7/2009
Časopis
žiakov a učiteľov SOŠ v Lipanoch
elán 7/2009
Obsah
Úvod
........................................................................... 3
Máj ............................................................................ 4
Čo majú ženy na celom
svete spoločné? ..................................... 5
Objatie
....................................................................... 6
Aj zvieratá potrebujú
objať ................................................ 7
O bozkoch
a bozkávaní ...................................................... 8
Čo je láska?
.................................................................. 9
Ona hľadá jeho, on
hľadá ju... Kto môže hľadať vás? ................... 10
Úsmev
........................................................................ 11
Žuvačka ako doplnok
......................................................... 12
Vieš to?
...................................................................... 13
Správne odpovede
........................................................... 14
Murphyho zákony
............................................................ 15
Aforizmy
..................................................................... 16
Zamkovského chata
.......................................................... 18
Športoviny
.................................................................... 19
Okresné majstrovstvá
stredoškolákov vo futbale ......................... 20
Čas lúčenia
................................................................... 21
Zamkovského chata
ešte raz ............................................... 22
Milí naši maturanti
........................................................... 23
Čo sa počas školského
roka zrodilo v hlave žiaka .......................... 25
Naj majsterky Soni
Máthéovej ............................................. 26
Sweet Cup 2009
............................................................. 27
Poľsko
........................................................................ 28
Ako som učila mamu informatiku
............................................ 29
Voda, čo ma drží nad vodou
................................................. 30
Jazero ....................................................................... 31
Gril party
.................................................................... 32
Prázdninový testík
........................................................... 33
Naše práce .................................................................. 36
Prázdniny
..................................................................... 37
elán 7/2009
Milí spolužiaci, vážení čitatelia!
Prázdniny,
zaslúžené, vytúžené, očakávané a ešte také i onaké pre žiakov, študentov i
učiteľov sa opäť blížia. Na čo sa cez prázdniny najviac tešíte? Pýtame sa
náhodne spolužiakov.
Žiadne veľké plány ani približné návrhy v odpovediach nepadli.
Najviac rezonovali odpovede: konečne nemusím vstávať do školy, aspoň sa dobre
vyspím, nemusím sa pripravovať na vyučovanie, teším sa na futbal s chlapcami,
na opekačku a tí starší na dostatok voľného času, vzájomné stretnutia s
priateľmi, cestovanie aj nejaký výlet a pod.
Doprajme si teda, nech sú naše predstavy
splnené a prázdninový program naplnený. Myslíme tým všetkých, ktorí prídu do
styku s prázdninujúcimi žiakmi, tí priamo zainteresovaní ešte viac, vytvorme si
podmienky na využitie prirodzenej potreby pohybu, pohybu čo najviac na vzduchu
a v prírode. Nech nám k tomu pomôže aj
dobré počasie, letné slnko, pohoda a bezpečie na každom kroku.
Na spríjemnenie posledných dní v škole sme Vám pripravili niečo na
čítanie, pobavenie, poučenie a informovanie. Keďže časopis bol
pripravovaný v máji, často sa bude opakovať téma lásky v rôznych
podobách.
Vaša redakcia
Takmer každý mesiac v roku má istý
prívlastok. Inak to nie je ani s piatym mesiacom v roku, ktorý sa považuje za
čas lásky.
Jedna zo starých ľudových múdrostí vraví,
že dievča, aby malo po celý rok dostatok lásky, musí ho v prvý májový deň
mládenec pobozkať pod rozkvitnutou čerešňou.
V češtine máj - květen - znamená, že všetko začína kvitnúť a je v
rozpuku. A nielen kvety, stromy, ale i dievčence.
Láska je mocná čarodejnica - a cez bozky sa jej moc znásobuje.
Práve bozk je jedným z prejavov náklonnosti i fyzickým vyjadrením lásky a
vznikol v starom Grécku.
Bolo to v čase, keď bojovníci bývali často na
dlhých výpravách a ich ženy si tak nezriedka spestrovali svoju samotu
holdovaním plodov boha vína Dionýza.
Muži po návrate privoniavali k ústam svojich žien, aby sa presvedčili,
či moku nebolo o čosi navyše. Osvietený rímsky cisár Flavius Valerius
Konštantín I. Veľký (275-337) už o bozku hovoril, že je to ušľachtilá záruka
predbežnej manželskej zmluvy.
Ak sa jar zobúdza s príchodom Veľkej noci,
tak láska sa prebúdza s nástupom mája. Samozrejme, poviete si, veď láska
kvitne v každom ročnom období, ale na jar je to predsa len o niečo viac
viditeľnejšie už na prvý pohľad. Počet zamilovaných párikov voľne potulujúcich
sa po uliciach závratne rastie.
Prečo je láske zasvätený celý mesiac, prečo
má dokonca vo februári svoj vlastný sviatok ?
To
si naozaj ľudia tak radi pripomínajú, že niekoho ľúbia? Pritom láska je zložená
z množstva drobností, ktoré sa dajú dať najavo hoci aj každý deň.
redakčná
rada
elán 7/2009
Čo
majú ženy na celom svete spoločné?
Nie som odborník na ženy, len tichý
pozorovateľ. Pri spoznávaní ďalekých kultúr som s kamerou navštívil rôzne
„domácnosti“. Žil som v mongolských, či kazašských jurtách, kde ženy
pracovali okolo obrovských stád dobytka od svitu do mrku.
Na Novej Guinei ma zaujali starostlivosťou
o svoje početné potomstvo, z ktorého vďaka malárii, hadom a zlým
podmienkam prežije len jedna tretina.
Ženy v Pakistane ani nevidíte. Sú
zahalené pred svetom. A svet o nich hádam ani nevie. Zazriete ich len
pri zbere skromnej úrody z vyschnutých polí.
Pygmejské ženy
z afrických pralesov už od rána zbierajú plody džungle, aby ich drvili,
sušili, varili. Pokrm pre rodinu musí byť zabezpečený aj vtedy, keď je muž na
love neúspešný.
Ženy
v Bhutáne riadia chod celého statku a domácnosti, zatiaľ čo muži
s jakmi putujú po krajine.
Tibetské ženy ma zase upútali svojou
skromnosťou. K šťastnému životu im stačia vypasené stáda dobytka, vďaka
čomu dokáže rodina prežiť dlhotrvajúce mrazy na náhorných plošinách. Podojiť,
urobiť jogurt, syr a večer si sadnúť okolo piecky, v ktorej horí trus
pozbieraný po dobytku. V drsných črtách im ako drahokamy žiaria oči šťastím,
lebo je rodina i dobytok pokope.
Vždy som
rozmýšľal nad tým, akú silu dal Boh ženám, aby to obrovské množstvo
každodenných „malých“ robôt dokázali zvládnuť. A pritom som videl ženy
oddychovať oveľa menej ako mužov. Sú v pozadí, riadia nenápadnými nitkami
chod celej rodiny a v konečnom dôsledku nenápadne a nenásilne
aj mužov...
podľa
Pavla Barabáša – známeho cesovateľa – spracoval T. Vencel, 4. AM
elán 7/2009
Objatie je zdravé...
Posilňuje imunitný systém
Udržiava naše zdravie
Lieči depresie
Obmedzuje stres
Privoláva spánok
Oživuje a omladzuje
Nemá nepriaznivé
vedľajšie účinky
Objatie
je jednoducho zázračná droga...
Je prírodná a organická
Prirodzene sladká
Stopercentne vo veľkom
Bez pesticídov
Bez konzervačných prostriedkov
Bez umelých prísad
Objatie je prakticky dokonalé:
nepozná pohyblivé časti, nie je na batérie, netreba ho pravidelne kontrolovať, má nízku spotrebu energie, množstvo energie dodáva, nepodlieha inflácii, netučnie sa po ňom, neexistujú pri ňom mesačné splátky, netreba ho poistiť, je bezpečné pred ukradnutím, neplatia sa zaň nijaké poplatky, nevylieva sa a - samozrejme - je prirodzene vratné.
Eva Ďuricová, 4. AM
elán
7/2009
Objatie v správnej chvíli a od správneho človeka je nepochybne
tým najdostupnejším a najlacnejším liekom.
Americká psychoterapeutka Virginia Satir
tvrdí, že potrebujeme aspoň štyri objatia denne na prežitie, osem na duševnú
údržbu a dvanásť na duchovný rast. Veľmi pekná myšlienka, ale vo všedný deň
prakticky nerealizovateľná.
Nevadí, zabudnime na plnenie dennej kvóty,
každé jedno objatie sa predsa počíta. A verte tomu, že nielen ľuďom. Skupina
antropológov z Univerzity v anglickom Liverpoole je totiž presvedčená, že
u šimpanzov funguje hrejivá sila objatia podobne ako u nás.
Výsledky niekoľkomesačného pozorovania
ukázali, že objímanie u týchto zvierat má silné upokojujúce účinky. Po tom, čo
bol jeden zo šimpanzov vystavený agresívnemu správaniu iného šimpanza,
preukazoval známky stresu ako napríklad škrabanie sa po tele. Nervozita
ustúpila vo chvíli, keď sa na mieste konfliktu objavil tretí šimpanz
a obeť objal.
A ako také šimpanzie objatie vôbec vyzerá?
Podľa vedcov takmer identicky ako to ľudské. V prípade, že je
sprevádzané bozkom, šimpanz otvorí ústa a pritisne ich o telo svojho
druha, pričom najčastejšie zasadí bozk na čelo alebo na chrbát. Podľa vedcov
tým dáva najavo svoju empatiu a účasť.
Zaujímavé je, že k tomuto solidárnemu
gestu nedochádza u šimpanzov bežne, ale vyslovene účelne, po konfliktnej
situácii jedného z nich. Rovnako bolo pozorované, že k nemu dochádza skoro vždy
medzi druhmi, ktoré už medzi sebou majú bližší citový vzťah.
Dotyky a objatia ako prejavy náklonnosti nie
sú v prírode až také ojedinelé. Pri sledovaní správania šimpanzov sa ale vedcom
definitívne podarilo potvrdiť, že ich „terapeutický“ efekt
(predovšetkým znižovanie hladiny stresu) vonkoncom neplatí len na človeka.
Tibor
Vencel 4.AM
elán 7/2009
O BOZKOCH A BOZKÁVANÍ
Je jedným z mála potešení na svete.
Prvý dostaneme hneď po narodení, posledný na smrteľnej posteli, a ak máme
šťastie, tak mnoho ďalších medzitým. Hovorím o najúžasnejšom neverbálnom
komunikačnom prostriedku medzi dvoma ľuďmi - bozku. Môžeme
ním vyjadriť nielen lásku, či priateľstvo, ale aj úctu, poslušnosť, rešpekt,
súhlas, obdiv, sympatie, nehu, podriadenosť, urážku a nezabúdajme na slávne
bozky smrti, po ktorých nikto z nás netúži. Slová klamú, bozky nie.
Nikto nevie, ako bozk začal. Existuje
síce pár teórií, ale žiadna z nich nie je potvrdená.
Prvá teória vraví, že akýmisi
pra-pra-bozkami bolo v pravekých časoch dotýkanie sa úst matky a dieťaťa pri
podávaní predžutej potravy dieťaťu priamo z úst do úst. Tento akt ako symbol
dôvery, opatery a závislosti sa neskôr preniesol do romantického vzťahu.
Podľa druhej teórie sa bozkávanie
vyvinulo a je formou podvedomého výberu vhodného partnera na základe vône jeho
dychu. Bozkávanie nám umožňuje takéto testovanie. Toto výberové konanie má
korene v živočíšnom svete, v ktorom sa dodnes uchovalo vo forme obtierania
sa zvierat jedného o druhého.
Tretia
a najromantickejšia teória v súlade s niektorými kultúrami tvrdí, že naša
duša sídli v našom dychu a bozkávaním sa naše duše zjednocujú na večnosť. O pár
storočí neskôr kresťania preniesli dôležitosť bozku do svadobného obradu a
takto to aj ostalo až dodnes. Aj keď nie je jasné, kedy a kde bozkávanie
začalo, definitívne sme radi, že existuje. Bozkávanie totiž nie je len
príjemné, ale aj zdravé. Bozk uvoľňuje hormóny a endorfíny, ktoré znižujú
stres, pomáha sa vyliečiť z depresie, znižuje krvný tlak, spôsobuje, že sa
cítime mladší. Bozk spaľuje kalórie a vášnivé bozkávanie, vďaka zvýšenej
produkcii slín, dokonca zabraňuje vzniku zubného kazu. Po ľudskej stránke, že
sme milovaní a chcení, je nesmierne dôležité.
Ivan Falat, 4. AM
elán 7/2009
Čo
je láska?
Viete, čo je to láska? Ako všetci vieme máj je lásky čas.
V máji akosi predpokladáme, že láska dorazí aj k nám. A ak nedorazí?
Nemusíme sa obávať a nemusíme nikam chodiť. Stačí, ak máme lásku
v sebe.
Kedysi som v letnom tábore počula
takýto príbeh.
Bol o dvoch ľuďoch, ktorí sa ľúbili, no pretože bývali ďaleko od seba, komunikovali prostredníctvom listov. Dlho sa neodvážili priznať, čo k sebe cítia. Až sa raz dievča rozhodlo napísať zaľúbené vyznanie. Odpoveď prišla po týždni. Chlapec poslal iba pohľadnicu. Strohú, bez slovíčka lásky. Dievča plakalo a trápilo sa, že jej city neopätuje. Už nikdy mu nenapísalo.
Prešli roky. Láska zostala len
v spomienkach, pohľadnica ležala odložená v škatuli zapadnutej
prachom. Z dievčaťa sa stala babička. Raz, keď upratovala, všimla si, že
na starej pohľadnici sa odlepuje známka. Odtrhla ju. Pod ňou bolo napísané: Aj
ja ťa milujem.
V dnešnej dobe si už listy
neposielame, komunikujeme na nete alebo esemeskami. Sú rýchle a pohodlné,
no neosobné a nútia nás myšlienky skracovať na čo najmenší počet slov.
Často sa potom stáva, že príjemca ich pochopí inak, ako sme ich mysleli. A my
sa možno ani nedozvieme, ako sme toho druhého nechtiac zranili. Iba sa
čudujeme, že s nami prestal komunikovať a nahovárame si, že ďalšia
esemeska pokazené vzťahy hravo vyrieši. Ale je to, ako keby sme posielali
pohľadnice s odkazmi pod nalepenými známkami...
elán 7/2009
Ona hľadá jeho, on hľadá ju... Kto môže hľadať vás?
Donedávna boli internetové zoznamky
miestom, kde sa stretávali tí menej spoločenskí ľudia.
V dnešnej dobe je situácia opačná
a je skôr nenormálne nezoznamovať sa cez internet.
„Novodobé zoznamky“, akoby sme mohli nazvať všetky četovacie
portály, internetové diskusné fóra a iné stránky, kde si ľudia vytvoria
svoje vlastné konto a nadväzujú nové známosti, už v súčasnosti neslúžia
len na hľadanie toho pravého. Na týchto portáloch si môžete len tak
nezáväzne pokecať s hocikým – so známymi i neznámymi, s mužmi,
ženami, starými, mladými... A cieľom, samozrejme, nemusí nutne byť
„rande“. Či už ide len o vyjadrenie vlastného názoru k zaujímavej
téme alebo o spoznanie zaujímavých ľudí zo zahraničia. Motívom pre
návštevu týchto stránok je asi toľko, koľko je ľudí na zemi. Najväčším motívom
je však to, že predstavujú určitú formu zábavy, ba ešte viac – nový, virtuálny
svet, kde si môže každý vytvoriť osobnosť podľa svojich predstáv –
s ideálnymi fotkami a s ideálne vyplneným profilom.
Novodobé zoznamky sú pre všetky typy ľudí,
no popularite sa tešia, najmä mládež. Práve my si však najmenej uvedomujeme,
aké nástrahy tento druh zábavy kladie, najmä ak vyústi v reálne stretnutia
s osobou, ktorú poznajú len cez internet.
Internet je nevhodné miesto na udávanie
detailov o svojej osobe, súkromných plánoch. Sú to totiž dostupné
komukoľvek a kedykoľvek.
Potenciálne nebezpečné osoby číhajú na
zraniteľné a ľahko dostupné obete, čiže predovšetkým na mládež.
Neustále kontrolujú údaje o osobách a vyberajú si objekt svojho
záujmu.
Ak zverejníme svoje osobné údaje, detaily
a sme ochotní sa stretnúť s osobou, ktorú sme spoznali cez internet,
stávame sa aj nevedomky s možnou obeťou, preto je dobré niekomu predtým povedať
s kým a kedy komunikujeme, a samozrejme, aj to, s kým sa
stretávame.
Nestretávajme sa s osobou, ktorú
poznáme len cez internet v uzavretom priestore osamote, radšej sa
stretnime niekde, kde je veľa ľudí.
Miesta, kde môžeme stretnúť nebezpečných
ľudí, sú četové miestnosti, otvorené fóra, diskusie. Vždy si pamätajme, že
kohokoľvek stretneme, nikdy nevieme, ktoré informácie sú skutočne pravdivé.
Lucia Mačeková, 4. AM
elán 7/2009
v neviem
kto som, čo som, kam kráčam, kam dôjdem ale aj tak sa usmievam
v nestojí nič a prináša mnoho
v obohacuje toho, kto ho prijíma bez toho, že by
ochudobňoval toho, kto ho dáva
v trvá chvíľku, ale spomienka naň je niekedy
večná
v nikto nie je taký bohatý, aby sa bez neho
obišiel – a nikto nie je taký chudobný, aby ho nemohol darovať
v únave prináša odpočinok, v znechutení a v
smútku je potechou, a pre každú bolesť je prirodzeným liekom
v nemožno si ho ani kúpiť, ani požičať, ani ukradnúť,
pretože má hodnotu chvíle, v ktorej sa dáva
v stretol si niekoho, kto nemá pre Teba úsmev,
aj keď naň čakáš – buď veľkorysý a obdaruj ho svojím úsmevom Ty
v nikto tak úsmev nepotrebuje, ako ten, kto ho
nemá pre iných...
Eva Ďuricová, 4. AM
elán 7/2009
Doteraz najstarší dôkaz
o používaní žuvačky našli archeológovia pri vykopávkach 9 000 rokov
starého sídla na juhu Švédska. Sotva však mala táto pra – žuvačka niečo
spoločné s teraz používanými žuvačkami.
Starí Egypťania používali už pred
3 500 rokmi na osvieženie svojho dychu malé guľôčky z melóna, myrrhy
a kadidla, získavané z kôry kríka Pistacia lentiscus.
Čerstvé rezy produkovali voňavú
látku, ktorá tuhla v takzvaných mastix. Grécke ženy využívali vlastnosti,
ktoré sú cenené najmä dnes – pomáha im čistiť zuby a dezinfikuje ústnu
dutinu.
V strednej a južnej Amerike
siahali pôvodní obyvatelia po „Chicle“ – tak nazývali Mayovia zhustnutú šťavu
tropického, stále zeleného stromu Manilkara zapota.
Keď Španieli v 16. Storočí dobývali
toto územie, tak od miestnych obyvateľov prebrali zvyk žuvať „Chicle“, ktoré sa
neskôr stalo tradíciou.
V severovýchodnej časti USA
v Novom Anglicku Indiáni hľadali uspokojenie v žuvaní tekutiny
z ihličnatých stromov (najčastejšie jedľa alebo smrek). Táto gumovitá hmota, ktorá sa
uvoľňovala po narezaní kôry ihličnanov, rýchle prilákala pozornosť britských
kolonizátorov. Títo sa ako prví pokúsili indiánsky zvyk speňažiť.
Maroš
Kamenec, 4.AM
elán 7/2009
1. Ktorý národ na svete číta najrýchlejšie?
2. Aké svojhlavé fantastické dievča vytvorila ako
literárnu hrdinku Astrid Lindgernová?
3. Koľko slov má najdlhšia veta v románe
Bedári od Viktora Huga?
4. Ako sa volá autor Pinocchiových dobrodružstiev?
5. Kto bol priateľom vynikajúceho detektíva
Sherlocka Holmsa?
6. V ktorej krajine považujú bájneho Viliama
Tella za hrdinu boja za slobodu a národného hrdinu?
7. Ktorá hymna je na svete najdlhšia?
8. Kto napísal text našej terajšej štátnej hymny?
9. Kde sa koná najväčší veľtrh kníh
v Európe?
10. Kto vytvoril postavu Silasa Timbermana?
11. V ktorom diele vystupuje čarodejník Merlin?
12. Ktorá súťaž v umeleckom prednese na
Slovensku je najstaršia?
13. Ktorá je najstaršia kniha na svete?
14. Ktorý je najstarší román na svete?
15. Kde sa nachádza najväčšia knižnica na svete?
16. Kde sídli najstaršia verejná Knižnica Gašpara
Fejérpataky - Belopotockého?
17. Ktoré je najväčšie kníhkupectvo na svete?
Ak nie si si istý odpoveďou, listuj
ďalej.
elán
7/2009
1. Japonci. Priemerný Japonec dokáže prečítať až
1 000 písomných znakov za 1 minútu. Francúzi priemerne vyslovia 350 slov
za 1 minútu. (Japonci 310)
2. Pippi Dlhú Pančuchu hlavnú hrdinku kníh pre
deti.
3. 823 slov.
4. Carlo Coldodi (1826-1890). Jeho dielo patrí
medzi najvýznamnejšie knihy pre deti v 19. a 20. storočí.
5. Dr. Watson
6. Vo Švajčiarsku.
7. Grécka hymna má 158 slôh.
8. Romantický básnik Janko Matúška (1821 – 1877).
9. Vo Frankfurte nad Mohanom. Každoročne tu
vystavuje vyše 100 krajín, o. i. aj Slovensko.
10. Howard Fast (1914 – 2003) americký prozaik,
autor historických a biografických románov (Občan Tom Paine).
11. V báji o kráľovi Artušovi.
12. Hviezdoslavov Kubín.
13. Koptský žaltár, najstaršie ručne písaná,
dosiaľ zachovaná kniha (1600-ročná). Našli ju Beni Suefu v Egypte r. 1984.
14. Príbehy dvoch bratov od egyptského básnika
Ehama, ktorý žil 3 200 rokov pred Kristom.
15. Kongresová knižnica vo Washingtone, knižný
fond má 108 miliárd titulov (2006).
16. V Liptovskom Mikuláši (založená v r.
1829, v pôvode mala názov Slovenská bibliotéka).
17. Barnes – Noble Bookstore v New Yorku,
sídli na ploche 14 300 m2, skladovacie priestory
zaberajú plochu 20,71 km2 (2006)
Maroš Kamenec, 4. AM
elán 7/2009
Čo
sa môže pokaziť, to sa aj pokazí.
Dodatky
1. Nič nie je také jednoduché, ako to na prvý
pohľad vyzerá.
2. Všetko zaberie viac času, než si si
myslel.
3. Ak sa môže naraz pokaziť niekoľko vecí, je
isté, že sa pokazí tá, ktorá spôsobí najväčšiu škodu.
4. Ak zistíš, že tvoj projekt má štyri
nedostatky a všetky sa ti postupne podarí odstrániť, v tom momente sa
objaví piaty nedostatok.
5. Z nedostatku vonkajších vplyvov sa
veci zhoršujú.
6. Ak sa konečne k niečomu odhodláš,
musíš predtým urobiť ešte niečo iné.
7. Každé nové riešenie rodí nové problémy.
8. Nič sa nedá dostatočne zabezpečiť proti
hlupákom, pretože hlupáci sú mimoriadne vynaliezaví.
9. Príroda
stojí vždy na strane skrytých závad.
MURPHYOVSKÁ FILOZOFIA
Usmievaj sa! Zajtrajšok bude horší ako
dnešok.
MURPHYOVSKÁ KONŠTANTA
Znehodnocovanie materiálu je priamoúmerné
jeho hodnote.
KVANTOVA OBMENA
MURPHYHO ZÁKONA
Všetko
sa pokazí naraz.
Maroš Kamenec 4. AM
elán 7/2009
Boj proti obezite si vyžaduje mnoho
kalórií.
&
Sila niektorých mužov sa skrýva len vo
výplatnej páske.
&
Na niektorých futbalových stretnutiach sú
diváci útočnejší ako hráči.
&
Tréner videl situáciu triezvo: hráči sa
opili.
&
V niektorých rodinách sa
spolunažívanie mení na spolunažúvanie.
&
Bol v zásade bezzásadový.
&
Keď sa k ľuďom obrátil čelom, zistili,
že nemá tvár.
&
Prázdnej hlave parochňa nepomôže.
&
Na pracovisku bol známy kritickým pohľadom
– na dno pohárika.
&
Nebál sa zodpovednosti, ktorú vyžadoval od
iných.
&
Aj
ateisti sa radi cítia ako v siedmom nebi.
&
Komu to dobre páli, ten nezvykne za sebou
spáliť všetky mosty.
&
Eva Ďuricová 4. AM
elán 7/2009
Zatiaľ, čo sa naši starší spolužiaci trápili nad maturitou, žiaci
1. a 2. ročníkov sa rozhodli pre zimnú turistiku. Využili čas na to, aby si
vychutnali prírodu. A verte – neverte, podarilo sa... Prognózy nevyzerali
dvakrát ružovo, dokonca v noci fúkal silný vietor a naša akcia visela na
vlásku. Napokon padlo rozhodnutie: Lipany - Smokovce – Hrebienok - Bilíkova
chata - Reinerova chata - Zamkovského chata a samozrejme, späť. Pre
väčšinu z nás to bol prvý dotyk s prekrásnou tatranskou prírodou a bola to
láska na prvý pohľad. Predostrela sa nám rozprávková scenéria. Štíty síce
nebolo vidno, ale pohľad stál za to. Zelené konáre stromov sa skláňali pod
ťarchou snehu. Chodník na Reinerovu chatu sme si museli prešľapať sami a
postupne sme sa zabárali do snehu, ktorý nám siahal miestami až po pás. V cieli
sme sa riadne občerstvili, nabrali síl na cestu späť. Ale to už bolo o inom.
Išlo sa nám ľahšie, lebo sme to dokázali...
Ing.Dušan
Angelovič
elán 7/2009
V marci počas maturitných
písomiek bol pre žiakov 1. a 2. ročníkov pripravený športový deň. Bolo to
jednoduché. Dievčatá zostali v telocvični a zahrali si volejbal. Chlapci
sa presunuli na športový štadión a v hale si zasúťažila 2.AM s výberom školy.
Hralo sa 2 x po 20 minút.
Prvý polčas mal jasný priebeh a favoriti
vyhrali 6 : 1. V druhom polčase sa hra vyrovnala a stav bol nerozhodný 10 : 10.
Nasledovalo predĺženie. A keďže sa nerozhodlo, rozhodca nariadil pokutové kopy.
Viac šťastia mali žiaci z 2.AM. Športovému úspechu sa tešíme a srdečne
blahoželáme.
Akcie sa zúčastnili žiaci 1. AM, 1. CI, 2.
AM, 2. C a 2. DI.
Ing. Dušan Angelovič
elán 7/2009
Okresné
majstrovstvá stredoškolákov vo futbale
Dňa 5. mája 2009 lipianske gymnázium
usporiadalo majstrovstvá okresu stredoškolákov vo futbale. Podujatie sa
odohralo na umelej tráve v správnej športovej atmosfére. Naša SOŠ – ka
skončila pri účasti štyroch škôl na
peknom 2. mieste.
Chcem vyzdvihnúť celý kolektív chlapcov za
bojovnosť, ale aj technickú zrelosť jednotlivcov. Veľmi kvalitný výkon
predviedol v bránke Gabriel Vagaši,
v obrane to boli výkony Ronalda
Kmeca a Richarda Štefčáka, ktorí boli spolu s Vladom Sovičom ťahúnmi družstva. Z útočníkov ma príjemne prekvapil Matúš Durlák a Lukáš Čarný. Stabilný výkon podali aj Maroš
Kamenec, Dominik Konečný, Martin Štefčák a Tomáš Cifra. Vďaka patrí všetkým, ktorí
sa na tomto úspechu podieľali. Výhrady som mal v slovných prejavoch
hráčov. Ale to bol problém všetkých zúčastnených.
Poradie: 1. miesto – Obchodná akadémia Sabinov
2. miesto – SOŠ Lipany
3. miesto – Gymnázium Lipany
4. miesto –
SOŠ Sabinov Tréner:
Mgr. M. Liščinský
Pod
úspech sa podpísali títo hráči: G. Vagaši 2.AM, T. Cifra 2.AM, K. Vaněk 2.AM,
V. Sovič 4.AM, M. Kamenec 4.AM, M. Durlák 2.AM, M. Šašala 3.AM, M. Minár 3.AM, R. Kmec 3.AM, R. Štefčák 3.AM, L.
Čarný, L. Hegedűs 1.I, D. Konečný 2.I, J. Vagaši 1.AM, M. Štefčák 1.AM.
Srdečne blahoželáme a zároveň sa tešíme!
elán 7/2009
7.
máj 2009
Ing.
Dušan Angelovič
elán 7/2009
Študentky 2.NO sa
rozhodli zavŕšiť štúdium malou stužkovou slávnosťou na Zamkovského chate. Triedna učiteľka MVDr.
Baňasová nič nenechala na náhodu a zborové Gaudeamus sa rozliehalo tatranskými
dolinami spolu s teplými slovami na rozlúčku. Že nám všetkým bolo fajn, netreba
o tom písať. Stačí sa pozrieť na usmiate tváre a spokojnosť
v očiach. Do srdca si každý uložil spomienku na nezabudnuteľnú udalosť.
Veľa šťastia dievčatá!
PeadDr.
Milan Mihok
elán 7/2009
Milí naši maturanti !
Hovorí sa, že roky strávené na strednej škole patria medzi
najkrajšie životné obdobie. Málokedy však za to môžu sínus a kosínus, Ľudovít
Štúr, periodická tabuľka chemických prvkov, rysovacie pomôcky či referáty,
ktoré sú aj tak kompletne stiahnuté z internetu.
Na
strednej škole je jednoznačne najlepší študentský život, najmä keď so štúdiom
absolútne nesúvisí. Možno to poznáte na vlastnej koži: v pondelok ráno sa do
školy zo zvyku nechodí, pretože sme mali „ťažký víkend“, v utorok sa ide až na
tretiu, lebo nám meškal autobus a v stredu si spravíme štátny sviatok. Vo
štvrtok sa neoplatí vstať, lebo sme z
celého toho kolobehu tak vyčerpaní, že o 6.30 zaklapneme budík a spíme
ďalej. Po víkende docupkáme s vymyslenou ospravedlnenkou a všetko sa nám z
istých zdravotných dôvodov prepečie.
Dobrovoľne
sa do školy chodí len vtedy, keď sa konajú rôzne aktivity, ktoré v akejkoľvek
podobe zasahujú do procesu vyučovania. Či už ide o skrátené hodiny na Deň
študentov, Mikuláša a pod. A taká písomka sa dá oddialiť aj milou básničkou na deň svätého Valentína.
Vzdelávacia inštitúcia sa ďalej navštevuje
kvôli jedlu a iným nerestiam. Chrumky na desiatu, cigaretka ako dezert,
ideálne cez každú prestávku.
Jedného dňa však po štyroch,
prípadne piatich rokoch tejto študentskej idylke odzvoní zvonec. Kým ostatní sa
klasicky presúvajú z učebne do učebne, vy sa po nociach bifľujete slovenskú
medzivojnovú prózu a hádžete do seba v poradí už piatu šálku kávy. Stojíte pred
dôležitou skúškou dospelosti, keď sa nemôžete vyhovoriť na črevnú chrípku,
spoľahnúť na ťahák či vášho spolusediaceho a požiadať o náhradný termín.
Maturitný ročník je o stužkovej, pečatení
triednej knihy, o pozdravoch, prefotených poznámkach, oblekoch, dozvukoch a
zvláštnom pocite v žalúdku. Zrazu
zdravíte komisiu a v pude sebazáchovy sa to snažíte zahrať aspoň na trojku, keď
si vytiahnete tému, ktorá vám nesadne. Vtedy je potrebné mať nielen guráž, ale
i poriadnu dávku šťastia.
Škola
je o VÁS. O vašich výhovorkách a kyticiach, ktorými chcete vyjadriť učiteľom
vďaku. O spomienkach na pána školníka, večne pokazený vodovodný kohútik,
neskoré príchody na hodinu, vyryté iniciály na laviciach, večne neumytú
tabuľu, o použitých hygienických vreckovkách v laviciach. Je to o tom
nepochopiteľnom, že z vystrašených prváčikov vyrástli mladí ľudia, ktorí si
robia vodičák, vyplňujú prihlášky na vysoké školy a o chvíľu maturujú. Zo srdca
Vám držíme palce a do života vám želáme
len to najlepšie.
Vedenie
školy, kolektív učiteľov a zamestnancov školy
elán 7/2009
Čo sa počas
školského roka zrodilo v hlave žiaka
História má veľa odborov, napríklad
dejepis. Najstaršie dejiny sa nazývajú vykopávky.
Prví ľudia boli najstarším národom.
Nehovorili jazykom, ale rukami.
Mamutie kosti sa dostali do zeme takým
spôsobom, že keď ich lovci zahodili, psy ich už nenašli.
Najprv sa oralo kolíkom. Až po
niekoľkých rokoch sa vynašli voly.
Pyramídy boli štvorce vytiahnuté do
výšky. Zatvárali do nich faraónov.
Oheň zakladali tak, že kresali kameň o
kameň. Naspodok dali noviny, aby sa rozhoreli.
Jánošík mal na horách hôrnych chlapcov.
Jeho zbojníci väčšinou sedeli okolo vatry a na ražni sa piekol oheň. Proti nim
bojovali pinďúri.
Oči malých detí sú veľmi jasné, pretože
ich majú ešte nové.
Zuby rozoznávame horné, dolné, plombované a umelé.
Koža má ten význam, že nás chráni pred
rozpadom.
Akonáhle niekto niečo neznáša, musí sa
liečiť na alergológii.
Chorého rôznym spôsobom upokojujeme,
napríklad mu sľúbime, že nemusí ísť do školy.
Mária
Troščáková 2. NO
elán 7/2009
·
Kedy ste sa narodili? 10.4.1983
·
Kde ste študovali? V Prešove.
·
Kde bývate? V Lipanoch.
·
Plánovali ste pôsobiť
v školských laviciach? Nie, môj plán
bol otvoriť kaderníctvo.
·
Aké sú Vaše plány do
budúcnosti? V prvom
rade doštudovať a potom sa
uvidí, čo mi život prinesie.
·
Aká je Vaša
najobľúbenejšia kniha? Čítam veľmi
rada, takže mám veľa obľúbených kníh, hlavne od Dana Browna, J.R.R.
Tolkiena a Dominika Dána.
·
Ktorý film máte najradšej? Skutočný príbeh „Šťastie na dosah“.
Odporúčam si ho pozrieť.
·
Čo Vás v poslednom
čase najviac potešilo? Je toho veľa,
viem sa tešiť aj z maličkostí.
·
Čo Vás v poslednom
čase najviac nahnevalo? Celosvetová
kríza.
·
Akú hudbu najradšej
počúvate? Momentálne to, čo moje žiačky.
·
Aké kvety sú Vaša
obľúbené? Všetky,
čo pekne voňajú.
Veronika Saxová 4. AM
elán
7/2009
SweetCup 2009
Žiačky z 2.NO pod
vedením majsterky Mgr. Anny Počovej sa zúčastnili cukrárskej súťaže SweetCup
2009. Témou súťaže bola Poézia lásky.
Naša torta mala tvar zemegule obklopenej motýľmi a lupeňmi kvetov
(samozrejme všetko jedlé) ako symboly túžby ľudstva po láske a mieri.
Dievčatá sa umiestnili na krásnom 3.
mieste. Školu reprezentovali Mária
Troščáková a Lucia Polomská.
O ich šikovnosti a zručnosti hovoria nasledujúce obrázky.
Srdečne blahoželáme!
Mgr. Anna Počová
elán 7/2009
Naša
družobná škola v Krynici, v Poľsku,
organizovala akciu venovanú výročiu narodenia Jána Pavla II. Asi 15
poľských škôl, ktoré mali v názve meno svätého otca, prišlo podporiť túto super
aktivitu. Cieľom akcie bola asi trojhodinová túra nádherným prostredím Beskýd,
tiež absolvovanie vedomostných otázok zo života Jána Pavla II., spev country
pesničky. To všetko sme v pohode zvládli. Ako
dar od našej školy sme pridali
kus srdiečka, predviedli ľudové tance, zaspievali piesne, a to všetko v
nádherných krojoch. Tento zámer vyšiel dokonale. Ohlas bol úžasný. Po dobrom
obede nasledovalo spoločné foto a cesta domov, s dobrým pocitom.
Našu
školu reprezentovali: Matúš Marčák, Peter Struk, Karol Vaněk z 2. AM,
Veronika Marčáková a Natália Polomská z 1. D, Veronika Pružinská z 2. D.
Pridali sa: Mgr. Edita Fráková, Mgr. Silvia Šlosárová, Mgr. Milan Liščinský a
Ing. Dušan Angelovič.
Ing. Dušan Angelovič
elán 7/2009
Ako som učila mamu informatiku
Žena, ktorá utiera monitor zásadne mokrou
prachovkou, nemá ani predstavu o tom, čo je to ajsikjú a netuší, že aj vo
virtuálnom svete musí ísť občas niekto so smetím, ma jedného dňa požiadala, či
by som ju nezasvätila do tajomstiev balíčka Microsoft Office. Reku, keď už je
tá finančná kríza, nech je pripravená na všetko.
Okamžite sa vo mne prebudil skrytý
učiteľský talent a tešila som sa, ako z mojej mamky urobím tú najlepšiu
zapisovateľku na súdnom dvore v Haagu. Prirodzene, začala som najzákladnejším
Wordom pri totálnych základoch. Vykašľala som sa na kopírovanie, formátovanie a
celý Times New Roman a sústredila sa na princíp tvorenia ď a Ď, ktoré
robia komplikácie aj pokročilým wordistom. Hoci som nemala tú možnosť vidieť ju
priamo v akcii, dokonale si viem predstaviť jej prsty, ako na klávesnici zúfale
hľadajú samohlásky a spoluhlásky, pohybujú sa rýchlosťou chromého slimáka a kým
napíšu jednu súvislú vetu, na sporáku prihorí hrniec s vodou. Vtedy zabúda na
flek v štátnej správe a uspokojí sa aj s priemerným ďatľom.
Začiatky
sú ťažké vždy. Či už sa venujete štúdiu cudzej reči alebo vareniu, bez snahy
a takzvaného „chtíču“ to jednoducho nejde. No a v neposlednom
rade aj trpezliví príbuzní robia
pokroky.
Gabriela
Polačková 4.AM
elán 7/2009
Voda,
čo ma drží nad vodou...
Takto akosi znie text slovenskej populárnej piesne. O tom,
ako bezcitne sa správame k stromom v lese, v mestskom parku, k vode,
sa máme možnosť presvedčiť všetci na vlastné oči. Mnohé kmene „zdobia“
ornamenty v podobe iniciálok a dátumov pobytu, iné stromy majú olámané
vetvičky, voda unáša všetko možné, len nie vodné rastliny a živočíchy. Pri
prechádzkach prírodou nachádzame negatívne pobytové známky človeka aj na tých
najodľahlejších lokalitách, hlboko v lesných komplexoch.
V rámci
odborného výcviku v rámci témy – Voda a človek – druháci
z marketingu urobili prieskum lesných studničiek v okolí mesta.
Skonštatovali
sme, že v záujme vlastnom, ale obzvlášť v záujme budúcich generácií, by
ekologické povedomie každého z nás malo byť na takom stupni, aby sme existenciu
života na našej planéte chápali ako najväčší zázrak. Potom nám bude dúšok
priezračnej vody z bystrinky v tôni stromov cennejší ako značkový alkohol a
svieži dych priamo z pľúc zelenej jedličky bude hodnotnejší ako najomamnejší
parfém. Na záver nechýbala opekačka so zodpovedne uhaseným ohňom
a dokonalým vyčistením okolia ohniska.
Róbert Marhevka
2. AM
elán 7/2009
Jazero
CHARGOGGAGOGGMANCHAUGGAGOGGCHAUBUNAGUNGAMAUGG
Okrem lásky, lúčenia so spolužiakmi, športových
udalostí Vám ponúkame jednu zaujímavosť.
Dlhé roky písali americkí úradníci názov
jazera pri mestečku Webster zle. Dnes boli chyby v najdlhšom mene jazera
na svete opravené.
Od roku 2003 upozorňovali miestne
noviny na skutočnosť, že názov Lake
Chargoggagoggmanchaoggagoggchaubunaguhgamaugg nezodpovedá starému indiánskemu
pomenovaniu. V preklade znamená zhruba „Miesto rýb na hraniciach –
neutrálna pôda“.
Jazykovedci sa na nátlak tlače začali
názvom zaoberaťa nakoniec rozhodli, že úradníci používajú nesprávne označenie.
A tak musí byť na dvadsiatom mieste slova zmenené písmeno O na
U a na tridsiatomôsmom mieste sa H mení na N. Tak bude všetko
v poriadku.
Keby ste sa chceli v americkom
štáte Massachusetts na jazero opýtať, s týmto krkolomným slovom najskôr
nepochodíte. Miestni mu už roky hovoria jednoducho Websterské jazero. Prečo asi
...
Starý nesprávny názov: Lake
Chargoggagoggmanchaoggagoggchaubunaguhgamaugg
Nový správny názov: Lake
Chargoggagooggmanchauggagoggchaubunagungamaugg
Ján
Gáll 4. AM
elán 7/2009
Žiaci z odboru cukrár,
v rámci odborného výcviku, boli navštíviť Vysoké Tatry. Tentoraz to
s turistikou nemalo nič spoločné. Jednalo sa o 9. ročník tradičnej
súťaže Gril party. Organizuje ho Tatranský klub SZKC - Vysoké Tatry v areáli
hotela FIS na Štrbskom plese. Nesúťažili sme, len sme si toho roku boli pozrieť
túto akciu a veľmi sa nám páčila. Ochutnali sme výrobky, ktoré pripravovali
súťažiaci a boli také chutné a pekné, že sme neodolali a fotografie niektorých
aj uverejňujeme.
elán 7/2009
Čo budeš robiť cez prázdniny?
Hurá!
O niekoľko dní konečne skončí otravná škola, pred tebou sú celé dva mesiace
voľna a je len na tebe, ako ich využiješ. Budeš sa vyvaľovať v posteli,
stráviš ich na nete či pri DVD, budeš kráľom diskoték a párty alebo si ich
nevieš predstaviť bez nádhernej prírody? Daj si test a uvidíš, aký si
prázdninový typ! Pozor! Zakrúžkuj a spočítaj si len odpovede A, teda
"áno"!
1.Stráviš toto
leto opäť na dovolenke so svojimi rodičmi?
A/ Žiaľ,
je to tak a nič s tým nemôžem urobiť, hoci by som oveľa radšej išiel/išla
niekam s vlastnou partiou...
N/ Slovo
"dovolenka" nepoznám, zase budem celé prázdniny doma...
2.Tvoja partia
ťa oslovila, či s nimi pôjdeš splavovať divokú rieku. Pôjdeš?
A/ Jasné!
Konečne nejaká akcia, ktorá ma nebude nudiť! Už aj si balím veci!
N/ Hm...
neviem... Môže to byť síce vzrušujúce, ale nie je to až príliš nebezpečné...?
Tak radšej nie!
3.Všetci tvoji
kamoši a kamošky sú preč a tvoje okolie je vymreté, len ty trčíš doma!
Rezignuješ a prázdniny tým pre teba skončili?
A/ Jasné,
čo asi tak mám sám vymyslieť? Zase mi neostáva nič iné len vegetiť celé dni
pred telkou...
N/ Nudu
si nemôžem pripustiť k telu, niečo predsa vymyslím, aj keď sám/sama!
4.Už sa ti
podarilo toto leto spáliť sa na slnku?
A/ Viackrát,
ale moja pokožka je už v pohode a pekne hnedá...
N/ Nie,
ešte som skoro ani nebol/a vonku...
5.Nadväzuješ na
dovolenke rýchlo nové kontakty?
A/ Nie
iba na dovolenke, ale tam je to ešte rýchlejšie!
N/ Ani
nie, som skôr plachý a uzavretejší typ človeka...
6.
Využívaš prázdniny na to, aby si spolu s partiou zrealizoval niektoré dobré
vecičky, napríklad založenie kapely, zriadenie vlastnej webstránky...
A/ Jasné! Presne na to
sme celý rok čakali!
N/ No určite! Prázdniny sú na oddych a
nie aby som aj cez ne makal/a!
7.Ešte ani
poriadne neležíš pri vode a už po tebe pokukujú chalani - baby z vedľajšej
deky. Zaflirtuješ si s nimi?
A/ Jasné! Zdá sa, že si dnes riadne užijem!
N/ To neprichádza do úvahy! Asi si
myslia, že im každý naletí, ale ja nie som
z tých!
8.Hneď na
začiatku prázdnin ťa pozve tvoj/a zatiaľ len "internetový/á" kamoš -
kamoška z cudziny k sebe na prázdniny. Pôjdeš?
A/ Okamžite si nájdem brigádu, zarobím si prachy
a idem!
N/ Nie, veď cez prázdniny bude aj doma
super, a to si nemôžem nechať ujsť!
9.Zvoní,
posledná hodina školy sa skončila. Máš už presné plány na prázdniny?
A/ Samozrejme, veď nad tým rozmýšľam už mesiace!
N/ Nie, rozhodujem sa spontánne, zo dňa
na deň. Je to oveľa krajšie...
10.Venuješ sa
počas prázdnin skupinovým športom?
A/ Tak často, ako sa len dá! Hlavne, keď je to
vonku a všetci majú tímového ducha!
N/ Nikdy! Keď niečo nemám rád/rada, tak
je to šport a kopa ľudí pri ňom!
11.Deň tráviť
pri vode, večer na super diskotéke... Vyzerá takto tvojich nasledujúcich osem
týždňov?
A/ Keby bolo len po mojom, vyzeralo by tak
nasledujúcich osem rokov a nie iba týždňov!
N/ Nie, byť neustále medzi ľuďmi by mi
po čase začalo strašne liezť na nervy...
12.Píšeš si
denník?
A/ Každý deň napíšem aspoň pár riadkov...
N/ Načo? Je to len strata času...
13.Prázdniny
na konskej farme - patrí to k tvojim snom?
A/ Áno a určite také raz zažijem!
N/ Pomóc! Príliš veľa zvierat, práce a
akcie!
14.Už si bol/a
niekedy počas prázdnin mimo domu len so svojou partiou?
A/ Jasne a užili sme si to!
N/ Nie, ešte nikdy...
15.Vaši ti
zmenili prázdninové plány. Namiesto zábavy s partiou sa ide k príbuzným!
Máš z toho nervy?
A/ Totálne ma to vytočilo! Prázdniny sú v
kýbli, bude to peklo!
N/ Bude to síce tvrdé, ale nenechám si
nikým a ničím pokaziť náladu!
Vyhodnotenie
0-6 ODPOVEDÍ
"ÁNO":
Patríš k typickým
"domasedom". Čo pre teba prázdniny znamenajú? Konečne sa môžeš do
sýtosti vyspať, vypnúť, oddýchnuť si a hlavne - nič nerobiť! To, čo je pre
iných nuda, je pre teba niečo fantastické. Nasledujúce týždne ťa nemá nikto
šancu odtiahnuť od playstation, počítača, televízora, nestiahnu ťa z gauča či
hojdacej siete! A vôbec ti nevadí, že si sám/sama. Cítiš sa úžasne, aj keď
prichádzaš o množstvo zábavy, pretože nevyjdeš von a nestretneš sa s ostatnými!
7-10 ODPOVEDÍ "ÁNO":
Si doslova "vychutnávač" prázdnin a je to úplne jedno, či si na
ostrove diskoték, s tvojou partiou na kupku alebo ležíš pri tvojej
obľúbenej knihe na deke v záhrade. Jednoducho - vychutnávaš si voľný čas.
V každej situácii vieš, čo si počať a to ti nejde len o vychytené
"nezabudnuteľné dobrodružstvá". Do školy sa po prázdninách vrátiš s
tým, že si plný - plná zážitkov!
11-15 ODPOVEDÍ "ÁNO":
Patríš medzi typy,
ktoré sa nazývajú "dobrodruh". Len čo sa ozve posledné školské
zvonenie, začína jedno mega dobrodružstvo, ktoré sa ti skončí až v noci 31.
augusta. Okolo teba sa cez celé dva mesiace bude stále niečo diať, lebo ty to
budeš vyhľadávať. Najhoršie pre teba by bolo ostať čo len jeden deň v posteli.
Táto katastrofa sa ti však nikdy nemôže prihodiť!
Veronika
Saxová 4. AM
elán 7/2009
V súčasnosti aj cukrárske
remeslo si vyžaduje šikovného, precízneho, nadaného človeka s estetickým
cítením. Pozrite si niektoré z cukrárskych diel, ktoré sa zrodili
v našej dielni.
podľa www.souplipany.sk
elán 7/2009
Milí študenti, ktorí sa už neviete dočkať prázdnin a počítate dni, hodiny
a minúty, kedy to už začne !
To viete, prázdniny, dovolenky, pohoda, konečne
veget. Perá zapadnú prachom, na knihách budeš rezať slaninu, snívaš
o dĺžke sladkých snov, jednoducho o sladkom nič nerobení.
Leto, prázdniny - sľubujú toho veľa. Čo všetko
stihnete, kde všade pôjdete a čo všetko si nahradíte, čo vám odoprel odporný
školský rok. Ale viete čo? Radšej pomalšie. Zamyslime sa...
Dajte si reálne a pekné ciele. Prázdniny sú
tiež skúšobným obdobím charakteru: Kto som? Cez prázdniny sa prihodia nové
a nové skutočnosti. Napr. do cesty vám vstúpi nejaká osoba - sympatia, ku
ktorej budeš mať kladné citové reakcie, a to je pudová náklonnosť (pozor,
pudová). Vzniká samočinne, bez našej vôle a zásahu rozumovej kontroly. V
priebehu dňa vám skočí do cesty viacero takýchto sympatií a neviete, kde je
sever a kde je juh. Zvažujte, rozprávajte, majte priateľstvá, ale múdre!
Skutočné priateľstvá si vyžadujú čisté srdce, schopnosť deliť sa, priať druhému
dobro, tešiť sa z jeho úspechov, a potom môže aj niečo vzniknúť. Vtedy, keď
budete strácať seba a dávať sa druhému.
Potom vám do cesty môže skočiť aj taká obyčajná
nuda. Je veľmi zlé počúvať mladých: „To je nuda“. Nuda nie je komár, ktorý sa
dá zničiť, ale je to horúčka, s ktorou sa dá bojovať vo vnútri organizmu.
Je množstvo voľna, môžete sa zabávať a na to sa
tešte. Ste mladí, máte prázdniny a chcete sa baviť: „Juj, to je ono“! Prepáčte,
ale učiteľ sa vo mne nezaprie. Čo je zábava? „Všetko, čo môže poslúžiť na
povznesenie ducha“. Dobre ste čítali, ducha. A tiež povzniesť sa od
každodenných starostí a námah.
Zo srdca si prajme, aby sme si predovšetkým
oddýchli a načerpali dostatok nových
síl do ďalšej budúcnosti.
Tak, hurá, vstúpte do prázdnin !
Ing.
Jozef Kožuško
Lúčia
sa s Vami
Redakčná rada:
Eva Ďuricová
Veronika Saxová
Mária Troščáková
Gabriela Polačková
Ivan Falat
Maroš Kamenec
Ján Gáll
Tibor Vencel
Lucia Mačeková
Róbert Marhevka
Odborná spolupráca: MVDr. Magdaléna Baňasová,
Ing. Henrieta Krakovská
Jazyková úprava: Mgr. Valéria Marčáková
Technická úprava: PaedDr. Milan Mihok
Krásne prežitie letných prázdnin.