobe mám pikantnejšie
charakteristiky.
Vaša
obľúbená slovenčinárka
Mgr. Edita Fráková
Čas rozchodu |
elán 37 |
... každým dňom niečo prekrásne končí
a niečo prekrásne začína ....
Poďakovanie 4. AP...
Istý múdry človek raz
povedal: „Mladosť je klas, pýta svoj čas.“
Áno, o chvíľu sa uzavrie brána s rokmi nášho
života a kľúč od nej... Ktovie kam sa len podeje. Všetko sa tak neodbytne
stratí.
Štyri roky
ubehli ako voda. Veď akoby len včera sme vošli do tejto „veľkej“ školy plní
očakávaní. Teraz sme už štvrtáci a onedlho sa budeme musieť rozlúčiť. Ale
prečo musíme isť? Prečo sa máme rozísť? Veď nám bolo spolu tak super.
O pár dní sa zatvorí kniha dejín našej triedy. Poslednýkrát sa stretneme
v takejto zostave, poslednýkrát sadneme do tých istých lavíc, poslednýkrát
stisneme kľučku dvier našej triedy, posledný triedneho hlas, posledné zvonenie,
posledné... a už len jediné slovko „dovidenia“. Naše vystrájanie prikryje
minulosť a nám ostanú len spomienky. Spomienky, ktoré budú ozdobovať celý
náš život.
Neviditeľný
súboj nás žiakov s profesorským zborom trval 4 roky. Dnes už vieme, že
nešlo o pravý zápas. Vy, pani profesorky a páni profesori, ste si iba
plnili svoju pedagogickú povinnosť. My by sme sa Vám dnes chceli poďakovať. Vám
nie vždy v dobrom spomínaných a mnohokrát z nášho správania
úplne zničených, Vám, ktorí každoročne beriete na seba časť výchovy mladých
ľudí, ako sme my. Veď Vás, milí profesori, treba naozaj obdivovať! Nie každý
predsa dokáže zvládnuť toľké trápenia: rozprávať stále to isté dookola, stále
zvládať skúšku absolútneho študentského nezáujmu, s pocitom, že jeho
hlasivky sa nedožijú ďalšieho dňa. A navyše s pocitom, že je to úplne
zbytočné a neprinesie to žiadne výsledky. Veď čo iné si želá každý učiteľ,
ako to, aby sa jeho žiaci v živote uplatnili a jeho práca priniesla
ovocie. Zatiaľ čo my, študenti, sme sa riadili heslom: „Z učenia ešte nikto
nikdy neumrel, ale načo to riskovať!“
Osobitne by
sme chceli vyjadriť veľkú vďaku nášmu triednemu profesorovi. Mnohokrát ste sa
za nás prihovorili, riešili ste s nami naše problémy a kedykoľvek sme
za Vami prišli, vždy ste nás s porozumením prijali. Máme Vás veľmi radi
a úprimne Vám ďakujeme za všetko, čo ste pre nás urobili.
A čo
dodať na záver? Vieme, teraz je už neskoro, aby sme všetky naše doterajšie
hriechy a nezáujem odčinili. Prepáčte, to je snáď jediné, čo Vám môžeme
povedať. Prepáčte za všetko, čo sme napáchali vedome, či nevedome. Zároveň za
všetko ďakujeme, za to more skúseností, ktoré ste nám odovzdali, za dobrý
príklad, čo ste nám dali.
Veronika
Kormošová 4. AP
Ešte raz - ĎAKUJEME!
To nie je, nie je lúčenie,
hoc chveje sa nám hlas, sme navždy láskou spojení a stretneme sa zas...
Čas rozchodu |
elán 38 |
Poďakovanie
2.N
Vážený pedagogický zbor!
Dnes, pre
nás všetkých nastala tá chvíľa, kedy si pozrieme do očí a uvedomíme si, že
je tu lúčenie. Slovo, ktoré v nás vyvoláva pocit neistoty, slovo, ktoré sa
len veľmi ťažko vyslovuje, no zároveň slovo, ktoré nám otvára dvere, ktorými sa
začína pre nás nový život. Život, ktorý bude plný radostí aj starostí,
v ktorom sa už budeme musieť postaviť na vlastné nohy.
Päť rokov bol pre nás dlhý čas. Každý už sníva
o tom, kedy bránu tejto školy opustí. Je to však krátky čas na to, aby sme
sa niečo naučili. Ale človek sa učí po celý svoj život. Životom nás budú
sprevádzať chvíle radosti a šťastia, ale aj chvíle, ktoré budú plné smútku
a bolesti. Musíme si uvedomiť, že to nebude prechádzka ružovou záhradou.
Na život sa nesmieme pozerať len cez ružové okuliare. Musíme ho brať taký, aký
v skutočnosti je. No verte tomu, že rady, ktoré ste nám počas uplynulých
rokov dávali, určite nebudú zabudnuté. Budeme sa ich pridržiavať, snažiť sa ich
dobre využiť. Ešte stále máme vryté do pamäte to, ako sme prvýkrát prešli
bránami tejto školy.
Boli sme
ešte deti, v očiach sme mali strach z niečoho nového, z niečoho
nepoznaného. Začali sme spoznávať Vás, Vy ste spoznávali nás. Otvorili sme Vám
naše srdcia, v ktorých stále ste a navždy aj budete. Veď škola je ako
náš druhý domov. Pripravovali ste nás na skúšku, skúšku životom.
A je
to tu. My odchádzame, no vy tu zostávate. Doteraz ste nás usmerňovali Vy, teraz
nás usmerní život sám. Za to všetko Vám chceme vysloviť jedno obrovské ďakujeme!
Ďakujeme za
to, že ste nás naučili novým veciam, že ste tu boli vždy pre nás, keď sme to
najviac potrebovali. Častokrát sme písali písomky za pomoci ťahákov, ale Vy ste
sa tvárili, že ich nevidíte. Častokrát sa striedali slzy smútky so slzami
radosti. A to len vďaka Vám.
Veľká vďaka
patrí predovšetkým Vám, drahá naša triedna učiteľka To, že sme Vám často
nedoniesli ospravedlnenky, že sme sa na hodiny neučili – prepáčte nám to.
Vieme, že sme narobili aj starosti, ale v kútiku duše veríme,
že všetko už máme dávno odpustené. Preto Vám osobne patrí ďalšie veľké ďakujeme!
Naša vďaka
patrí všetkým. Je to vďaka, ktorá sa nedá žiadnym bohatstvom vyvážiť. Je veľmi
ťažké odísť a nevidieť už Vaše úsmevy a spokojné tváre, ktoré nám
každé ráno pozdvihli náladu a tým spríjemnili celý deň. Ale to sa nám
z pamäte tak rýchlo nevytratí. Stále tam budú a navždy aj zostanú.
Chce sa nám plakať, a predsa neplačeme. Chce sa nám smiať, a predsa
sa nesmejeme. Chceme niečo po sebe
zanechať, ale nevieme, čo to má byť.
Prajme
si navzájom všetko len to najlepšie. Vaša 2.N
Rozlúčkový príhovor žiakov 2. N
pripravila Petra Timčová
Somariny |
elán 39 |
Z rozhovoru bláznov:
"Hádaj, čo mám v ruke?"
"Mrakodrap."
"Ty si sa pozeral, že?"
Psychiater hovorí kolegovi:
- Vieš, mám výborného pacienta. Trpí na rozdvojenie osobnosti. A platia obaja.
Pán príde k psychiatrovi a ten mu
hovorí:
"Pokiaľ vám mám pomôcť, musíte mi porozprávať váš príbeh od začiatku..."
"Tak dobre, na začiatku som stvoril nebo a zem..."
Psychiater pacientovi:
- Tak vy tvrdíte, ze žijete na Slovensku a ste celkom spokojný. Pokračujte,
takáto choroba nebola u nás ešte zaznamenaná.
V psychiatrickej liečebni sa ozve
telefón:
- Pozrite sa, prosím, či je niekto v izbe číslo desať.
- Nie, nikto tam nie je... - informuje sanitár.
- Tak sa mi predsa podarilo ujsť! Hurá!
Hovorí v kine policajt policajtovi:
- Teraz sa priprav, príde happy end!
- Bože, len aby si nesadol pred nás!
Náčelník
mestských policajtov kúpil trezor. Dal si zavolať svojich podriadených a
hovorí:
- Toto je najbezpečnejší trezor na celom Slovensku. Má 8-miestny kód. Sú to
síce samé 4-ky, ale nepoviem vám v akom poradí.
Mestský policajt sa pýta svojho náčelníka:
- Šéfe, nechcete polovicu prasaťa?
- A načo by mi také bolo, veď by sa mi v chlieve prekotilo.
Policajt sa
pýta pracovníčky na úrade, či to tlačivo vyplnil správne.
"No v podstate je to dobre, ale kolonku POHLAVIE ste mali vyplnit
paličkovým písmom, nie kresbou."
Dvaja policajti sú na poľovačke v
pralese. Zrazu vidia, že sa k nim blíži lev. Preľaknú sa, jeden vylezie na
strom, druhý začne behať okolo stromu. Policajt na strome kričí na bežiaceho
kolegu:
"Rýchlo vylez na strom, lebo ťa chytí!"
Kolega mu sebaisto zakričí:
"Pochybujem, že ma chytí, veď mám už štyri kolá náskok!"
Policajt
hovorí policajtovi:
"Poď k nám, ukážem ti, akého mám sprostého syna."
Prídu domov a policajt hovorí:
"Nože, synak, choď sa pozrieť do roboty, či tam nie som!"
Syn sa obliekol a odišiel. Druhý policajt nechápavo pozerá a hovorí:
"A to si nemohol radšej sám zavolať?"
Dvaja policajti nájdu v noci na
lavičke v parku spiaceho muža a budia ho so slovami:
- Človeče, čo je tu nocľaháreň?
Spiaci rozčúlene odpovie:
- Čo som ja informátor!?
Rozprávajú
sa dvaja policajti na autobusovej zastávke:
- Pôjdeme pešo alebo autobusom?
Druhý odpovedá:
- Tým, čo príde skôr!
Policajná hliadka pristavuje
motoristu. Na zadnom sedadle vidia ležať jeleňa.
- A čo to máte na zadnom sedadle?
- Psa!
- Aj s parohami?
- No dovoľte? Čo vám je do súkromia môjho psa?!
Pýtajú sa
detí v škole:
- Ako sa voláš?
- Peťko.
- A čím chceš byť?
- Neviem.
- A ty sa ako voláš?
- Neviem.
- A čím
chceš byť?
- Policajtom.
Hlavolamy |
elán 40 |
1. Premiestnite jednu zápalku tak, aby ste z týchto dvoch
trojuholníkov
dostali
4 rovnaké trojuholníky.
2. Premiestnite jednu zápalku tak, aby platila rovnosť.
3. Premiestnite práve dve zápalky a odstráňte tak z lopatky
smeti.
Hlavolamy |
elán 41 |
4. Premiestnením 2 zápaliek vytvorte
rieku
Správnosť riešení si overte na strane č. 43
Šport |
elán 42 |
Úspech chlapcov našej školy vo futbale
Futbalové družstvo
chlapcov našej školy dosiahlo vynikajúci úspech, keď sa stalo víťazom okresného
kola vo futbale v konkurencii všetkých piatich strdených škôl sabinovského
okresu. Chlapci podali vynikajúci výkon a zaslúžene zvíťazili nad svojimi
súpermi.
Škoda, že sa im tento
výkon nepodarilo zopakovať aj v regionálnom kole v Bardejove, kde
podľahli domácemu mužstvu. Napriek tomu sa v regionálnom kole umiestnili
na 2. mieste, čo považujeme v konkurencii všetkých stredných škôl okresov
Sabinov, Stará Ľubovňa a Bardejov za veľký úspech. Chlapcom srdečne
blahoželáme!!!
O úspech sa pričinili
títo žiaci: Ľubomír Vitovič, Ondrej Klembara, Braňo Rabatin, Peter Kaža, Ronald
Kmec, Richard Štefčák, Jozef Michňák, Štefan Kušnír, Dominik Marcinko, Ján
Šlosár, Lukáš Hudý, Maroš Kamenec, Michal Tarasovič, Jaroslav Hurajt, Jakub
Vagaši, Martin Hegedus
3. miesto okresného kola volejbal chlapci
Braňo Rabatin, Miroslav Minár, Peter Kaža, Patrik Dlugoš, Michal Tarasovič,
Maroš Kamenec, Dominik Marcinko, Tibor Vencel, Vladimír Stach, Ján Šlosár,
Lukáš Vaško
Mgr. Karol Tkáč
Dňa 4. mája 2007 sme sa
konala súťaž v stolnom tenise. Organizovala ju ZSŠ služieb v Prešove.
Bola to súťaž pre študentky stredných škôl v sabinovskom okrese. V tomto
prvom ročníku sme aj my reprezentovali našu školu. Do súťaže sa zapojili
žiačky 3. AM a 4. AP. Žiačky
vyberal a sprevádzal pán učiteľ Tkáč.
Statočne sme bojovali proti súperkám z ďalších štyroch škôl. Zlatý pohár
však ostal na domácej pôde. Zaslúžene ho vybojovali žiačky ZSŠ služieb
v Prešove. Hoci sme sa neumiestnili sme radi, že sme sa mohli zúčastniť.
Bola to pre nás nová príjemná skúsenosť. Dúfame, že aj o rok bude niekto
úspešne našu školu reprezentovať. . .
Veronika Kormošová |
4.AP |
Mária Nováková |
4.AP |
Eva Hrabčáková |
3.AM |
Lucia Šteľbaská |
3.AM |
Správne riešenia |
elán 43 |
1.
2.
3.
4.
Lúčia sa
s Vami
Redakčná rada:
Valéria Káčerová
Peter Andraško
Veronika Kormošová
Veronika Kolesárová
Monika Hutníková
Mária Lukáčová
Katarína Revická
Adriana Bujňáková
Technická úprava: Ing. Dušan Angelovič
Odborná spolupráca:
MVDr. Magdaléna Baňasová
Jazyková úprava: Mgr. Edita Fráková, Mgr. Valéria Marčáková
© SOU Lipany V/2007
www.souplipany.sk
Krásne prežitie letných prázdnin…