7/2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                      Časopis žiakov a učiteľov SOŠ v Lipanoch

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

 

 

 

 


Obsah

 

Úvod ...........................................................................   3

Máj ............................................................................   4

Čo majú ženy na celom svete spoločné? .....................................   5

Objatie .......................................................................    6

Aj zvieratá potrebujú objať ................................................    7

O bozkoch a bozkávaní ......................................................    8

Čo je láska? ..................................................................    9

Ona hľadá jeho, on hľadá ju... Kto môže hľadať vás? ...................   10

Úsmev ........................................................................   11

Žuvačka ako doplnok .........................................................  12

Vieš to? ......................................................................   13

Správne odpovede ...........................................................   14

Murphyho zákony ............................................................   15

Aforizmy .....................................................................   16

Zamkovského chata ..........................................................  18

Športoviny ....................................................................  19

Okresné majstrovstvá stredoškolákov vo futbale .........................   20

Čas lúčenia ...................................................................   21

Zamkovského chata ešte raz ...............................................   22

Milí naši maturanti ...........................................................  23

Čo sa počas školského roka zrodilo v hlave žiaka ..........................  25

Naj majsterky Soni Máthéovej .............................................   26

Sweet Cup 2009 .............................................................  27

Poľsko ........................................................................   28

Ako som učila mamu informatiku ............................................   29

Voda, čo ma drží nad vodou .................................................  30

Jazero .......................................................................   31

Gril party ....................................................................   32

Prázdninový testík ...........................................................   33

Naše práce ..................................................................   36

Prázdniny .....................................................................  37

 

 

 

                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

 

 

 

 

 

 

 

 

ÚVOD

 

Milí spolužiaci, vážení čitatelia!

Prázdniny, zaslúžené, vytúžené, očakávané a ešte také i onaké pre žiakov, študentov i učiteľov sa opäť blížia. Na čo sa cez prázdniny najviac tešíte? Pýtame sa náhodne spolužiakov.

Žiadne veľké plány ani približné návrhy v odpovediach nepadli. Najviac rezonovali odpovede: konečne nemusím vstávať do školy, aspoň sa dobre vyspím, nemusím sa pripravovať na vyučovanie, teším sa na futbal s chlapcami, na opekačku a tí starší na dostatok voľného času, vzájomné stretnutia s priateľmi, cestovanie aj nejaký výlet a pod.

Doprajme si teda, nech sú naše predstavy splnené a prázdninový program naplnený. Myslíme tým všetkých, ktorí prídu do styku s prázdninujúcimi žiakmi, tí priamo zainteresovaní ešte viac, vytvorme si podmienky na využitie prirodzenej potreby pohybu, pohybu čo najviac na vzduchu a v prírode. Nech nám k tomu  pomôže aj dobré počasie, letné slnko, pohoda a bezpečie na každom kroku.

Na spríjemnenie posledných dní v škole sme Vám pripravili niečo na čítanie, pobavenie, poučenie a informovanie. Keďže časopis bol pripravovaný v máji, často sa bude opakovať téma lásky v rôznych podobách.

Vaša redakcia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Takmer každý mesiac v roku má istý prívlastok. Inak to nie je ani s piatym mesiacom v roku, ktorý sa považuje za čas lásky.

Jedna zo starých ľudových múdrostí vraví, že dievča, aby malo po celý rok dostatok lásky, musí ho v prvý májový deň mládenec pobozkať pod rozkvitnutou čerešňou.

V češtine máj - květen -  znamená, že všetko začína kvitnúť a je v rozpuku. A nielen kvety, stromy, ale i dievčence.

         Láska je mocná čarodejnica - a cez bozky sa jej moc znásobuje. Práve bozk je jedným z prejavov náklonnosti i fyzickým vyjadrením lásky a vznikol v starom Grécku.

Bolo to v čase, keď bojovníci bývali často na dlhých výpravách a ich ženy si tak nezriedka spestrovali svoju samotu holdovaním plodov boha vína Dionýza.  Muži po návrate privoniavali k ústam svojich žien, aby sa presvedčili, či moku nebolo o čosi navyše. Osvietený rímsky cisár Flavius Valerius Konštantín I. Veľký (275-337) už o bozku hovoril, že je to ušľachtilá záruka predbežnej manželskej zmluvy.

Ak sa jar zobúdza s príchodom Veľkej noci, tak láska sa prebúdza s nástupom mája. Samozrejme, poviete si, veď láska kvitne v každom ročnom období, ale na jar je to predsa len o niečo viac viditeľnejšie už na prvý pohľad. Počet zamilovaných párikov voľne potulujúcich sa po uliciach závratne rastie.

Prečo je láske zasvätený celý mesiac, prečo má dokonca vo februári svoj vlastný sviatok ?

To si naozaj ľudia tak radi pripomínajú, že niekoho ľúbia? Pritom láska je zložená z množstva drobností, ktoré sa dajú dať najavo hoci aj každý deň.

redakčná rada

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

 

 


Čo majú ženy na celom svete spoločné?

 

 

 

Nie som odborník na ženy, len tichý pozorovateľ. Pri spoznávaní ďalekých kultúr som s kamerou navštívil rôzne „domácnosti“. Žil som v mongolských, či kazašských jurtách, kde ženy pracovali okolo obrovských stád dobytka od svitu do mrku.

Na Novej Guinei ma zaujali starostlivosťou o svoje početné potomstvo, z ktorého vďaka malárii, hadom a zlým podmienkam prežije len jedna tretina.

Ženy v Pakistane ani nevidíte. Sú zahalené pred svetom. A svet o nich hádam ani nevie. Zazriete ich len pri zbere skromnej úrody z vyschnutých polí.

         Pygmejské ženy z afrických pralesov už od rána zbierajú plody džungle, aby ich drvili, sušili, varili. Pokrm pre rodinu musí byť zabezpečený aj vtedy, keď je muž na love neúspešný.

         Ženy v Bhutáne riadia chod celého statku a domácnosti, zatiaľ čo muži s jakmi putujú po krajine.

Tibetské ženy ma zase upútali svojou skromnosťou. K šťastnému životu im stačia vypasené stáda dobytka, vďaka čomu dokáže rodina prežiť dlhotrvajúce mrazy na náhorných plošinách. Podojiť, urobiť jogurt, syr a večer si sadnúť okolo piecky, v ktorej horí trus pozbieraný po dobytku. V drsných črtách im ako drahokamy žiaria oči šťastím, lebo je rodina i dobytok pokope.

         Vždy som rozmýšľal nad tým, akú silu dal Boh ženám, aby to obrovské množstvo každodenných „malých“ robôt dokázali zvládnuť. A pritom som videl ženy oddychovať oveľa menej ako mužov. Sú v pozadí, riadia nenápadnými nitkami chod celej rodiny a v konečnom dôsledku nenápadne a nenásilne aj  mužov...

podľa Pavla Barabáša – známeho cesovateľa – spracoval T. Vencel, 4. AM

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

 

 

 

 

 

 

 

 


Objatie je zdravé...

Posilňuje imunitný systém

         Udržiava naše zdravie

         Lieči depresie

         Obmedzuje stres

         Privoláva spánok

         Oživuje a omladzuje

         Nemá nepriaznivé vedľajšie účinky

 

Objatie je jednoducho zázračná droga...

          Je prírodná a organická

         Prirodzene sladká

         Stopercentne vo veľkom

         Bez pesticídov

         Bez konzervačných prostriedkov

         Bez umelých prísad

 

Objatie je prakticky dokonalé:

nepozná pohyblivé časti, nie je na batérie, netreba ho pravidelne kontrolovať, má nízku spotrebu energie, množstvo energie dodáva, nepodlieha inflácii, netučnie sa po ňom, neexistujú pri ňom mesačné splátky, netreba ho poistiť,  je bezpečné pred ukradnutím, neplatia sa zaň nijaké poplatky, nevylieva sa a -  samozrejme - je prirodzene vratné.

Eva Ďuricová,  4. AM

 

 

                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

 

 

 

 

 

 

Objatie v správnej chvíli a od správneho človeka je nepochybne tým najdostupnejším a najlacnejším liekom. 

         Americká psychoterapeutka Virginia Satir tvrdí, že potrebujeme aspoň štyri objatia denne na prežitie, osem na duševnú údržbu a dvanásť na duchovný rast. Veľmi pekná myšlienka, ale vo všedný deň prakticky nerealizovateľná.

Nevadí, zabudnime na plnenie dennej kvóty, každé jedno objatie sa predsa počíta. A verte tomu, že nielen ľuďom. Skupina antropológov z Univerzity v anglickom Liverpoole je totiž presvedčená, že u šimpanzov funguje hrejivá sila objatia podobne ako u nás.

Výsledky niekoľkomesačného pozorovania ukázali, že objímanie u týchto zvierat má silné upokojujúce účinky. Po tom, čo bol jeden zo šimpanzov vystavený agresívnemu správaniu iného šimpanza, preukazoval známky stresu ako napríklad škrabanie sa po tele. Nervozita ustúpila vo chvíli, keď sa na mieste konfliktu objavil tretí šimpanz a obeť objal.

A ako také šimpanzie objatie vôbec vyzerá? Podľa vedcov takmer identicky ako to ľudské. V prípade, že je sprevádzané bozkom, šimpanz otvorí ústa a pritisne ich o telo svojho druha, pričom najčastejšie zasadí bozk na čelo alebo na chrbát. Podľa vedcov tým dáva najavo svoju empatiu a účasť.

Zaujímavé je, že k tomuto solidárnemu gestu nedochádza u šimpanzov bežne, ale vyslovene účelne, po konfliktnej situácii jedného z nich. Rovnako bolo pozorované, že k nemu dochádza skoro vždy medzi druhmi, ktoré už medzi sebou majú bližší citový vzťah.

Dotyky a objatia ako prejavy náklonnosti nie sú v prírode až také ojedinelé. Pri sledovaní správania šimpanzov sa ale vedcom definitívne podarilo potvrdiť, že ich „terapeutický“ efekt (predovšetkým znižovanie hladiny stresu) vonkoncom neplatí len na človeka.

Tibor Vencel 4.AM

 

                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

 


 

O BOZKOCH A BOZKÁVANÍ

Je jedným z mála potešení na svete. Prvý dostaneme hneď po narodení, posledný na smrteľnej posteli, a ak máme šťastie, tak mnoho ďalších medzitým. Hovorím o najúžasnejšom neverbálnom komunikačnom prostriedku medzi dvoma ľuďmi - bozku. Môžeme ním vyjadriť nielen lásku, či priateľstvo, ale aj úctu, poslušnosť, rešpekt, súhlas, obdiv, sympatie, nehu, podriadenosť, urážku a nezabúdajme na slávne bozky smrti, po ktorých nikto z nás netúži. Slová klamú, bozky nie.

         Nikto nevie, ako bozk začal. Existuje síce pár teórií, ale žiadna z nich nie je potvrdená.

         Prvá teória vraví, že akýmisi pra-pra-bozkami bolo v pravekých časoch dotýkanie sa úst matky a dieťaťa pri podávaní predžutej potravy dieťaťu priamo z úst do úst. Tento akt ako symbol dôvery, opatery a závislosti sa neskôr preniesol do romantického vzťahu.

         Podľa druhej teórie sa bozkávanie vyvinulo a je formou podvedomého výberu vhodného partnera na základe vône jeho dychu. Bozkávanie nám umožňuje takéto testovanie. Toto výberové konanie má korene v živočíšnom svete, v ktorom sa dodnes uchovalo vo forme obtierania sa zvierat jedného o druhého.
         Tretia a najromantickejšia teória v súlade s niektorými kultúrami tvrdí, že naša duša sídli v našom dychu a bozkávaním sa naše duše zjednocujú na večnosť. O pár storočí neskôr kresťania preniesli dôležitosť bozku do svadobného obradu a takto to aj ostalo až dodnes. Aj keď nie je jasné, kedy a kde bozkávanie začalo, definitívne sme radi, že existuje. Bozkávanie totiž nie je len príjemné, ale aj zdravé. Bozk uvoľňuje hormóny a endorfíny, ktoré znižujú stres, pomáha sa vyliečiť z depresie, znižuje krvný tlak, spôsobuje, že sa cítime mladší. Bozk spaľuje kalórie a vášnivé bozkávanie, vďaka zvýšenej produkcii slín, dokonca zabraňuje vzniku zubného kazu. Po ľudskej stránke, že sme milovaní a chcení, je nesmierne dôležité.

Ivan Falat, 4. AM

 

 

 

 

 

 

 


                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

 

 

 

 


Čo je láska?

 

Viete, čo je to láska? Ako všetci vieme máj je lásky čas. V máji akosi predpokladáme, že láska dorazí aj k nám. A ak nedorazí? Nemusíme sa obávať a nemusíme nikam chodiť. Stačí, ak máme lásku v sebe.

Kedysi som v letnom tábore počula takýto príbeh.

Bol o dvoch ľuďoch, ktorí sa ľúbili, no pretože bývali ďaleko od seba, komunikovali prostredníctvom listov. Dlho sa neodvážili priznať, čo k sebe cítia. Až sa raz dievča rozhodlo napísať zaľúbené vyznanie. Odpoveď prišla po týždni. Chlapec poslal iba pohľadnicu. Strohú, bez slovíčka lásky. Dievča plakalo a trápilo sa, že jej city neopätuje. Už nikdy mu nenapísalo.

Prešli roky. Láska zostala len v spomienkach, pohľadnica ležala odložená v škatuli zapadnutej prachom. Z dievčaťa sa stala babička. Raz, keď upratovala, všimla si, že na starej pohľadnici sa odlepuje známka. Odtrhla ju. Pod ňou bolo napísané: Aj ja ťa milujem.

V dnešnej dobe si už listy neposielame, komunikujeme na nete alebo esemeskami. Sú rýchle a pohodlné, no neosobné a nútia nás myšlienky skracovať na čo najmenší počet slov. Často sa potom stáva, že príjemca ich pochopí inak, ako sme ich mysleli. A my sa možno ani nedozvieme, ako sme toho druhého nechtiac zranili. Iba sa čudujeme, že s nami prestal komunikovať a nahovárame si, že ďalšia esemeska pokazené vzťahy hravo vyrieši. Ale je to, ako keby sme posielali pohľadnice s odkazmi pod nalepenými známkami...

Gabriela Polačková 4. AM

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

 

 

 

 


Ona hľadá jeho, on hľadá ju... Kto môže hľadať vás?

 

Donedávna boli internetové zoznamky miestom, kde sa stretávali tí menej spoločenskí ľudia.

V dnešnej dobe je situácia opačná a je skôr nenormálne nezoznamovať sa cez internet.

 „Novodobé zoznamky“, akoby sme mohli nazvať všetky četovacie portály, internetové diskusné fóra a iné stránky, kde si ľudia vytvoria svoje vlastné konto a nadväzujú nové známosti, už v súčasnosti neslúžia len na hľadanie toho pravého. Na týchto portáloch si môžete len tak nezáväzne pokecať s hocikým – so známymi i neznámymi, s mužmi, ženami, starými, mladými... A cieľom, samozrejme, nemusí nutne byť „rande“. Či už ide len o vyjadrenie vlastného názoru k zaujímavej téme alebo o spoznanie zaujímavých ľudí zo zahraničia. Motívom pre návštevu týchto stránok je asi toľko, koľko je ľudí na zemi. Najväčším motívom je však to, že predstavujú určitú formu zábavy, ba ešte viac – nový, virtuálny svet, kde si môže každý vytvoriť osobnosť podľa svojich predstáv – s ideálnymi fotkami a s ideálne vyplneným profilom.

Novodobé zoznamky sú pre všetky typy ľudí, no popularite sa tešia, najmä mládež. Práve my si však najmenej uvedomujeme, aké nástrahy tento druh zábavy kladie, najmä ak vyústi v reálne stretnutia s osobou, ktorú poznajú len cez internet.

Internet je nevhodné miesto na udávanie detailov o svojej osobe, súkromných plánoch. Sú to totiž dostupné komukoľvek a kedykoľvek.

Potenciálne nebezpečné osoby číhajú na zraniteľné a ľahko dostupné obete, čiže predovšetkým na mládež. Neustále kontrolujú údaje o osobách a vyberajú si objekt svojho záujmu.

Ak zverejníme svoje osobné údaje, detaily a sme ochotní sa stretnúť s osobou, ktorú sme spoznali cez internet, stávame sa aj nevedomky s možnou obeťou, preto je dobré niekomu predtým povedať s kým a kedy komunikujeme, a samozrejme, aj to, s kým sa stretávame.

Nestretávajme sa s osobou, ktorú poznáme len cez internet v uzavretom priestore osamote, radšej sa stretnime niekde, kde je veľa ľudí.

Miesta, kde môžeme stretnúť nebezpečných ľudí, sú četové miestnosti, otvorené fóra, diskusie. Vždy si pamätajme, že kohokoľvek stretneme, nikdy nevieme, ktoré informácie sú skutočne pravdivé.

Lucia Mačeková, 4. AM

 

 

 

                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

 

 

 

Úsmev 

 

 


 

v     neviem kto som, čo som, kam kráčam, kam dôjdem ale aj tak sa usmievam

 

 

v     nestojí nič a prináša mnoho

 

v     obohacuje toho, kto ho prijíma bez toho, že by ochudobňoval toho, kto ho dáva

 

v     trvá chvíľku, ale spomienka naň je niekedy večná

 

v     nikto nie je taký bohatý, aby sa bez neho obišiel – a nikto nie je taký chudobný, aby ho nemohol darovať

 

 

v     únave prináša odpočinok, v znechutení a v smútku je potechou, a pre každú bolesť je prirodzeným liekom

 

v     nemožno si ho ani kúpiť, ani požičať, ani ukradnúť, pretože má hodnotu chvíle, v ktorej sa dáva

 

 

v     stretol si niekoho, kto nemá pre Teba úsmev, aj keď naň čakáš – buď veľkorysý a obdaruj ho svojím úsmevom Ty

 

 

v     nikto tak úsmev nepotrebuje, ako ten, kto ho nemá pre iných...

Eva Ďuricová, 4. AM

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

 

 

 

Žuvačka ako doplnok

 

Doteraz najstarší dôkaz o používaní žuvačky našli archeológovia pri vykopávkach 9 000 rokov starého sídla na juhu Švédska. Sotva však mala táto pra – žuvačka niečo spoločné s teraz používanými žuvačkami.

Starí Egypťania používali už pred 3 500 rokmi na osvieženie svojho dychu malé guľôčky z melóna, myrrhy a kadidla, získavané z kôry kríka Pistacia lentiscus.

 Čerstvé rezy produkovali voňavú látku, ktorá tuhla v takzvaných mastix. Grécke ženy využívali vlastnosti, ktoré sú cenené najmä dnes – pomáha im čistiť zuby a dezinfikuje ústnu dutinu.

V strednej a južnej Amerike siahali pôvodní obyvatelia po „Chicle“ – tak nazývali Mayovia zhustnutú šťavu tropického, stále zeleného stromu Manilkara zapota.

Keď Španieli v 16. Storočí dobývali toto územie, tak od miestnych obyvateľov prebrali zvyk žuvať „Chicle“, ktoré sa neskôr stalo tradíciou.

V severovýchodnej časti USA v Novom Anglicku Indiáni hľadali uspokojenie v žuvaní tekutiny z ihličnatých stromov (najčastejšie jedľa alebo smrek). Táto gumovitá hmota, ktorá sa uvoľňovala po narezaní kôry ihličnanov, rýchle prilákala pozornosť britských kolonizátorov. Títo sa ako prví pokúsili indiánsky zvyk speňažiť.

Maroš Kamenec, 4.AM

 

 

 

 


                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

 

 

 

 

 

 

       1.  Ktorý národ na svete číta najrýchlejšie?

       2.  Aké svojhlavé fantastické dievča vytvorila ako literárnu hrdinku Astrid Lindgernová?

       3.  Koľko slov má najdlhšia veta v románe Bedári od Viktora Huga?

       4.  Ako sa volá autor Pinocchiových dobrodružstiev?

       5.  Kto bol priateľom vynikajúceho detektíva Sherlocka Holmsa?

       6.  V ktorej krajine považujú bájneho Viliama Tella za hrdinu boja za slobodu a národného hrdinu?

       7.  Ktorá hymna je na svete najdlhšia?

       8.  Kto napísal text našej terajšej štátnej hymny?

       9.  Kde sa koná najväčší veľtrh kníh v Európe?

     10.  Kto vytvoril postavu Silasa Timbermana?

      11.  V ktorom diele vystupuje čarodejník Merlin?

     12.  Ktorá súťaž v umeleckom prednese na Slovensku je najstaršia?

     13.  Ktorá je najstaršia kniha na svete?

     14.  Ktorý je najstarší román na svete?

     15.  Kde sa nachádza najväčšia knižnica na svete?

     16.  Kde sídli najstaršia verejná Knižnica Gašpara Fejérpataky - Belopotockého?

     17.  Ktoré je najväčšie kníhkupectvo na svete?

 

     Ak nie si si istý odpoveďou, listuj ďalej.

 

 

 

 

 

 


                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       1.  Japonci. Priemerný Japonec dokáže prečítať až 1 000 písomných znakov za 1 minútu. Francúzi priemerne vyslovia 350 slov za 1 minútu.  (Japonci 310)

       2.  Pippi Dlhú Pančuchu hlavnú hrdinku kníh pre deti.

       3.  823 slov.

       4.  Carlo Coldodi (1826-1890). Jeho dielo patrí medzi najvýznamnejšie knihy pre deti v 19. a 20. storočí.

       5.  Dr. Watson

       6.  Vo Švajčiarsku.

       7.  Grécka hymna má 158 slôh.

       8.  Romantický básnik Janko Matúška (1821 – 1877).

       9.  Vo Frankfurte nad Mohanom. Každoročne tu vystavuje vyše 100 krajín, o. i. aj Slovensko.

     10.  Howard Fast (1914 – 2003) americký prozaik, autor historických a biografických románov (Občan Tom Paine).

      11.  V báji o kráľovi Artušovi.

     12.  Hviezdoslavov Kubín.

     13.  Koptský žaltár, najstaršie ručne písaná, dosiaľ zachovaná kniha (1600-ročná). Našli ju Beni Suefu v Egypte r. 1984.

     14.  Príbehy dvoch bratov od egyptského básnika Ehama, ktorý žil 3 200 rokov pred Kristom.

     15.  Kongresová knižnica vo Washingtone, knižný fond má 108 miliárd titulov (2006).

     16.  V Liptovskom Mikuláši (založená v r. 1829, v pôvode mala názov Slovenská bibliotéka).

     17.  Barnes – Noble Bookstore v New Yorku, sídli na ploche 14 300 m2, skladovacie priestory zaberajú plochu 20,71 km2 (2006)

 

Maroš Kamenec, 4. AM

 

 

                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

 

 

 

 

 

 

Čo sa môže pokaziť, to sa aj pokazí.

Dodatky

 

1.       Nič nie je také jednoduché, ako to na prvý pohľad vyzerá.

2.       Všetko zaberie viac času, než si si myslel.

3.       Ak sa môže naraz pokaziť niekoľko vecí, je isté, že sa pokazí tá, ktorá spôsobí najväčšiu škodu.

4.       Ak zistíš, že tvoj projekt má štyri nedostatky a všetky sa ti postupne podarí odstrániť, v tom momente sa objaví piaty nedostatok.

5.       Z nedostatku vonkajších vplyvov sa veci zhoršujú.

6.       Ak sa konečne k niečomu odhodláš, musíš predtým urobiť ešte niečo iné.

7.       Každé nové riešenie rodí nové problémy.

8.       Nič sa nedá dostatočne zabezpečiť proti hlupákom, pretože hlupáci sú mimoriadne vynaliezaví.

9.       Príroda stojí vždy na strane skrytých závad.

 

MURPHYOVSKÁ FILOZOFIA

Usmievaj sa! Zajtrajšok bude horší ako dnešok.

 

MURPHYOVSKÁ KONŠTANTA

Znehodnocovanie materiálu je priamoúmerné jeho hodnote.

 

KVANTOVA OBMENA MURPHYHO ZÁKONA

Všetko sa pokazí naraz.

Maroš Kamenec 4. AM

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

 

Boj proti obezite si vyžaduje mnoho kalórií.

 

&

 

Sila niektorých mužov sa skrýva len vo výplatnej páske.

 

&

 

Na niektorých futbalových stretnutiach sú diváci útočnejší ako hráči.

 

&

 

Tréner videl situáciu triezvo: hráči sa opili.

 

&

 

V niektorých rodinách sa spolunažívanie mení na spolunažúvanie.

 

&

 

Bol v zásade bezzásadový.

 

&

 

Keď sa k ľuďom obrátil čelom, zistili, že nemá tvár.

 

&

 

Prázdnej hlave parochňa nepomôže.

 

&

 

Na pracovisku bol známy kritickým pohľadom – na dno pohárika.

 

&

 

Nebál sa zodpovednosti, ktorú vyžadoval od iných.

 

&

 

Aj ateisti sa radi cítia ako v siedmom nebi.

 

&

 

Komu to dobre páli, ten nezvykne za sebou spáliť všetky mosty.

 

&

Eva Ďuricová 4. AM

 

 

                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Zatiaľ, čo sa naši starší spolužiaci trápili nad maturitou, žiaci 1. a 2. ročníkov sa rozhodli pre zimnú turistiku. Využili čas na to, aby si vychutnali prírodu. A verte – neverte, podarilo sa... Prognózy nevyzerali dvakrát ružovo, dokonca v noci fúkal silný vietor a naša akcia visela na vlásku. Napokon padlo rozhodnutie: Lipany - Smokovce – Hrebienok - Bilíkova chata - Reinerova chata - Zamkovského chata a samozrejme, späť. Pre väčšinu z nás to bol prvý dotyk s prekrásnou tatranskou prírodou a bola to láska na prvý pohľad. Predostrela sa nám rozprávková scenéria. Štíty síce nebolo vidno, ale pohľad stál za to. Zelené konáre stromov sa skláňali pod ťarchou snehu. Chodník na Reinerovu chatu sme si museli prešľapať sami a postupne sme sa zabárali do snehu, ktorý nám siahal miestami až po pás. V cieli sme sa riadne občerstvili, nabrali síl na cestu späť. Ale to už bolo o inom. Išlo sa nám ľahšie, lebo sme to dokázali...

 

 

 

 

 

 

 


              

               Tešíme sa na ďalšiu akciu !

Ing.Dušan Angelovič

 

                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


V marci počas maturitných písomiek bol pre žiakov 1. a 2. ročníkov pripravený športový deň. Bolo to jednoduché. Dievčatá zostali v telocvični a zahrali si volejbal. Chlapci sa presunuli na športový štadión a v hale si zasúťažila 2.AM s výberom školy. Hralo sa 2 x po 20 minút.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prvý polčas mal jasný priebeh a favoriti vyhrali 6 : 1. V druhom polčase sa hra vyrovnala a stav bol nerozhodný 10 : 10. Nasledovalo predĺženie. A keďže sa nerozhodlo, rozhodca nariadil pokutové kopy. Viac šťastia mali žiaci z 2.AM. Športovému úspechu sa tešíme a srdečne blahoželáme.

Akcie sa zúčastnili žiaci 1. AM, 1. CI, 2. AM, 2. C a 2. DI.

Ing. Dušan Angelovič

 

                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

 

 

 

 

Okresné majstrovstvá stredoškolákov vo futbale

Dňa 5. mája 2009 lipianske gymnázium usporiadalo majstrovstvá okresu stredoškolákov vo futbale. Podujatie sa odohralo na umelej tráve v správnej športovej atmosfére. Naša SOŠ – ka skončila  pri účasti štyroch škôl na peknom 2. mieste.

Chcem vyzdvihnúť celý kolektív chlapcov za bojovnosť, ale aj technickú zrelosť jednotlivcov. Veľmi kvalitný výkon predviedol v bránke Gabriel Vagaši, v obrane to boli výkony Ronalda Kmeca  Richarda Štefčáka, ktorí boli spolu s Vladom Sovičom ťahúnmi družstva. Z útočníkov ma príjemne prekvapil Matúš DurlákLukáš Čarný.  Stabilný výkon podali aj Maroš Kamenec, Dominik Konečný, Martin ŠtefčákTomáš Cifra. Vďaka patrí všetkým, ktorí sa na tomto úspechu podieľali. Výhrady som mal v slovných prejavoch hráčov. Ale to bol problém všetkých zúčastnených.

Poradie:   1. miesto – Obchodná akadémia Sabinov

              2. miesto – SOŠ Lipany

              3. miesto – Gymnázium Lipany

              4. miesto – SOŠ Sabinov                               Tréner: Mgr. M. Liščinský

Pod úspech sa podpísali títo hráči: G. Vagaši 2.AM, T. Cifra 2.AM, K. Vaněk 2.AM, V. Sovič 4.AM, M. Kamenec 4.AM, M. Durlák 2.AM, M. Šašala 3.AM, M. Minár     3.AM, R. Kmec 3.AM, R. Štefčák 3.AM, L. Čarný, L. Hegedűs 1.I, D. Konečný 2.I, J. Vagaši 1.AM, M. Štefčák 1.AM.

Srdečne blahoželáme a zároveň  sa tešíme!

 

                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


7. máj 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ing. Dušan Angelovič

                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Študentky 2.NO sa rozhodli zavŕšiť štúdium malou stužkovou slávnosťou na  Zamkovského chate. Triedna učiteľka MVDr. Baňasová nič nenechala na náhodu a zborové Gaudeamus sa rozliehalo tatranskými dolinami spolu s teplými slovami na rozlúčku. Že nám všetkým bolo fajn, netreba o tom písať. Stačí sa pozrieť na usmiate tváre a spokojnosť v očiach. Do srdca si každý uložil spomienku na nezabudnuteľnú udalosť. Veľa šťastia dievčatá!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PeadDr. Milan Mihok

 

                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

                     Milí naši maturanti !

 

 

 

Hovorí sa, že roky strávené na strednej škole patria medzi najkrajšie životné obdobie. Málokedy však za to môžu sínus a kosínus, Ľudovít Štúr, periodická tabuľka chemických prvkov, rysovacie pomôcky či referáty, ktoré sú aj tak kompletne stiahnuté z internetu.

Na strednej škole je jednoznačne najlepší študentský život, najmä keď so štúdiom absolútne nesúvisí. Možno to poznáte na vlastnej koži: v pondelok ráno sa do školy zo zvyku nechodí, pretože sme mali „ťažký víkend“, v utorok sa ide až na tretiu, lebo nám meškal autobus a v stredu si spravíme štátny sviatok. Vo štvrtok sa  neoplatí vstať, lebo sme z celého toho kolobehu tak vyčerpaní, že o 6.30 zaklapneme budík a spíme ďalej. Po víkende docupkáme s vymyslenou ospravedlnenkou a všetko sa nám z istých zdravotných dôvodov prepečie.

Dobrovoľne sa do školy chodí len vtedy, keď sa konajú rôzne aktivity, ktoré v akejkoľvek podobe zasahujú do procesu vyučovania. Či už ide o skrátené hodiny na Deň študentov, Mikuláša a pod. A taká písomka sa dá  oddialiť aj milou básničkou na deň svätého Valentína.

Vzdelávacia inštitúcia sa ďalej navštevuje kvôli jedlu a iným nerestiam. Chrumky na desiatu, cigaretka ako dezert, ideálne cez každú prestávku.

Jedného dňa však po štyroch, prípadne piatich rokoch tejto študentskej idylke odzvoní zvonec. Kým ostatní sa klasicky presúvajú z učebne do učebne, vy sa po nociach bifľujete slovenskú medzivojnovú prózu a hádžete do seba v poradí už piatu šálku kávy. Stojíte pred dôležitou skúškou dospelosti, keď sa nemôžete vyhovoriť na črevnú chrípku, spoľahnúť na ťahák či vášho spolusediaceho a požiadať o náhradný termín.

Maturitný ročník je o stužkovej, pečatení triednej knihy, o pozdravoch, prefotených poznámkach, oblekoch, dozvukoch a zvláštnom pocite v žalúdku.  Zrazu zdravíte komisiu a v pude sebazáchovy sa to snažíte zahrať aspoň na trojku, keď si vytiahnete tému, ktorá vám nesadne. Vtedy je potrebné mať nielen guráž, ale i poriadnu dávku šťastia.

Škola je o VÁS. O vašich výhovorkách a kyticiach, ktorými chcete vyjadriť učiteľom vďaku. O spomienkach na pána školníka, večne pokazený vodovodný kohútik, neskoré príchody na hodinu, vyryté iniciály na laviciach, večne neumytú tabuľu, o použitých hygienických vreckovkách v laviciach. Je to o tom nepochopiteľnom, že z vystrašených prváčikov vyrástli mladí ľudia, ktorí si robia vodičák, vyplňujú prihlášky na vysoké školy a o chvíľu maturujú. Zo srdca Vám  držíme palce a do života vám želáme len to najlepšie.

Vedenie školy, kolektív učiteľov a zamestnancov školy

 

 

                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

 


Čo sa počas školského roka zrodilo v hlave žiaka

 

 

História má veľa odborov, napríklad dejepis. Najstaršie dejiny sa nazývajú vykopávky.

Prví ľudia boli najstarším národom. Nehovorili jazykom, ale rukami.

Mamutie kosti sa dostali do zeme takým spôsobom, že keď ich lovci zahodili, psy ich už nenašli.

Najprv sa oralo kolíkom. Až po niekoľkých rokoch sa vynašli voly.

Pyramídy boli štvorce vytiahnuté do výšky. Zatvárali do nich faraónov.

Oheň zakladali tak, že kresali kameň o kameň. Naspodok dali noviny, aby sa rozhoreli.

Jánošík mal na horách hôrnych chlapcov. Jeho zbojníci väčšinou sedeli okolo vatry a na ražni sa piekol oheň. Proti nim bojovali pinďúri.

Oči malých detí sú veľmi jasné, pretože ich majú ešte nové.

Zuby rozoznávame horné, dolné, plombované a umelé.

Koža má ten význam, že nás chráni pred rozpadom.

Akonáhle niekto niečo neznáša, musí sa liečiť na alergológii.

Chorého rôznym spôsobom upokojujeme, napríklad mu sľúbime, že nemusí ísť do školy.

Mária Troščáková 2. NO

 

 

                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

 

 

 

 

 

 

 

·              Kedy ste sa narodili?      10.4.1983

 

·              Kde ste študovali?      V Prešove.

 

·              Kde bývate?      V Lipanoch.

 

·              Plánovali ste pôsobiť v školských laviciach?      Nie, môj plán bol otvoriť kaderníctvo.

 

·              Aké sú Vaše plány do budúcnosti?      V prvom rade doštudovať a potom sa uvidí, čo mi život prinesie.

 

·              Aká je Vaša najobľúbenejšia kniha?      Čítam veľmi rada, takže mám veľa obľúbených kníh, hlavne od Dana Browna, J.R.R. Tolkiena  a Dominika Dána.

 

·              Ktorý film máte najradšej?      Skutočný príbeh „Šťastie na dosah“. Odporúčam si ho pozrieť.

 

·              Čo Vás v poslednom čase najviac potešilo?      Je toho veľa, viem sa tešiť aj z maličkostí.

 

·              Čo Vás v poslednom čase najviac nahnevalo?       Celosvetová kríza.

 

·               Akú hudbu najradšej počúvate?      Momentálne to, čo moje žiačky.

 

·               Aké kvety sú Vaša obľúbené?       Všetky,  čo pekne voňajú.

Veronika Saxová 4. AM

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

 

SweetCup 2009

 

 

Žiačky z 2.NO  pod vedením majsterky Mgr. Anny Počovej sa zúčastnili cukrárskej súťaže SweetCup 2009. Témou súťaže bola Poézia lásky. Naša torta mala tvar zemegule obklopenej motýľmi a lupeňmi kvetov (samozrejme všetko jedlé) ako symboly túžby ľudstva po láske a mieri.

Dievčatá sa umiestnili na krásnom 3. mieste. Školu reprezentovali Mária TroščákováLucia Polomská. O ich šikovnosti a zručnosti hovoria nasledujúce obrázky.

Srdečne blahoželáme!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Mgr. Anna Počová

 

 

 

                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naša družobná škola v Krynici, v Poľsku,  organizovala akciu venovanú výročiu narodenia Jána Pavla II. Asi 15 poľských škôl, ktoré mali v názve meno svätého otca, prišlo podporiť túto super aktivitu. Cieľom akcie bola asi trojhodinová túra nádherným prostredím Beskýd, tiež absolvovanie vedomostných otázok zo života Jána Pavla II., spev country pesničky. To všetko sme v pohode zvládli. Ako  dar od našej školy sme  pridali kus srdiečka, predviedli ľudové tance, zaspievali piesne, a to všetko v nádherných krojoch. Tento zámer vyšiel dokonale. Ohlas bol úžasný. Po dobrom obede nasledovalo spoločné foto a cesta domov, s dobrým pocitom.

Našu školu reprezentovali: Matúš Marčák, Peter Struk, Karol Vaněk z 2. AM,
Veronika Marčáková a Natália Polomská z 1. D, Veronika Pružinská z 2. D.
Pridali sa: Mgr. Edita Fráková, Mgr. Silvia Šlosárová, Mgr. Milan Liščinský a Ing. Dušan Angelovič.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ing. Dušan Angelovič

 

                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

 


         Ako som učila mamu informatiku

 

Žena, ktorá utiera monitor zásadne mokrou prachovkou, nemá ani predstavu o tom, čo je to ajsikjú a netuší, že aj vo virtuálnom svete musí ísť občas niekto so smetím, ma jedného dňa požiadala, či by som ju nezasvätila do tajomstiev balíčka Microsoft Office. Reku, keď už je tá finančná kríza, nech je pripravená na všetko.

Okamžite sa vo mne prebudil skrytý učiteľský talent a tešila som sa, ako z mojej mamky urobím tú najlepšiu zapisovateľku na súdnom dvore v Haagu. Prirodzene, začala som najzákladnejším Wordom pri totálnych základoch. Vykašľala som sa na kopírovanie, formátovanie a celý Times New Roman a sústredila sa na princíp tvorenia ď a Ď, ktoré robia komplikácie aj pokročilým wordistom. Hoci som nemala tú možnosť vidieť ju priamo v akcii, dokonale si viem predstaviť jej prsty, ako na klávesnici zúfale hľadajú samohlásky a spoluhlásky, pohybujú sa rýchlosťou chromého slimáka a kým napíšu jednu súvislú vetu, na sporáku prihorí hrniec s vodou. Vtedy zabúda na flek v štátnej správe a uspokojí sa aj s priemerným ďatľom.

Začiatky sú ťažké vždy. Či už sa venujete štúdiu cudzej reči alebo vareniu, bez snahy a takzvaného „chtíču“ to jednoducho nejde. No a v neposlednom rade aj trpezliví príbuzní robia  pokroky.

Gabriela Polačková 4.AM 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

 

 

 

Voda, čo ma drží nad vodou...

        

Takto akosi znie text slovenskej populárnej piesne. O tom, ako bezcitne sa správame k stromom v lese, v mestskom parku, k vode, sa máme možnosť presvedčiť všetci na vlastné oči. Mnohé kmene „zdobia“ ornamenty v podobe iniciálok a dátumov pobytu, iné stromy majú olámané vetvičky, voda unáša všetko možné, len nie vodné rastliny a živočíchy. Pri prechádzkach prírodou nachádzame negatívne pobytové známky človeka aj na tých najodľahlejších lokalitách, hlboko v lesných komplexoch.

V rámci odborného výcviku v rámci témy – Voda a človek – druháci z marketingu urobili prieskum lesných studničiek v okolí mesta.

Skonštatovali sme, že v záujme vlastnom, ale obzvlášť v záujme budúcich generácií, by ekologické povedomie každého z nás malo byť na takom stupni, aby sme existenciu života na našej planéte chápali ako najväčší zázrak. Potom nám bude dúšok priezračnej vody z bystrinky v tôni stromov cennejší ako značkový alkohol a svieži dych priamo z pľúc zelenej jedličky bude hodnotnejší ako najomamnejší parfém. Na záver nechýbala opekačka so zodpovedne uhaseným ohňom a dokonalým vyčistením okolia ohniska.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Róbert Marhevka 2. AM

 

 

 

                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

Jazero CHARGOGGAGOGGMANCHAUGGAGOGGCHAUBUNAGUNGAMAUGG

 

 

                Okrem lásky, lúčenia so spolužiakmi, športových udalostí Vám ponúkame jednu zaujímavosť.

Dlhé roky písali americkí úradníci názov jazera pri mestečku Webster zle. Dnes boli chyby v najdlhšom mene jazera na svete opravené.

         Od roku 2003 upozorňovali miestne noviny na skutočnosť, že názov Lake Chargoggagoggmanchaoggagoggchaubunaguhgamaugg nezodpovedá starému indiánskemu pomenovaniu. V preklade znamená zhruba „Miesto rýb na hraniciach – neutrálna pôda“.

         Jazykovedci sa na nátlak tlače začali názvom zaoberaťa nakoniec rozhodli, že úradníci používajú nesprávne označenie. A tak musí byť na dvadsiatom mieste slova zmenené písmeno O na U a na tridsiatomôsmom mieste sa H mení na N. Tak bude všetko v poriadku.

         Keby ste sa chceli v americkom štáte Massachusetts na jazero opýtať, s týmto krkolomným slovom najskôr nepochodíte. Miestni mu už roky hovoria jednoducho Websterské jazero. Prečo asi ...

 

Starý nesprávny názov:   Lake Chargoggagoggmanchaoggagoggchaubunaguhgamaugg

Nový správny názov:       Lake Chargoggagooggmanchauggagoggchaubunagungamaugg

Ján Gáll 4. AM

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

 

 

 


Gril party

      Žiaci z odboru cukrár, v rámci odborného výcviku, boli navštíviť Vysoké Tatry. Tentoraz to s turistikou nemalo nič spoločné. Jednalo sa o 9. ročník tradičnej súťaže Gril party. Organizuje ho Tatranský klub SZKC - Vysoké Tatry v areáli hotela FIS na Štrbskom plese. Nesúťažili sme, len sme si toho roku boli pozrieť túto akciu a veľmi sa nám páčila. Ochutnali sme výrobky, ktoré pripravovali súťažiaci a boli také chutné a pekné, že sme neodolali a fotografie niektorých aj uverejňujeme.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mgr. Anna Počová**

 

 

                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

 


Prázdninový testík



 

Čo budeš robiť cez prázdniny?

 

     Hurá! O niekoľko dní konečne skončí otravná škola, pred tebou sú celé dva mesiace voľna a je len na tebe, ako ich využiješ. Budeš sa vyvaľovať v posteli, stráviš ich na nete či pri DVD, budeš kráľom diskoték a párty alebo si ich nevieš predstaviť bez nádhernej prírody? Daj si test a uvidíš, aký si prázdninový typ! Pozor! Zakrúžkuj a spočítaj si len odpovede A, teda "áno"!


1.Stráviš toto leto opäť na dovolenke so svojimi rodičmi?

A/   Žiaľ, je to tak a nič s tým nemôžem urobiť, hoci by som oveľa radšej išiel/išla niekam s vlastnou partiou...

N/   Slovo "dovolenka" nepoznám, zase budem celé prázdniny doma...


2.Tvoja partia ťa oslovila, či s nimi pôjdeš splavovať divokú rieku. Pôjdeš?

A/   Jasné! Konečne nejaká akcia, ktorá ma nebude nudiť! Už aj si balím veci!

N/   Hm... neviem... Môže to byť síce vzrušujúce, ale nie je to až príliš nebezpečné...? Tak radšej nie!


3.Všetci tvoji kamoši a kamošky sú preč a tvoje okolie je vymreté, len ty trčíš doma! Rezignuješ a prázdniny tým pre teba skončili?

A/   Jasné, čo asi tak mám sám vymyslieť? Zase mi neostáva nič iné len vegetiť celé dni pred telkou...

N/   Nudu si nemôžem pripustiť k telu, niečo predsa vymyslím, aj keď sám/sama!


4.Už sa ti podarilo toto leto spáliť sa na slnku?

A/   Viackrát, ale moja pokožka je už v pohode a pekne hnedá...

N/   Nie, ešte som skoro ani nebol/a vonku...


5.Nadväzuješ na dovolenke rýchlo nové kontakty?

A/   Nie iba na dovolenke, ale tam je to ešte rýchlejšie!

N/   Ani nie, som skôr plachý a uzavretejší typ človeka...

6. Využívaš prázdniny na to, aby si spolu s partiou zrealizoval niektoré dobré vecičky, napríklad založenie kapely, zriadenie vlastnej webstránky...

A/   Jasné! Presne na to sme celý rok čakali!
N/   No určite! Prázdniny sú na oddych a nie aby som aj cez ne makal/a!

7.Ešte ani poriadne neležíš pri vode a už po tebe pokukujú chalani - baby z vedľajšej deky. Zaflirtuješ si s nimi?
A/   Jasné! Zdá sa, že si dnes riadne užijem!
N/   To neprichádza do úvahy! Asi si myslia, že im každý naletí, ale ja nie som

       z tých!

8.Hneď na začiatku prázdnin ťa pozve tvoj/a zatiaľ len "internetový/á" kamoš - kamoška z cudziny k sebe na prázdniny. Pôjdeš?
A/   Okamžite si nájdem brigádu, zarobím si prachy a idem!
N/   Nie, veď cez prázdniny bude aj doma super, a to si nemôžem nechať ujsť!

9.Zvoní, posledná hodina školy sa skončila. Máš už presné plány na prázdniny?
A/   Samozrejme, veď nad tým rozmýšľam už mesiace!
N/   Nie, rozhodujem sa spontánne, zo dňa na deň. Je to oveľa krajšie...

10.Venuješ sa počas prázdnin skupinovým športom?
A/   Tak často, ako sa len dá! Hlavne, keď je to vonku a všetci majú tímového ducha!
N/   Nikdy! Keď niečo nemám rád/rada, tak je to šport a kopa ľudí pri ňom!

11.Deň tráviť pri vode, večer na super diskotéke... Vyzerá takto tvojich nasledujúcich osem týždňov?
A/   Keby bolo len po mojom, vyzeralo by tak nasledujúcich osem rokov a nie iba týždňov!
N/   Nie, byť neustále medzi ľuďmi by mi po čase začalo strašne liezť na nervy...

12.Píšeš si denník?
A/   Každý deň napíšem aspoň pár riadkov...
N/   Načo? Je to len strata času...

 

13.Prázdniny na konskej farme - patrí to k tvojim snom?
A/     Áno a určite také raz zažijem!
N/     Pomóc! Príliš veľa zvierat, práce a akcie!

14.Už si bol/a niekedy počas prázdnin mimo domu len so svojou partiou?
A/     Jasne a užili sme si to!
N/     Nie, ešte nikdy...

15.Vaši ti zmenili prázdninové plány. Namiesto zábavy s partiou sa ide k príbuzným! Máš z toho nervy?
A/     Totálne ma to vytočilo! Prázdniny sú v kýbli, bude to peklo!
N/     Bude to síce tvrdé, ale nenechám si nikým a ničím pokaziť náladu!


Vyhodnotenie

0-6 ODPOVEDÍ "ÁNO":
Patríš k typickým "domasedom". Čo pre teba prázdniny znamenajú? Konečne sa môžeš do sýtosti vyspať, vypnúť, oddýchnuť si a hlavne - nič nerobiť! To, čo je pre iných nuda, je pre teba niečo fantastické. Nasledujúce týždne ťa nemá nikto šancu odtiahnuť od playstation, počítača, televízora, nestiahnu ťa z gauča či hojdacej siete! A vôbec ti nevadí, že si sám/sama. Cítiš sa úžasne, aj keď prichádzaš o množstvo zábavy, pretože nevyjdeš von a nestretneš sa s ostatnými!


7-10 ODPOVEDÍ "ÁNO":
Si doslova "vychutnávač" prázdnin a je to úplne jedno, či si na ostrove diskoték, s tvojou partiou na kupku alebo ležíš pri tvojej obľúbenej knihe na deke v záhrade. Jednoducho - vychutnávaš si voľný čas. V každej situácii vieš, čo si počať a to ti nejde len o vychytené "nezabudnuteľné dobrodružstvá". Do školy sa po prázdninách vrátiš s tým, že si plný - plná zážitkov!

11-15 ODPOVEDÍ "ÁNO":
Patríš medzi typy, ktoré sa nazývajú "dobrodruh". Len čo sa ozve posledné školské zvonenie, začína jedno mega dobrodružstvo, ktoré sa ti skončí až v noci 31. augusta. Okolo teba sa cez celé dva mesiace bude stále niečo diať, lebo ty to budeš vyhľadávať. Najhoršie pre teba by bolo ostať čo len jeden deň v posteli. Táto katastrofa sa ti však nikdy nemôže prihodiť!

Veronika Saxová 4. AM

 

 

                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

 

 

Naše práce

 

 

 

     V súčasnosti aj cukrárske remeslo si vyžaduje šikovného, precízneho, nadaného človeka s estetickým cítením. Pozrite si niektoré z cukrárskych diel, ktoré sa zrodili v našej dielni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


podľa www.souplipany.sk

 

 

 

                                                                                                                                                                                            elán 7/2009

 

 

 

 

 

 

 

Milí študenti, ktorí sa už neviete dočkať prázdnin a počítate dni, hodiny a minúty, kedy to už začne !

To viete, prázdniny, dovolenky, pohoda, konečne veget. Perá zapadnú prachom, na knihách budeš rezať slaninu, snívaš o dĺžke sladkých snov, jednoducho o sladkom nič nerobení.

Leto, prázdniny - sľubujú toho veľa. Čo všetko stihnete, kde všade pôjdete a čo všetko si nahradíte, čo vám odoprel odporný školský rok. Ale viete čo? Radšej pomalšie. Zamyslime sa...

Dajte si reálne a pekné ciele. Prázdniny sú tiež skúšobným obdobím charakteru: Kto som? Cez prázdniny sa prihodia nové a nové skutočnosti. Napr. do cesty vám vstúpi nejaká osoba - sympatia, ku ktorej budeš mať kladné citové reakcie, a to je pudová náklonnosť (pozor, pudová). Vzniká samočinne, bez našej vôle a zásahu rozumovej kontroly. V priebehu dňa vám skočí do cesty viacero takýchto sympatií a neviete, kde je sever a kde je juh. Zvažujte, rozprávajte, majte priateľstvá, ale múdre! Skutočné priateľstvá si vyžadujú čisté srdce, schopnosť deliť sa, priať druhému dobro, tešiť sa z jeho úspechov, a potom môže aj niečo vzniknúť. Vtedy, keď budete strácať seba a dávať sa druhému.

Potom vám do cesty môže skočiť aj taká obyčajná nuda. Je veľmi zlé počúvať mladých: „To je nuda“. Nuda nie je komár, ktorý sa dá zničiť, ale je to horúčka, s ktorou sa dá bojovať vo vnútri organizmu.

Je množstvo voľna, môžete sa zabávať a na to sa tešte. Ste mladí, máte prázdniny a chcete sa baviť: „Juj, to je ono“! Prepáčte, ale učiteľ sa vo mne nezaprie. Čo je zábava? „Všetko, čo môže poslúžiť na povznesenie ducha“. Dobre ste čítali, ducha. A tiež povzniesť sa od každodenných starostí a námah.

Zo srdca si prajme, aby sme si predovšetkým oddýchli a načerpali dostatok  nových síl do ďalšej budúcnosti.

 

Tak, hurá, vstúpte do prázdnin !

Ing. Jozef Kožuško

 

 

 

 

 

 

 

 


Lúčia sa s Vami

 

Redakčná rada:

Eva Ďuricová

Veronika Saxová

Mária Troščáková

Gabriela Polačková

Ivan Falat

Maroš Kamenec

Ján Gáll

Tibor Vencel

Lucia Mačeková

Róbert Marhevka

 

Odborná spolupráca: MVDr. Magdaléna Baňasová, Ing. Henrieta Krakovská

Jazyková úprava: Mgr. Valéria Marčáková

Technická úprava: PaedDr. Milan Mihok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Krásne prežitie letných prázdnin.